arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۱ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات: خیلی‌ها که باید منادی مبارزه با فساد باشند، در اتصال به دولت الکترونیک با هزار ان قلت و قانون بند و ماده و تبصره متصل نمی‌شوند / جالب آنکه کار خلاف قانون انجام نمی‌دهند؛ قانون به آن‌ها اجازه می‌دهد / بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، نیازمند بازنگری در فرآیندهایمان هستیم / در کشور براحتی قانون دور زده می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فساد در زیرمجموعه را باید داد بزنیم، گفت: نظر رئیس جمهور این بود که هیچ وزیری حق ندارد به خاطر تخلف زیرمجموعه اش برود لایه دفاعی درست کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه فساد در زیرمجموعه را باید داد بزنیم، گفت: نظر رئیس جمهور این بود که هیچ وزیری حق ندارد به خاطر تخلف زیرمجموعه اش برود لایه دفاعی درست کند.

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر امروز در جلسه ماهانه دیده بان شفافیت و عدالت که در دفتر این سازمان برگزار شد، با طرح این سوال که برای جلوگیری از فساد باید ما چه کار کنیم؟، گفت: بحث فساد، مبارزه با فساد و بحث شفافیت از یک مقطعی در کشور شروع شد و دارد مطرح می شود و هرچه زمان می گذرد این شکاف بزرگتر می شود.

وی تصریح کرد: افزوده شدن سازمانهای شفافیت و مطالبه گری یکی از اقدامات خوب در این زمینه است. جا دارد من از آقای توکلی برای راه اندازی تشکل سازمان دیده بان شفافیت و عدالت تشکر کنم و همچنین از عزیزان نسل سوم و چهارمی که پا در این مسیر گذاشتند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اینها روز به روز پرده ها را کنار می زنند و اتفاقات و اشکالات ساختاری که وجود دارد، را حل می کنند.

آذری جهرمی با بیان اینکه طبیعتا وقتی انسان در فرآیند خراب و مشکل دار قرار می گیرد مشکل دار می شود، تصریح کرد: این طبیعی است. یعنی اگر این فرد بتواند در برابر ناملایماتی که از لحاظ فضای کاری و وسوسه هایی که در برابرش وجود دارد، رد شود این فرد نمونه است.آنقدر نمونه است که یک نفر که مقاومت می کند می شود یوسف که در قرآن از ایشان اسم برده می شود به عنوان یک پیامبر و یک اسوه ای که داستانش به صورت مفصل در قرآن آمده است.

وی افزود: طبیعتاً وقتی امکان بروز تخلفات وجود داشته باشد، اختیارات وجود داشته باشد و ساختار، ساختاری باشد که اصطلاحا خوش ساخت نباشد اتفاقی که رخ خواهد داد این خواهد بود. حالا امروز زید است. فردا عمر است و پس فردا بکر. فرقی نمی کند این اتفاقات خواه ناخواه خواهد افتاد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما مرتب مشکلی داریم که می گوییم دیوار بی اعتمادی مردم دارد بلند می شود، تصریح کرد: راه حل این است که بعد از گذشت 40 سال از انقلاب نیازمند بازنگری در فرآیند هایمان هستیم. باید فرآیندهای مان اصلاح بشوند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه مطالبه گری جدی حوزه شفافیت لازم است و فاسد و مفسد باید معرفی شوند و شکی در آن نیست، گفت: اما بخش مهمی از مطالبات را باید به سمت اصلاح فرآیندها سوق بدهیم.

وی با طرح این سوال که در دنیا چه کار می کنند؟ گفت: مگر کشورهای دیگر حکومت داری نمی کنند؟ مگر انسانهای آنها معصوم هستند و گناه نمی کنند؟.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: قطعا فرآیند ایراد دارد که در آمار جهانی جایی دیگر شاخص فساد کمتر و شاخص فساد ما بیشتر می شود.

آذری جهرمی گفت: اعتقاد ما بر این است که چون جمهوری اسلامی، پسوند اسلامی را یدک می کشد، برای این حکومت خیلی بد است. در نظام های دیگر ممکن است، این اتفاقات بیفتد اما در نظام ما که نظام اسلامی و حکومت اسلامی دارد و براین پایه بنا شده و خون های بسیاری داده است و مردم همچنان به نظام و این حاکمیت علاقمند هستند این مساله قابل پذیرش نیست و مساله، مساله بزرگی است.

وی با این پرسش که راه حل آن چیست و دنیا به چه سمتی رفته است؟ تصریح کرد: یکی از راه حل هایی که در ایجاد شفایت است مکانیزم های درون کشور است. شما در یک دفترخانه که حضور پیدا می کنید و می خواهید سندی را ثبت کنید یک نفر می نویسد؛ یک نفر مهر می کند و یک نفر هم امضا می کند، ثبت با سند برابر است و در نهایت خروجی بیرون می آید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چرا در یک فرآیندهایی که می خواهد در کشور شکل بگیرد که اتفاقات بزرگتری هم است این مراحل طی نمی شود؟.

آذری جهرمی گفت: گلوگاه ها ی ایجاد فسا کجا هستند که به لحاظ فرآیندی این مساله حل شود این اتفاق نیافتد؟ امضاهای طلایی کجا هستند؟ .

وی افزود: فساد فقط این نیست که یک کسی پولی را بردارد و به جیب خود و دوستانش بزند. وقتی در مقررات حاکمیتی که گفته اند سایز دولت باید کوچک شود بالاخره این تصمیم گیری عقلای کشور است. بعد در مجلس قانون مصوب شد که هیچگونه ساختمانی نباید ساخته شود. ذوقتی یک مدیر دولتی به استناد تبصره ای از بند دیگر اقدام به ساخت و ساز می کند، یعنی نقض غرض می کند. این فساد است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: من مدیر دولتی از کجا هزینه می کنم؟ از پول مردم هزینه می کنم.از بیت المال هزینه می کنم. قوه عاقله کشور و قوه تصمیم گیری گفته اند وقتی مردم دچار مشکل هستند نباید هزینه های کشور برود در ساخت ساختمان. دیوان سالاری را نباید در کشور زیاد کنیم. این قانون کی مصوب شد؟.

آذری جهرمی گفت: بیایید بروید در شمال کشور نگاه کنید ببینید که در همین مدت چه تعداد مهمان سرا و ساختمان دولتی ساخته شده است؟ یا نهادهای دیگر چرا فقط دولت. فساد همه اینهاست.

وی با بیان اینکه ما نباید فساد را تقلیل دهیم صرفا به یک موضوع، افزود: راهکاری که برای این موضوع به وجود می آید، دولت الکترونیکی است. دولت الکترونیکی سالهاست که ساختارش مشخص است پس چرا به سرانجام نمی رسد؟.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه چه مشکلاتی برای اجرای دولت الکترونیک وجود دارد و چه کسانی مانع این کارند؟ گفت: اگر ما مشکل دولت الکترونیک را حل کنیم می توانیم بسیاری از موضوعات کشور را حل کنیم.

آذری جهرمی گفت: اگر با قاچاق در حوزه تلفن همراه مبارزه شد، صرفا با اجرای دولت الکترونیکی بود. ما نرفتیم پلیس بازی در بیاوریم برویم در مغازه ها نرفتیم کمیته درست کنیم بگوییم آقا مجوزها را این بدهد.

وی افزود: ما سامانه درست کردیم و سه سیستم به هم متصل کردیم در دولت الکترونیک قاچاق به صفر رسید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این سوال که آیا این این را نمی شود در حوزه های دیگر کنترل کرد؟ گفت: قطعا می شود.

آذری جهرمی گفت: دستگاه نظارتی وقتی قدرت داشته باشد برای این نظارت که درست می شود در بدنه کمیته ای درست کنیم که آن کمیته برود و ارزیابی کند. خود آن بعدها می شود مامن احتمال فساد.

وی با تاکید بر اینکه این ساختار باید اصلاح شود، گفت: موانع اش چیست؟. باید در نظام شفافیت به آن بپردازیم. به ابعاد دولت الکترونیک بپردازیم که هر دستگاه وضعیتش چیست؟ کدام دستگاه ها و چرا متصل نمی شوند؟ .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چه منفعت هایی وجود دارد که این اتفاقات می افتد؟ چه چیز فدای چه چیزی می شود؟ این مسائل باید حل شود.

آذری جهرمی چرا در حوزه تلفن همراه ما تا ریز بازار را پیگیری می کنیم؟ ما موجودی بازار، اطلاع داریم. آیا این اطلاع از موجودی در جاهای دیگر نمی تواند بوجود بیاید؟.

 

وی با اشاره به اعتراض به نظام پرداخت یارانه در کشور، گفت: آیا این نظام قابل تمیز دادن نیست؟ با اجرای دولت الکترونیک قطعا است. به حریم خصوصی هیچ کس هم تعرض نمی شود. به حساب هیچکس هم سرکشی نمی شود. ولی شفاف می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا چه زمانی می خواهیم قانون بگذاریم که کسی مالیاتش را نداد ممنوع الخروجش کنیم، افزود: قانون به راحتی دور خورده می شود.

آذری جهرمی در همین زمینه گفت: یک پیر زن در دهات می آورند شرکت و حساب را به نامش می زنند. ماهی یک میلیون به او می دهند و همه تخلفات را به نام او انجام می دهند. بعد این پیرزن می گوید که من خارج از کشور نمی روم که ممنوع الخروجم کنند.

وی تاکید کرد: اما اگر دولت الکترونیک باشد، این اتفاقات قابل رخ دادن نیست. بیایید از من مطالبه کنید. البته من استقبال می کنم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجلاس بزرگ هم می گذاریم در رابطه با دولت الکترونیک و به تک تک دستگاه ها اشاره می کنیم که چه کسی کار کرده و چه کسی کار نکرد.

آذری جهرمی با بیان اینکه خیلی از آنهایی که خودشان باید منادی مبارزه با فساد باشند در اتصال به دولت الکترونیک با هزار انقلت و قانون بند و ماده و تبصره متصل نمی شوند، افزود: پای استدلاشان هم می نشینیم یک استدلال هایی می آورند و قانون هم به آنها اجازه داده است. کار خلاف قانون انجام نمی دهند.

وی گفت: این اشکالاتی که در کشور از لحاظ مسائل اقتصادی وجود دارد، این است. به قول قدیمی ها مال ات را سفت بگیر همسایه ات را دزد نکن.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما باید فرآیندهایمان را محکم بکنیم و فردا نگویم این دزد شد. این دزد شد .

آذری جهرمی گفت: اگر نظام دولت الکترونیک بود این بحثی که مطرح می شود که تعارض منافع وجود داشته باشد، حالا تعارض که نمی شود، بلکه توافق منافع می شود. اینجا توافق منافع بوجود می آید.

وی تصریح کرد: توافق منافع قابل کشف بود اما نیست. تمام سازمانها که می رویم می پرسیم دولت الکترونیکی چه می شد می گوید بفرمایید من اتوماسیون اداری دارم . دولت الکترونیک این نیست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اپلیکیشن ها و خدمات کشور باید اینگونه باشند. فرض کنیم الان شما می خواهید یک خانه نقل و انتقال بدهید یک بار بیایید گراف آن را بکشید در همین سازمان شفافیت. بگویید برای نقل و انتقلات یک خانه میزان مراجعاتی که یک فرد باید انجام بدهد، چقدر است؟ چند دستگاه باید برود و چند جا؟

آذری جهرمی افزود: خلاصه از زیر میز گوش را می برند. اشکال از من است. آن کسی که گوش می برد اگر ده تا آن را هم عوض کنید یازدهمی می آید و همین رفتار را تکرار می کند. خیلی پاکدست باشد این اتفاق نمی افتد. اشکال از ماست. تا می گوییم دولت الکترونیک فوقش یک دیتا سنتر درست کنیم. چهارتا سرور بگذاریم داخلش یک وب سایت بیاوریم بالا بشود دولت الکترونیک. دولت الکترونیک اینها نیست.

وی با بیان اینکه ذات دولت الکترونیک اصلاح فرآیندهای حکومت است، گفت: طرف فوت می کند تا آپدیت بشود در جاهای مختلف که این فوت کرده یک ماه طول می کشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طرف خارج کشور است داخل ایران نیست عملیات به نامش ثبت می شود، گفت: آیا این قابل کنترل نیست؟.

آذری جهرمی با بیان اینکه دولت برای مبارزه با فساد عزم دارد، افزود: آقای دکتر روحانی در روز اولی که در رابطه با بحث ارز بنده در دولت صحبت کردم، عین کلامشان این بود که فرایند بدنه دولت بزرگ است . اگر در دولت مشکلی بوجود آمده باید خودش کالبد شکافی کند. خودش باید دربرخورد با این مساله ای که بوجود آمده، پیش قدم شود.

وی افزود: نظر رئیس جمهور این بود که هیچ وزیری حق ندارد به خاطر تخلف زیرمجموعه اش برود لایه دفاعی درست کند. اتفاقا خودتان بروید منتشر کنید. فساد در زیرمجموعه را باید داد بزنیم.

در پایان این جلسه دیده بان شفافیت و عدالت از وزیر ارتباطات به دلیل شفاف سازی در خصوص ارز دولتی و اعلام اسامی افراد و شرکت هایی که ارز دولتی گرفتند، با اهدای لوح یادبود از سوی احمد توکلی رئیس این تشکل، تقدیر و تشکر کرد.

منبع: الف

نظرات بینندگان