arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۷
گزارش مفصل نشریه آمریکایی «نیشن»؛

این اندیشکده هر چه در مورد ایران می گوید، ترامپ و رفقا به او گوش می دهند / با چهره های اصلی «بنیاد دفاع از دموکراسی» که نقش ویژه ای در خروج آمریکا از برجام ایفا کردند، آشنا شوید

بنابر بر اعتقاد بسیاری از روزنامه نگاران، قدرتمندترین و با نفوذ ترین عامل خارجی که بر کاخ سفید و دولت ترامپ تاثیر می گذارد شاید بنیاد دفاع از دموکراسی باشد. این نهاد از سوی مخالفانش به عنوان یکی از موثرترین حامیان ایده های نئومحافظه کاری تلقی می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جیمز کاردن در «نیشن» نوشت: دولت ترامپ ، متحدان اروپایی را که درصدد حفظ تجارت با ایران هستند به تحریم های شدیدتر و محرومیت از نظام مالی جهانی تهدید کرده است. در اوایل ماه ژوئن سیگال ماندلکر معاون وزیر خزانه داری آمریکا در سخنانی در بنیاد دفاع از دموکراسی( اتاق فکر مستقر در واشنگتن) هشدار داد: « شرکت هایی که درصدد همکاری تجاری با ایران هستند با ریسک های گسترده ای روبرو هستند و این ریسک ها با تحمیل تحریم های هسته ای علیه ایران بزرگتر خواهد شد.»

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مقاله آمده است: بنابر بر اعتقاد بسیاری از روزنامه نگاران، قدرتمندترین و با نفوذ ترین عامل خارجی که بر کاخ سفید و دولت ترامپ تاثیر می گذارد شاید بنیاد دفاع از دموکراسی باشد. این نهاد از سوی مخالفانش به عنوان یکی از موثرترین حامیان ایده های نئومحافظه کاری تلقی می شود.

در طی چند سال گذشته، بنیاد دفاع از دموکراسی رهبری مخالفت با توافق ایران را بر عهده داشته و اخیر درصدد ایجاد جنگ اقتصادی گسترده علیه ایران است. البته آنها همچنین قصد دارند که چنین جنگی را علیه کشورهای اروپایی پیاده کنند تا آن ها را وادار کنند بخشی از سیاست های دولت ترامپ را بپذیرند.

مارک دوبوویتز رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ای از معماران اصلی بسیاری از تحریم هایی است که اکنون علیه ایران به اجرا در می آیند. وی در مورد تحریم ها مشاوره زیادی به وزارت خزانه داری و کاخ سفید ارائه کرده است.

جنیفر رابین یادداشت نویس واشنگتن پست وی را « آموزگار تحریم ها» خطاب کرده است. در گزارش اخیر نیویورک تایمز اقدامات مارک دوبوویتز برای نابودی توافق هسته ای را یکی از مهم ترین اقدامات رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی خوانده شده است. بر اساس اعلام وب سایت بنیاد دوبوویتز، وی ریاست یک تیم متشکل از 40 تحلیلگر سیاسی را بر عهده دارد که در طی سال های گذشته یادداشت و تحلیل های زیادی را در انتقاد از برجام به نگارش در اورده اند. بسیاری از تحلیلگران آن ها در شبکه فاکس نیوز حضور پیدا کرده اند. آن ها در طی 18 ماه قبل از امضای برجام نزدیک 17 بار در کنگره علیه برجام سخن گفته اند.

یکی از مهم ترین مخالفان برجام، جان هانا مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی است که وی زمانی دستیار جان بولتون و بعد دیک چنی بوده است. او یکی از منتقدان خستگی ناپذیر برجام بوده و در عرض یکسال پس از اجرای برجام اعلام کرد: « رفتار بد ایران پس از برجام افزایش یافته است. کنگره باید هر اقدامی را انجام دهد تا مطمئن شود که به ایران امتیازات بزرگتر و جدیدی داده نشود؛ آنها نباید هیچ گونه معافیت های جدید تحریمی دریافت کنند.» این رویکرد افراطی و جنگ طلبانه باعث شده که او حامیانی در دولت ترامپ پیدا کند.

در همین راستا، در اوایل سال جاری گزارشاتی مبنی بر انتصاب هانا به عنوان فرستاده ویژه آمریکا در امور سوریه منتشر شد اما وی در نهایت نپذیرفت. شاید یکی از مهمترین اعضای گروه بنیاد دفاع از دموکراسی، رائول مارک گرچت باشد که در طی سال های 1985- 1994 به عنوان افسر سازمان سیا مشغول به فعالیت بوده است. وی همچنین قبل از عضویتش در بنیاد دفاع از دموکراسی به نگارش یادداشت در ویکلی استاندارد اشتغال داشته و همچنین عضو موسسه اینترپرایز آمریکا بوده است. وی در اظهاراتی گفت که او حدود « 25000 کلمه در مورد بمباران ایران» نوشته و از توافق هسته ای ایران انتقاد کرده است. وی برجام را بدترین توافق کنترل تسلیحات از زمان پیمان دریایی واشنگتن در سال 1922 دانست و همچنین این توافق را نماد انفعال آمریکا دانست.

آندره باسویچ یکی از برجسته ترین منتقدان سیاست خارجی نومحافظه کاران می گوید: « ایجاد رعب و وحشت در مورد اسلام گرایی و تبدیل ایران به غول بزرگ، نتیجه فعالیت های بنیاد دفاع از دموکراسی و جناح راست آمریکا است. آن ها درصدد ایجاد هراس در واشنگتن هستند.»

خب کارشان هم نتیجه داده و هم خرج دارد. یک بررسی انجام شده در سال گذشته نشان داد که این اقدامات بنیاد دفاع از دموکراسی بیش از 9 میلیون دلار آب خورده است. این درحالیست که اطلاعات مرتبط با هویت حامیان مالی به بنیاد دفاع از دموکراسی نامعلوم است. اما بنابر گزارش های موجود، برنارد مارکوس بنیان گذار Depot و لئونارد آبراماسون موسس Healthcare، ادگار سگرمن و برونفمن و شلدون آدلسون حمایت های مالی گسترده ای از این نهاد دارند. برای نمونه مارکوس حدود 10 میلیون دلار به این بنیاد کمک مالی کرده است.

تریتا پارسی معتقد است که بخشی از دلیل موفقیت های اخیر بنیاد دفاع از دموکراسی، به این دلیل است که آن ها بر خلاف بسیاری از اتاق فکرها و اندیشکده ها، قادر به حفظ ارتباط و نفوذ در کاخ سفید هستند و همچنین علت دیگر موفقیت آن ها این است که حتی یک کلمه در انتقاد از ترامپ و سیاست هایش به زبان نمی آورند.

در تاثیر این ماجرا در کاخ سفید می توان به اظهارات هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی سابق اشاره کرد . وی گفت: « ما برای تداوم تحقیقات در مورد تهدیداتی که با آن ها روبرو هستیم به کمک بنیاد دفاع از دموکراسی نیار داریم. » قبل از 8 م،ی زمان خروج آمریکا از برجام، بنیاد دفاع از دموکراسی نقش مهم و تعیین کننده در مخالفت با این توافق ایفا کرد و به طور مکرر در مورد بند بر «غروب آفتاب» و سیاست های توسعه طلبانه (!) ایران تاکید کردند.

یکی از مشاوران ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در این رابطه گفت: «اکنون زمان عمل فرارسیده است زیرا  شش سال بعد زمانی که بند «غروب آفتاب»(منظور انقضای برجام است) پیاده می شود، برخورد با ایران بسیار سخت تر خواهد شد و به تثبیت ایران به عنوان دولتی در آستانه هسته ای شدن، کمک خواهد کرد.»

اکنون با توجه به پیروزی بنیاد دفاع از دموکراسی در نابودی برجام، این بنیاد به دنبال دستیابی به هدف بزرگتری است.  باربارا اسلاوین از تحلیلگران شورای آتلانتیک گفت: « بنیاد دفاع از دموکراسی درصدد حدکثرسازی فشار علیه دولت و مردم ایران است و یکی از مهم ترین حربه ها، فشار تشدید تحریم ها است.»

یکی از نمونه های اقدام بنیاد دفاع از دموکراسی در طی چند هفته گذشته در زمینه تشدید تحریم ها، سخنرانی 5 ژوئن سیگال ماندلکر در مورد تحریم های شدیدتر علیه ایران است. همچنین، در 21 می دووبیتز و ریچارد گلدبرگ با نگارش مقاله ای در وال استریت ژورنال براعمال تحریم علیه صنایع معدن، ساختمان سازی و مهندسی ایران و سایر بخش های راهبردی و همچنین قطع ارتباط بانک مرکزی ایران با شبکه مالی سوئیفت تاکید کردند که با مخالفت آنگلا مرکل صدراعظم آلمان روبرو شده بود.

یک ماه بعد در 20 ژوئن، گلدبرگ و دووبیتز نسبت این که متحدان اروپایی خواهان حفظ ارتباط ایران با سوئیفت بودند هشدار دادند. هر دو معتقدند که دولت ترامپ باید این اقدامات را تلافی کند و دسترسی بانک های مرکزی ناقض تحریم را به دلار مسدود و آن ها را از سیستم مالی جهانی منزوی کند. به نظر می رسد، هدف نهایی بنیاد دفاع از دموکراسی از نابودی توافق هسته ای و جنگ اقتصادی گسترده علیه ایران، تغییر حکومت در تهران است.

با وجود این که تحلیلگران بنیاد دفاع از دموکراسی بر تغییر حکومت در ایران تاکید می ورزند، اما تریتا پارسی براین باور است که شاید هدف نهایی آنها فروپاشی ایران باشد.

منتقدان اغلب سیاست های بنیاد دفاع از دموکراسی را در راستای منافع اسرائیل توصیف می کنند. اگر چه آن ها  می گویند هیچ دستور العمل مشخصی از اسرائیل دریافت نمی کنند اما مشخص است که مواضع این بنیاد مبتنی بر سیاست های حزب راست لیکود و بنیامین نتانیاهو است. 

یک تحلیلگر حوزه ایران می گفت باید نام آن ها را « بنیاد دفاع از لیکود » نام گذاری کرد.

مترجم: علیرضا علیپور

نظرات بینندگان