arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۴۶۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

دیوان لاهه: ایران علیه آمریکا به‌دلیل بازگرداندن تحریم‌ها شکایت کرده

دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای صحبت‌های محمدجواد ظریف مبنی‌بر اقامه دعوی ایران علیه آمریکا بنا بر بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌های ایران را در دادگاه لاهه تایید کرد. در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران شکایتی را علیه آمریکا در رابطه با نقض پیمان مودت، حقوق کنسولی میان دو کشور و روابط اقتصادی که در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۵ میان دو طرف امضاء و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ وارد فاز اجرایی شد، در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای صحبت‌های محمدجواد ظریف مبنی‌بر اقامه دعوی ایران علیه آمریکا بنا بر بازگرداندن غیرقانونی تحریم‌های ایران را در دادگاه لاهه تایید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دیوان بین‌المللی دادگستری روز سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ایران در این دادگاه بین‌المللی که در هلند واقع شده است، شکایتی را علیه آمریکا به دلیل بازگرداندن تحریم‌های ایران ثبت کرده است.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران شکایتی را علیه آمریکا در رابطه با نقض پیمان مودت، حقوق کنسولی میان دو کشور و روابط اقتصادی که در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۵ میان دو طرف امضاء و در ۱۶ ژوئن ۱۹۵۷ وارد فاز اجرایی شد، در دیوان بین‌المللی دادگستری به ثبت رسانده است.

بنا بر این بیانیه، شکایت ایران در رابطه با بازگرداندن همه‌جانبه تحریم‌های آمریکا و نیز اقدامات محدودکننده که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم شرکت‌ها یا افراد ایرانی را هدف قرار می‌دهد و پیشتر با امضای توافق هسته‌ای برداشته شده بود، است.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز دوشنبه(۲۵ تیر) در پیامی توئیتری با اعلام این خبر نوشت: ایران در مقابل توهین آمریکا به تعهدات حقوقی و دیپلماسی، به حاکمیت قانون پایبند است. لازم است که با عادت آمریکا در نقض قوانین بین‌المللی مقابله شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، نیز روز دوشنبه(۲۵ تیر) به تشریح جزئیات بیشتری درباره توییت ظریف پرداخت و تصریح کرد: به‌منظور ترمیم و جبران اعمال غیرقانونی آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه کشورمان و احقاق حقوق ملت ایران و پیگرد بین‌المللی اعمال متخلفانه ایالات متحده، وزارت امور خارجه با مشارکت مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری و هماهنگی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، مسأله شکایت از ایالات متحده به‌دلیل نقض تعهدات بین‌المللی و مشخصا عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۳۳۴ نزد دیوان بین‌المللی دادگستری را، در دستور کار قرار داد و پس از اخذ نظرات وکلا و مشاوران حقوقی بین‌المللی ایرانی و خارجی، دادخواست نهایی حاوی شکایت جمهوری اسلامی ایران از نقض معاهده مودت، در تاریخ ۲۵ تیر ۱۳۹۷ به ثبت رسید.

به گزارش رویترز، یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با این خبرگزاری در رابطه با اقامه دعوی ایران علیه آمریکا، گفت: این دادخواست فاقد ارزش لازم است و آمریکا با آن در دیوان بین‌المللی دادگستری مقابله خواهد کرد.

نظرات بینندگان