arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۶۳۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

ژاپن برای نخستین بار پس از سونامی ۲۰۱۱، با فعالیت یک نیروگاه برق اتمی موافقت کرد

پس از سونامی مرگبار سال ۲۰۱۱، ژاپن بیش از ۵۰ راکتور و نیروگاه اتمی خود را از کار انداخت و پاکسازی نیروگاه فاجعه دیده فوکوشیما را آغاز کرد. دیده بان هسته‌ای ژاپن موسوم به 'تپکو' اعلام کرده است با فعال شدن راکتور نیروگاه برق اتمی «اویی» در مرکز این کشور و تزریق سوخت به آن، موافقت کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ژاپن برای نخستین بار پس از سونامی و زمین لرزه مرگبار سال ۲۰۱۱ میلادی که منجر به یک فاجعه هسته‌ای در این کشور شد، با راه اندازی و فعالیت دوباره یک راکتور اتمی موافقت کرد.

به گزارش ایرنا روزنامه ژاپن تایمز روز پنجشنبه در مطلبی نوشت پس از سونامی مرگبار سال ۲۰۱۱، ژاپن بیش از ۵۰ راکتور و نیروگاه اتمی خود را از کار انداخت و پاکسازی نیروگاه فاجعه دیده فوکوشیما را آغاز کرد.
دیده بان هسته‌ای ژاپن موسوم به 'تپکو' اعلام کرده است با فعال شدن راکتور نیروگاه برق اتمی «اویی» در مرکز این کشور و تزریق سوخت به آن، موافقت کرده است.
دولت شینزو آبه نخست وزیر ژاپن از حامیان انرژی هسته‌ای است و می‌کوشد تا نیروگاه‌های این کشور را دوباره راه اندازی کند، اما گروه مخالفان، همچنان با قدرت در مقابل وی ایستادگی می‌کند.
روزنامه ژاپن تایمز می‌نویسد پس از فاجعه اتمی در فوکوشیما تقریبا همه نیروگاه‌های برق اتمی کشور تعطیل شده و دولت همچنان در حال چانه زنی برای راه اندازی برخی از آنهاست، اما وجود تجهیزات قدیمی در برخی از این نیروگاه‌ها می‌تواند بار دیگر مخاطراتی برای مردم به وجود آورد.
پس از زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱، ژاپن موفق شد برای نخستین بار با استفاده از ربات زیردریایی، ضایعات اتمی را در نیروگاه اتمی فوکوشیما پیدا کند در این تحقیقات ضایعات هسته‌ای در داخل راکتور شماره سه نیروگاه برق هسته‌ای 'فوکوشیما داییچی' کشف شد و همین موضوع بار دیگر به نگرانی‌ها از بابت نشت رادیو اکتیو به دریا و مخاطرات آن برای مردم منطقه، دامن زده است.
شرکت الکتریک تپکو ژاپن که به نیروگاه‌های اتمی این کشور رسیدگی می‌کند یک ربات کنترل از راه دور را وارد این راکتور کرده است و تصاویر بدست آمده از این وسیله ثابت می‌کند مواد و زباله‌های اتمی در عمق این راکتور انباشته شده است.
شرکت تپکو، کارگزار نیروگاه اتمی فوکوشیما که در جریان زمین لرزه و سونامی ۲۰۱۱ در ژاپن آسیب جدی دید از کشف پسمانده‌ها و میله‌های سوخت اتمی در نیروگاه خبر داده است این شرکت از آن سال تاکنون بار‌ها تلاش کرده است تا این نیروگاه اتمی را پاکسازی کند، اما فاجعه اتمی آنقدر بزرگ بود و خسارات فراوانی به نیروگاه وارد شده بود که کار تاکنون ناتمام مانده است.
پسمانده‌ها و ضایعات باقی مانده سوخت اتمی در زیر راکتور شماره سه، یکی از سه راکتور ذوب شده در جریان فاجعه مذکور پیدا شده است.
تپکو خاطر نشان کرده است آگاهی از وجود پسمانده‌های سوخت در زیر راکتور‌ها به کارشناسان و نیروی کار امکان می‌دهد پیشرفت‌های بزرگی در پاکسازی نیروگاه داشته باشد.
این شرکت پیش از این اعلام کرده بود که پاکسازی نیروگاه اتمی خسارت دیده فوکوشیما ممکن است به سرمایه‌ای در حدود ۱۹۰ میلیارد دلار و بیش از یک دهه زمان نیاز داشته باشد.

نظرات بینندگان