arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۱ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

الاهرام: نتانیاهو نگران فردای پیروزی اسد و نفوذ ایران است؛ او به بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۱ هم راضی است

نتانیاهو برای رسیدن به یک توافق عجله دارد؛ زیرا زمان به نفع اسرائیل پیش نمی رود و این همان چیزی است که در رسانه های اسرائیلی مطرح می شود؛ اکنون اسرائیلی ها چاره ای ندارند جز اینکه با بقای نظام اسد و حضور نیروهای ارتش سوریه در مرزهای جولان موافقت کنند، تنها با یک شرط: بازگشت به شرایط پیش از سال 2011.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاهرام: نتانیاهو نگران فردای پیروزی اسد و نفوذ ایران است؛ او به بازگشت به شرایط سال ۲۰۱۱ هم راضی است

مصطفى السعيد در الاهرام نوشت: شرایط پس از پیروزی سریع نظام سوریه در جنوب این کشور و رسیدن نیروهای آن به مرزهای مشترک با اردن و جولان اشغالی، مانند پیش از آن نخواهد بود و این مساله ای است که نتانیاهو به خوبی آن را درک می کند؛ به همین دلیل برای سومین بار طی سال جاری به روسیه سفر کرد تا ضمانتهایی را از آن بخواهد که از تبدیل جولان به جنوب لبنان جلوگیری کند و خواستار خروج ایران از سوریه شود؛ درخواستی که بارها از سوی نتانیاهو مطرح شده اما با مخالفت روسیه مواجه شد. از این رو، نتانیاهو این بار پیشنهاداتی را با خود همراه کرد که نرمش بیشتری نسبت به خواسته های پیشین او دارد و آمادگی اش برای ارائه ضمانتهایی در مورد انجام ندادن هیچگونه تلاشی در جهت از بین بردن استقرار نظام سوریه را اعلام کرد و تا اشاره به امکان صلح بین سوریه و اسرائیل پیش رفت. با این حال، پوتین به نتانیاهو هیچ وعده ای در مورد تحقق خواسته هایش را نداد؛ چرا که نمی خواهد در روابطش با تهران مشکلی ایجاد شود. رئیس جمهور روسیه بر حق سوریه در آزادی کامل خاکش و درخواست کمک از هر طرفی که بخواهد، تاکید کرده و بار دیگر خواسته خود در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از پایگاه تنف را تکرار کرد. به این ترتیب نتانیاهو از جانب پوتین به آنچه می خواست نرسید و اعلام کرد اسرائیل هر قوایی را که امنیت ان را تهدید کند، هدف قرار می دهد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: ایالات متحده و اسرائیل می دانند که پیروزی سوریه بر گروههای مسلح در میدان حاصل شده است و علت آن سرعت عمل ارتش سوریه در درعا و مرزهای اردن است. نگرانی اسرائیل از پیروزی سوریه، دلایلی دارد که در مقدمه آنها این مساله قرار می گیرد که ارتش سوریه مهارتها و توانایی های نظامی خوبی بدست آورده، سلاح های پیشرفته زیادی در اختیار دارد و به مبارزه در هر شرایطی عادت کرده است, علاوه بر اینکه هم پیمانان قدرتمندی در کنار خود دارد و عمق استراتژیکی دارد که از عراق تا ایران و حتی دریای خزر امتداد می یابد، محدوده ای که روسها موشکهای خود را از انجا به سمت پایگاههای معارضان مسلح شلیک می کردند. از این رو، موازین قوا تغییر کرده است؛ همانطور که اسرائیل اطلاعاتی در مورد ایران و سکوهای پرتاب موشکهای بالستیک پیشرفته در اعماق تعدادی از پایگاههای نظامی سوریه بدست آورده است. گذشته از این، روسیه قصد دارد سوریه را به موشکهای اس 300 خود مجهز کند.

این موارد، جبهه جولان را بیش از پیش برای اسرائیل خطرناک می کند؛ به همین دلیل است که نتانیاهو برای رسیدن به یک توافق عجله دارد؛ زیرا زمان به نفع اسرائیل پیش نمی رود و این همان چیزی است که در رسانه های اسرائیلی مطرح می شود؛ اکنون اسرائیلی ها چاره ای ندارند جز اینکه با بقای نظام اسد و حضور نیروهای ارتش سوریه در مرزهای جولان موافقت کنند، تنها با یک شرط: بازگشت به شرایط پیش از سال 2011.

مترجم: مریم نصرالهی

نظرات بینندگان