arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۰۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

پیشنهاد تعطیلی یکماهه دانشگاه‌ها در تابستان برای صرفه جویی در مصرف برق / می توان از هزار تا ۲ هزار مگاوات مصرف اجتناب کرد

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: بیشتر دانشگاه‌های کشور عملاً ماه مرداد را به عنوان تعطیلی بخشی از کارکنان خود پذیرفته‌اند، ولی به دلایل مختلفی اساتید، دانشجویان دکتری و کادر مدیریت دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها حضور دارند و از برق بخصوص برای خنک کردن همه فضا‌ها استفاده می‌کنند. با محاسبه ساده‌ای که انجام داده‌ام این تعطیلی که عملاً وجود داشته، ولی مصرف انرژی را تعدیل نکرده است، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارد که می‌توان از این مصرف بیهوده اجتناب کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به قلم رضا امراللهی استاد و رئیس پردیس دانشگاه امیرکبیر نوشت: بیشتر دانشگاه‌های کشور عملاً ماه مرداد را به عنوان تعطیلی بخشی از کارکنان خود پذیرفته‌اند، ولی به دلایل مختلفی اساتید، دانشجویان دکتری و کادر مدیریت دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها حضور دارند و از برق بخصوص برای خنک کردن همه فضا‌ها استفاده می‌کنند.

درحالی که بدلیل بزرگ بودن فضا‌های آزمایشگاه‌ها، سالن‌ها و... که برای همه دانشجویان پیش‌بینی شده و در این زمان خالی است، مجبور می‌شوند عمده سالن‌ها و فضا‌ها را خنک کرده و برق زیادی مصرف می‌کنند. به عبارت دیگر از ۱۵ تیر ماه تا ۱۵ مرداد ماه که پیک مصرف برق است، دانشگاه‌ها عموماً دایر بوده و همه یا اکثر ساختمان‌ها اعم از کوچک و بزرگ با حداقل حضور فیزیکی دانشجویان درحال کار هستند.

اگر وزارت علوم و دولت محترم به مصلحت بدانند شاید تعطیل کردن جدی یک ماهه نیمه تیر با نیمه مرداد ماه (زمان پیک مصرف برق در سراسر کشور) لازم باشد. با محاسبه ساده‌ای که انجام داده‌ام این تعطیلی که عملاً وجود داشته، ولی مصرف انرژی را تعدیل نکرده است، بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارد که می‌توان از این مصرف بیهوده اجتناب کرد. اینکار باعث خاموشی کمتری در سطح کشور شده که می‌توان از این صرفه جویی در جای بهتری بهره برد.
توضیح اینکه بی‌دلیل نیست عمده کشور‌های جهان و به ویژه کشور‌های اروپایی که دمای پایین‌تری در مقایسه با ایران داشته و مشکلی از بابت کمبود برق هم ندارند، نیمه ماه جولای تا اواخر اگوست را تعطیل می‌کنند (در خیلی از جا‌ها این تعطیل نیمه اجباری است). بنابر این پیشنهاد می‌شود، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی از نیمه دوم تیرماه تا نیمه اول مرداد ماه بطور کامل تعطیل باشد.

نظرات بینندگان