arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۶۱۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۹ - ۲۱ تير ۱۳۹۷

«یلدریم» رئیس مجلس جدید ترکیه شد

بینالی یلدریم نماینده شهر ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه و از یاران نزدیک اردوغان به عنوان رییس مجلس جدید ترکیه انتخاب شد.یلدریم طی انتخابات داخلی که امروز در مجلس ملی این کشور برگزار شد، از میان پنج نامزد ریاست مجلس، در دور سوم رای گیری داخل پارلمان به عنوان رییس قوه مقننه ترکیه برگزیده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

بینالی یلدریم نماینده شهر ازمیر از حزب حاکم عدالت و توسعه و از یاران نزدیک اردوغان به عنوان رییس مجلس جدید ترکیه انتخاب شد.

یلدریم طی انتخابات داخلی که امروز در مجلس ملی این کشور برگزار شد، از میان پنج نامزد ریاست مجلس، در دور سوم رای گیری داخل پارلمان به عنوان رییس قوه مقننه ترکیه برگزیده شد.

وی رییس بیست و هفتمین دوره مجلس جمهوری ترکیه است و مدیریت مجلس ۶۰۰ نفره ترکیه را بر عهده خواهد داشت.

بینالی یلدریم نماینده مردم ازمیر از حزب عدالت و توسعه، اردوغان توپراک نماینده استانبول از حزب جمهوری خواه خلق، مرال دانش بش تاش نماینده شهر سیرت از حزب دموکراتیک خلق ها، خیرالدین نوح اوغلو نماینده استانبول از حزب نیک و جهانگیر اسلام نماینده استانبول از حزب سعادت برای تصاحب ریاست مجلس با یکدیگر رقابت کردند.

برای انتخاب رییس مجلس ترکیه دوم سوم آرای مجموع نمایندگان(۴۰۰ رای) لازم است که در این رای گیری، اگر نامزدی حد نصاب لازم را کسب نکند، در مرحله دوم با همین نسبت رای گیری انجام می شود و اگر در این مرحله نیز رییس مجلس انتخاب نشود، با رای نصف به اضافه یک رای(۳۰۱ رای) رییس مجلس ترکیه برگزیده خواهد شد.

بر این اساس، یلدریم در دور سوم رای گیری در انتخابات داخل پارلمان، سکان ریاست مجلس ترکیه را به دست گرفت.

وی در انتخابات ۲۴ ژوئن ۲۰۱۸(سوم تیرماه ۱۳۹۷) به مجلس ترکیه راه یافت و یکی از ۲۹۰ نماینده کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه در نهاد قانون گذاری ۶۰۰ نفره ترکیه است.

یلدریم پیش از راهیابی به مجلس، نخست وزیر ترکیه بود ولی در جریان تغییر نظام سیاسی ترکیه از پارلمانی به ریاستی، پست سیاسی وی حذف شد و در واقع یلدریم آخرین نخست وزیر جمهوری ترکیه به شمار می رود.

یلدریم از امروز مدیریت مجلس ترکیه را دورموش ییلماز نماینده شهر آنکارا از حزب نیک ترکیه که به عنوان رییس موقت پارلمان برگزیده شده بود، تحویل خواهد گرفت.

اسماعیل قهرمان رییس مجلس پیشین ترکیه به علت کهولت سن در انتخابات اخیر ثبت نام نکرد.

امروز همچنین روسای کمیسیون های مجلس ترکیه نیز با رای نمایندگان انتخاب شدند.

بر اساس نتایج اعلام شده در انتخابات مجلس ترکیه، ائتلاف &#۳۹;جمهور&#۳۹; متشکل از حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان و حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی در قالب ائتلافی ۵۳.۶۶ درصد آرای انتخابات را کسب کرد و این ائتلاف ۳۴۴ کرسی مجلس ۶۰۰ نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.

بر اساس این نتایج، در این انتخابات حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان رییس جمهوری کنونی و نامزد پیروز ریاست جمهوری که در قالب ائتلاف جمهور حضور داشت، با کسب ۴۲.۵۶ درصد مجموع آرا و با به دست آوردن ۲۹۵ کرسی، به عنوان حزب پیشتاز رقابت انتخابات مجلس ترکیه بود ولی نتوانست به تنهایی حائز اکثریت در مجلس ۶۰۰ نفره ترکیه شود.

چهار نفر از اعضای این حزب با انصراف از حق نمایندگی، سه روز پیش به عنوان وزرای کابینه جدید اردوغان معرفی شدند.

حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات گذشته ترکیه ۳۱۷ کرسی مجلس ترکیه را کسب کرده بود.

حزب حرکت ملی به رهبری دولت باغچه لی دیگر تشکیلات حاضر در ائتلاف جمهور نیز در این انتخابات با کسب ۱۱.۱ درصد مجموع آرا و با به دست آوردن ۴۹ کرسی، به عنوان حزب متفق در کنار حزب حاکم عدالت و توسعه قرار گرفت.

این حزب در انتخابات گذشته مجلس ملی ترکیه توانسته بود ۴۱ کرسی از مجموع ۵۵۰ کرسی مجلس ترکیه را به دست آورد.

حزب جمهوری خواه خلق، حزب سعادت و حزب نیک به عنوان احزاب مخالف دولت و حزب حاکم ترکیه با تجربه چند بار شکست قبلی خود به اجماع نظر رسیده و برای انتخابات اخیر مجلس، در قالب ائتلاف &#۳۹;ملت&#۳۹; به رقابت پرداختند ولی نتوانستند اکثریت پارلمان ترکیه را کسب کنند.

ائتلاف ملت در این انتخابات توانست با کسب ۳۳.۹۴ درصد مجموع آرای مردم، ۱۸۹ کرسی نهاد قانون گذاری ترکیه را به دست آورد.

در این انتخابات، حزب جمهوری خواه خلق ترکیه به رهبری کمال قلیچدار اوغلو به عنوان قدیمی ترین حزب حاضر در مجلس ترکیه ۲۲.۶۴ درصد آرای مردمی را کسب کرده و ۱۴۶ کرسی مجلس را به دست آورد.

این حزب مخالف، در انتخابات پیشین مجلس ترکیه ۱۳۴ کرسی نهاد قانون گذاری را در اختیار داشت و بزرگترین حزب رقیب و منتقد جدی حزب حاکم عدالت و توسعه و مخالف سیاست های رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه بود.

حزب تازه تاسیس نیک به رهبری خانم مرال آکشنر که پس از انشعاب از حزب حرکت ملی و بعد از انتخابات مجلس پیشین ترکیه تشکیل شده است، در قالب ائتلاف ملت، با کسب ۹.۹۶ درصد مجموع آرا، توانست ۴۳ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

حزب سعادت به رهبری تمل کاراملا اوغلو که در مجلس کنونی ترکیه حضور ندارد، در قالب ائتلاف ملت در انتخابات اخیر ترکیه شرکت کرده و با کسب ۱.۳ درصد آرا، تنها دو نماینده را در لیست حزب جمهوری خواه خلق راهی پارلمان ترکیه کرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، حزب کُردی دموکراتیک خلق های ترکیه به رهبری مشترک سزایی تملی و پروین بولدان به صورت غیرائتلافی و مستقل در انتخابات اخیر شرکت کرده بود که با کسب ۱۱.۷ درصد مجموع آرا، ۶۷ کرسی مجلس ۶۰۰ نفره ترکیه را در اختیار خواهد داشت.

این حزب در دوره گذشته انتخابات مجلس ملی ترکیه ۵۹ نماینده راهی مجلس این کشور کرد و پس از حزب حاکم عدالت و توسعه و جمهوری خواه خلق، سومین حزب بزرگ حاضر در پارلمان ترکیه بود.

دوره نمایندگی ۶۰۰ نماینده مجلس جدید ترکیه پنج ساله است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان