arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۵۰۰
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۲۷ تير ۱۳۹۷

اگر نامزدی به اشتباه ردصلاحیت شود، چه می‌کنید؟ / کدخدایی: جبران می کنیم؛ اگر نشد توبه می‌کنیم

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ردصلاحیت اشتباهی افراد در انتخابات گفت: اگر در آن زمان مراجعه کند و ما به این نتیجه رسیده باشیم که اشتباه کرده ایم بله، پیشنهاد می کنیم که دور بعد ثبت نام کنید و جبران می کنیم. او در پاسخ به این سوال که چه خواهد گفت؟، ادامه داد: هیچی. وقتی قاضی حکم اعدامی را صادر می کند و اجرا می شود نهایتا چه کار می کند؟ چند نکته هست که به هر حال انسان جایزالخطا و جایزالاشتباه است. اگر اشتباه بکند باید در اولین فرصت بتواند جبران کند. یک مواقعی هست که فرصت جبران نیست و باید نزد خدا توبه کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گاهی اوقات ممکن است سوال شود که چرا شورای نگهبان کسی را این دور تائید و دور بعد رد کرد یا برعکس، برخی از اینها به دلیل ارائه اسناد جدید است و شاید آقایان نظرشان را اصلاح کرده باشند.

بخشی از گفت‌وگو با سخنگوی شورای نگهبان را می‌خوانید.

در مراجع قضایی اگر یک قاضی اشتباه کند و خودش بعدا متوجه این اشتباه شود روشهایی برای جبرانش دارد. برای شورای نگهبان هم چنین راهکاری هست که مثلا فقها مصوبه ای را خلاف شرع یا موافق شرع بدانند یا درباره صلاحیتی موافق یا مخالف باشند اما بعد متوجه شوند اشتباه کرده اند، در چنین حالتی راهی برای جبران وجود دارد؟

در بحث انتخابات تا زمان کسب اعتبارنامه ها قابل حل است، البته اگر بحث تائید باشد و فرصت باشد. طبیعتا از یک زمانی که می گذرد آن امکان عملا وجود ندارد مثل اینکه شما بگویید 20 روز بعد از رای قاضی می توانید شکایت کنید و بعد از این مهلت، شکایت هم بکنید فایده ای ندارد. هرچند ممکن است سفر باشید و نتوانسته باشید. مسائل اجتماعی را یک جایی باید قطع کرد، نمی تواند دامنه اش باز باشد و مرحله به مرحله پیش برود. اما نسبت به مصوبه ای اگر شورای نگهبان آن را خلاف شرع اعلام کرده باشد، می توانند دوباره اعلام نظر کنند. در بحث انتخابات هم تا مرحله قبل از اعتبارنامه ها است، بعد از آن به دور بعد خواهد رفت. گاهی اوقات ممکن است سوال شود که چرا شورای نگهبان کسی را این دور تائید کرد و دور بعد رد کرد یا برعکس، برخی از اینها به دلیل ارائه اسناد جدید است و شاید آقایان نظرشان را اصلاح کرده باشند.

ممکن است نامزدی را رد صلاحیت کرده باشید و او نتوانسته باشد در انتخابات شرکت کند اما بعدا به این نتیجه رسیده باشید که صلاحیت حضور داشته است، در آن صورت چه برخوردی کرده اید؟

هیچی! کاری دیگر نمی توانیم بکنیم.

آیا اشتباه خود را به او گفته اید؟

اگر در آن زمان مراجعه کند و ما به این نتیجه رسیده باشیم که اشتباه کرده ایم بله، پیشنهاد می کنیم که دور بعد ثبت نام کنید و جبران می کنیم.

چه خواهد گفت؟

هیچی. وقتی قاضی حکم اعدامی را صادر می کند و اجرا می شود نهایتا چه کار می کند؟ چند نکته هست که به هر حال انسان جایزالخطا و جایزالاشتباه است. اگر اشتباه بکند باید در اولین فرصت بتواند جبران کند. یک مواقعی هست که فرصت جبران نیست و باید نزد خدا توبه کند.

حق الناس است.

وقتی یک مرجع فتوایی می دهد مثلا می گوید اگر اینگونه نماز بخوانید درست است و مرجع دیگر نظر دیگری دارد یا حج تان داخل مقام باشد یا خارج مقام. کدام درست است؟ هر دو درست است یا یکی درست است؟

نظرات بینندگان