arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

پامپئو با موگرینی دیدار کرد

پامپئو که پیشتر گفته بود قصد دارد اروپا به همراهی با آمریکا در فشار به ایران ترغیب کند، امروز در حاشیه اجلاس سران ناتو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.در این نشست که در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر بروکسل بلژیک انجام شده، طرفین درباره «مجموعه‌ای از موضوعات خارجی و امنیتی مشترک» گفت‌وگو کرده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پامپئو که پیشتر گفته بود قصد دارد اروپا به همراهی با آمریکا در فشار به ایران ترغیب کند، امروز در حاشیه اجلاس سران ناتو با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

به گزارش فارس، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که پیشتر گفته بود قصد دارد با اروپایی‌ها درباره مقابله با ایران رایزنی کند، روز پنج‌شنبه با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.

بنا بر اعلام دفتر رسانه‌ای بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این نشست که در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در شهر بروکسل بلژیک انجام شده، طرفین درباره «مجموعه‌ای از موضوعات خارجی و امنیتی مشترک» گفت‌وگو کرده‌اند.

پامپئو امروز پیش از دیدار با موگرینی در توییتر نوشته بود: «ما از متحدان و شریکانمان می‌خواهیم به کارزار فشار اقتصادی علیه حکومت ایران بپیوندند. بایستی تمامی منابع مالی که رژیم از آن برای تأمین مالی تروریسم و جنگ‌های نیابتی استفاده می‌کند را قطع کنیم. نمی‌توان گفت ایران چه زمانی ممکن است به تروریسم، خشونت و ناپایداری در کشور یکی از ماها دامن بزند.»

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا این هفته به خبرنگاران گفت پامپئو و دیگر مقام‌های آمریکایی حاضر در بروکسل، تلاش می‌کنند تا اروپا به مقابله با ایران ترغیب کنند.

این مقام آمریکایی در پاسخی درباره اختلاف میان این کشور و کشورهای اروپایی در مسئله ایران، گفت: «هرقدر هم که رسانه‌ها از بروز شکاف فراآتلانتیک بنویسند، در مسئله ایران، اتفاق نظر ما بیش از اختلاف نظرهایمان است.»

او افزود: «کشورهای اروپایی هم به اندازه ما از برنامه موشکی ایران، از حملات موشکی‌ای که آن‌ها از طریق حوثی‌ها انجام می‌‌دهند، ناخرسند هستند.»

وی با متهم کردن ایران به ارسال موشک به یمن، گفت: «با متحدان اروپایی خود برای مقابله با مجموعه کامل تهدیدات مخرب ایران، کر خواهیم کرد. کار بسیار زیادی باقی مانده و داریم با هم روی آن تهدیدات کار می‌کنیم.»

پامپئو نیز امروز در این مورد توییت کرد: «ایران با نقض آشکار قطعنامه‌های شورای امنیت، به ارسال سلاح به سراسر خاورمیانه ادامه می‌دهد. حکومت ایران می‌خواهد در هر جا که می‌تواند، دردسر ایجاد کند. متوقف کردن این، مسئولیت ما است.»

توییت وزیر خارجه آمریکا، با توجه به اینکه ادعاهایی را درباره اقدامات ایران در کشورهای اروپایی مطرح کرده، ظاهراً با هدف اثرگذاشتن بر متحدان اروپاییِ آمریکا مطرح شده که گفته‌اند قصد دارند «برجام» را علی‌رغم خروج آمریکا از آن حفظ کنند.

اتحادیه اروپا روز یکشنبه (۱۷ تیرماه)، دور روز بعد از برگزاری کمیسیون مشترک برجام در بیانیه‌ای تأکید کرد که حفظ کانال‌های بانکی، ادامه فروش نفت و گاز ایران و ایجاد محیط مناسب برای سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور با وجود خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، در اولویت ایران و گروه ۱+۴ است.

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

«حسن روحانی» بعد از خروج آمریکا از برجام گفت در صورتی که ایران در هفته‌های آینده به این نتیجه برسد که با همکاری پنج کشور دیگر می‌تواند به خواسته‌های خود در برجام برسد اجرای این توافق هسته‌ای را ادامه خواهد داد.

بسته پیشنهادی اقتصادی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام روز پنجشنبه ۱۴ تیرماه به ایران ارائه شد. آقای روحانی ساعاتی بعد از ارائه این بسته در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان بسته پیشنهادی اروپا برای حفظ برجام را «مأیوس‌کننده» خواند و گفت انتظار ایران از بروکسل «ارائه یک برنامه عملیاتی روشن و دارای زمان‌بندی» است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران هم از طرف‌های اروپایی خواسته به جای ارائه وعده‌های کلی و مبهم، تعهداتی قابل اجرا و قابل راستی‌آزمایی ارائه دهند.

نظرات بینندگان