arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۹ تير ۱۳۹۷
الشرق الاوسط مدعی شد:

چین تحریم تهران را نپذیرفته اما تصمیم گرفته به جای ایران، خریدهای پتروشیمی خود را از عربستان انجام دهد

چین با اینکه موضع گیری خاصی ندارد، از نقش مهمی برخوردار است و بعنوان یک قدرت اقتصادی برای حمایت از منافع خود تلاش می کند، بی آنکه از قدرت نظامی استفاده کند. سیاست های آن پراگماتیستی است و در جریان اختلافات آمریکا با ایران، پکن واشنگتن را یاری نکرد، از توافق هسته ای خارج نشد و تحریم ایران را نپذیرفت. اما همزمان تصمیم گرفت از ایران بعنوان یک منبع اصلی خریدهای پتروشیمی خود چشم پوشی کرده و به سمت عربستان سعودی گرایش یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین تحریم تهران را نپذیرفته اما تصمیم گرفته به جای ایران، خریدهای پتروشیمی خود را از عربستان انجام دهد

الشرق الاوسط در گزارشی به قلم عبد الرحمن الراشد مدعی شد: چین مانند آمریکا و روسیه نیست؛ یک سیاست خارجی هجومی ندارد، نمی خواهد یکی از طرفهای جنگ باشد و از سیاستهای محورها در منطقه ما دوری می کند. با این حال، دولتی بزرگ و صاحب منافعی عظیم در منطقه است؛ یکی از منافع چین در خاورمیانه، نفت است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: در واقع منطقه خاورمیانه، شریان حیاتی چین است و قرار گرفتن آن تحت سیطره دولتهای منطقه ای یا بین المللی و ایجاد هرج و مرج از سوی سازمانهای ترویستی، باعث نگرانی پکن می شود. چین با اینکه موضع گیری خاصی ندارد، از نقش مهمی برخوردار است و بعنوان یک قدرت اقتصادی برای حمایت از منافع خود تلاش می کند، بی آنکه از قدرت نظامی استفاده کند. سیاست های آن پراگماتیستی است و در جریان اختلافات آمریکا با ایران، پکن واشنگتن را یاری نکرد، از توافق هسته ای خارج نشد و تحریم ایران را نپذیرفت. اما همزمان تصمیم گرفت از ایران بعنوان یک منبع اصلی خریدهای پتروشیمی خود چشم پوشی کرده و به سمت عربستان سعودی گرایش یابد. این مساله می تواند ضربه دردناکی به تهران باشد.

نزدیکی استراتژیک بین عربستان و چین تصادفی نیست و نتیجه اقدامات سیاستمداران سعودی در رابطه با چین است. سفر ملک سلمان به پکن در سال گذشته گام مهمی بود که در جریان آن توافق های همکاری گسترده اس بین پکن و ریاض منعقد شد.

علاوه بر این، سفر رئیس جمهور چین به امارات سفری استثنایی بود. این در حالی است که چین با کویت نیز روابط خوبی دارد. اقتصاد، قدرت دولتهای خلیج و راهی به عقل و قلب چین است؛ شراکتی بدون التزام های دیگر. چین در حال حاضر به سمت عربستان سعودی و دولتهای عربی خلیج فارس حرکت می کند و از نفت ایران چشم پوشی کرده است. این در حالی است که در گذشته ایران اولین تامین کننده نفت چین بود. همین نکته باعث برانگیخته شدن خشم تهران شده و مسئولان را بر آن داشته است تا با منطقی متفاوت به خوانش حوادث مشغول شوند.

در این شرایط می توان گفت چین با صرفنظر از نفت ایران، تبدیل به شریک مهمی برای سعودی شده است و این مساله می تواند با طرح اقتصادی عظیم آن نیز هماهنگ باشد.

نظرات بینندگان