arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۳ - ۲۳ تير ۱۳۹۷

هافینگتون پست: خروج ایران از سوریه با فشار روسیه توهم است

تارنمای هافینگتون پست به نقل از دیپلمات های اروپایی نوشت: تصور این که روسیه بتواند ایران را به طریقی از سوریه خارج کند، یک توهم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هافینگتون پست:خروج ایران از سوریه با فشار روسیه توهم استتارنمای هافینگتون پست افزود: نیروهای امنیت ملی تندرو در آمریکا و در منطقه، به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، قصد دارند سوریه را به میدانی برای آزمایش نوعی از همکاری میان واشنگتن و مسکو که ترامپ وعده داده بود، تبدیل کنند.
این نیروها گمان می کنند که ترامپ می تواند پوتین را قانع کند تا سوریه را از حضور نظامی رو به گسترش ایران که تهدید کننده رژیم اسرائیل و کشورهای همپیمان آمریکا مثل اردن و عربستان سعودی است، خالی کند.
اما احتمال چنین توافقی نزدیک به صفر است چرا که به نظر می رسد ترامپ و تیمش به دلیل بی علاقگی او برای حضور نیروهای آمریکایی در سوریه، آماده پذیرفتن هر پیشنهادی از سوی پوتین هستند.
یک دیپلمات غربی که به دلیل اظهارات صریح نخواست نامش ذکر شود به هافینگتن پست گفت: توهم است اگر تصور کنیم که روسیه می تواند به طریقی ایران را از سوریه خارج کند. 
یک دیپلمات دیگر اروپایی به شرط بی نام ماندن، با یادآوری اینکه پذیرش مسکو برای کاخ سفید راحتتر شرکای آن است، تصریح کرد: ارزیابی ما این است که ایران خود تصمیماتش را می گیرد.
این دیپلمات همچنین پیرامون ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره حضور ایران در سوریه گفت: تنش هایی که در هفته های اخیر میان تل آویو و تهران شاهد بوده ایم حاکی است تغییراتی در توان روسیه است دیگر برای اسرائیل کافی نیست.
هافینگتون پست افزود: به دلیل روابط تاریخی که میان ایران و روسیه در سال ها مقابله با غرب و منافع مشترک نظیر تجارت انرژی و تضعیف نظم جهانی تحت سلطه آمریکا به وجود آمده، بعید است که مسکو بتواند فشار بیشتری بر تهران اعمال کند. مقام ها و تحلیلگران ایرانی اطمینان دارند که روابط تهران و مسکو فراتر از گفت و گوی پوتین و ترامپ است، به ویژه که کنگره آمریکا و نهادهای امنیتی این کشور توان ترامپ را در مذاکره با پوتین به شدت محدود کرده اند.
هافینگتون پست نوشت:به نظر نمی رسد که روس ها در وضعیتی باشند که نگرانی های آمریکا و غرب در موضوع سوریه برای آن ها اهمیتی داشته باشد.

نظرات بینندگان