arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۷

العبادی فرمان ۷ ماده‌ای برای تامین خواسته معترضان صادر کرد

در پی گسترش اعتراضات اجتماعی در شهر‌های جنوب عراق، حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح این کشور شنبه شب در فرمانی، بر رسیدگی فوری به مشکلات شهر‌های جنوب تاکید کرد. این فرمان شامل اختصاص سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دینار (۱۲۰۰ دینار معادل یک دلار است)، تامین آب شرب از طریق تصفیه و شیرین سازی، رفع مشکلات شبکه برق و تامین خدمات بهداشتی و درمانی و چند تصمیم دیگر در خصوص خدمات عمومی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در پی گسترش اعتراضات اجتماعی در شهر‌های جنوب عراق، حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح این کشور شنبه شب در فرمانی، بر رسیدگی فوری به مشکلات شهر‌های جنوب تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، العبادی در فرمانی هفت ماده ای، تدابیری را برای حل مشکلات شهر‌های جنوبی و فروکش کردن نارضایتی‌ها در این منطقه اتخاذ کرد.
این فرمان شامل اختصاص سه هزار و ۵۰۰ میلیارد دینار (۱۲۰۰ دینار معادل یک دلار است)، تامین آب شرب از طریق تصفیه و شیرین سازی، رفع مشکلات شبکه برق و تامین خدمات بهداشتی و درمانی و چند تصمیم دیگر در خصوص خدمات عمومی است.
العبادی پیش‌تر در سفر به استان بصره عراق قول مساعد برای ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در این استان داده بود.
برخی ناظران تحقق این وعده‌ها را دست کم در کوتاه مدت با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور بسیار دشوار می‌دانند.
آن‌ها همچنین به این نکته اشاره می‌کنند که در بودجه ۲۰۱۸ عملا هیچ ردیفی برای استخدام دولتی به دلیل مشکل مالی و اقتصادی در نظر گرفته نشده است.
از سوی دیگر طبق گزارش‌ها در جریان تظاهرات در شهر‌های مختلف در روز شنبه دستکم ۱۰ نفر زخمی شده اند.
برخی گزارش‌های تائید نشده نیز از کشته شدن چند نفر حکایت دارد.
در حالی که علاوه بر مرجعیت عالی عراق، اغلب احزاب شیعه از اعتراضات مسالمت آمیز و مطالبات اجتماعی و خدماتی معترضان اعلام حمایت کرده و خواستار جلوگیری از اقدامات خشونت بار و تخریب اموال عمومی شده اند، احزاب و جریان‌های سنی و کرد عراقی تقریبا سکوت پیشه کرده و تاکنون واکنشی به این رویداد‌ها نشان نداده اند.
برغم اعلام حمایت مرجعیت عالی عراق از مطالبات معترضان، اما اعتراضات امسال بر خلاف موارد مشابه در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تحت هدایت و رهبری مرجعیت عراق نیست و حتی جریان صدر به رهبری مقتدا صدر نیز رسما به آن ورود نکرده است.
به باور بسیاری از ناظران، مهمترین وجه تمایز اعتراض‌های جاری با تظاهرات سنوات گذشته، سطح خشونت ورزی و تهاجمی اعتراضات است که رویکردی تخریبی به اموال و دارایی‌های عمومی و مراکز سیاسی و دولتی دارد و وجه غالب اعتراضات را از حالت مسالمت آمیز خارج کرده است.
این ناظران وجود ایادی خارجی بویژه سعودی و بعثی‌ها در این اقدامات تخریبی و خشونت بار کردن اعتراضاتی که ابتدا به شکلی مسالمت آمیز آغاز شد را کاملا محتمل می‌دانند.
آن‌ها با شبیه سازی حوادث جاری با رویداد‌های سال ۲۰۱۴ و ظهور داعش، نسبت به عواقب تشدید تنش‌های سیاسی و اعتراضات خشونت آمیز در این کشور هشدار می‌دهند.

** اعتراضات از کجا و چگونه آغاز شد
استان‌های جنوبی و مرکزی عراق که عموما شیعه نشین هستند، از اواخر هفته گذشته شاهد اعتراضات عمومی به مشکل برق، آب و بیکاری بوده است.
تظاهرات مردمی نخست در بصره در اعتراض به بیکاری و مطالبه برای اشتغال جوانان این استان در شرکت‌های خارجی نفتی فعال در میادین نفتی در این استان و همچنین اعتراضات مردم استان 'واسط' (شرق عراق) به وضعیت برق آغاز شد و به تدریج به دیگر استان‌های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد.
نماینده آیت الله 'علی سیستانی' مرجع عالی دینی عراق در خطبه نماز جمعه دیروز کربلا، ضمن اعلام حمایت مرجعیت از مطالبات مردمی، در عین حال از نفوذ عوامل تخریبی به صفوف تظاهرکنندگان و تحریف مسیر تظاهرات، هشدار داد.
اغلب رهبران سیاسی شیعه در عراق از تظاهرات مردمی جنوب و مرکز حمایت کرده و از دولت این کشور خواسته اند که تدابیر فوری برای تحقق مطالبات مردمی اتخاذ کند.
گزارش‌های میدانی حاکی است عناصر نفوذی در تظاهرات مردم بصره به شرکت‌های نفتی خارجی حمله کرده و بخشی از وسایل آن را به سرقت بردند و در نجف، برخی از این عوامل به فرودگاه بین المللی این شهر حمله ور شدند.
بر اثر درگیری بین نیرو‌های امنیتی و تظاهرکنندگان عراقی، یکی از تظاهرکنندگان کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند.
پس از این حادثه بود که تظاهرات مسالمت آمیز مردمی در بصره، به خشونت کشیده شد و عده‌ای با بستن خیابان‌ها و معابر عمومی و آتش زدن تایر‌های خودرو‌ها و تعرض به شرکت‌های نفتی، جوی از ناآرامی را در بصره ایجاد کردند.

نظرات بینندگان