arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۶۴۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

اسپانیا پس از اعتراض فعالان محیط زیست، ساخت انبار پسماند‌های هسته‌ای را متوقف کرد

وزارت محیط زیست اسپانیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ساخت انبار و ذخیره سازی پسماند‌های هسته‌ای که دو دهه بطول انجامید، متوقف شده است. گفته می‌شود هزینه ساخت این انبار که حتی بر سر محل آن نیز اختلاف وجود داشته، بالغ بر یک میلیارد یورو بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت محیط زیست اسپانیا امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که ساخت انبار و ذخیره سازی پسماند‌های هسته‌ای که دو دهه بطول انجامید، متوقف شده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه ال پاییس، دولت سوسیالیست با ساخت انبار موقت متمرکز که دو دهه پیش از سوی دولت حزب مردمی برای نگه داری پسماند‌های نیروگاه‌های هسته‌ای آغاز شد، مخالفت کرده است.
وزارت خانه محیط زیست با ارسال نامه‌ای به وزیر امنیت هسته‌ای بر توقف و لغو مجوز این انبار شده است.
گفته می‌شود هزینه ساخت این انبار که حتی بر سر محل آن نیز اختلاف وجود داشته، بالغ بر یک میلیارد یورو بوده است.
دولت اسپانیا تا پایان سال جاری باید برنامه‌های انرژی خود را به کمیسیون اروپا ارایه نماید و وزیر محیط زیست از بستن نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور تا سال ۲۰۲۸ خبر داده بود.
مخالفان ساخت این انبار معتقدند که هزینه هنگفت برای انبار پسماند‌های هسته‌ای توجیه اقتصادی ندارد.
«ترسا ریبرا» وزیر محیط زیست اسپانیا هفته پیش از اراده دولت برای بستن نیروگاه‌های هسته‌ای با چهل سال سابقه فعالیت تا سال ۲۰۲۸ خبر داد.
وی با بیان این که عمر مفید نیروگاه‌های هسته‌ای چهل سال است، اظهار کرد: برخی از نمایندگان مجلس بر این باور هستند که می‌توان از این نیروگاه‌ها بیشتر از چهل سال استفاده کرد و خواهان تمدید تاریخ توافق شده برای بستن آن‌ها شده اند.
وی ادامه داد: ما باید جوانب این مساله از جمله هزینه ها، مسائل فنی و مهندسی و مدیریت پسماند‌های خطرناک این نیروگاه‌ها را بررسی کنیم.
اسپانیا اکنو یک انبار پسماند‌های هسته‌ای دارد که در دهکده 'اورناچوئلوس' از توابع استان کوردوبا در ایالت جنوبی آندالس واقع شده است.
مبارزه فعالان محیط زیست و احزاب سیاسی منطقه نظیر چپ متحد اعلام کردند که مواد ذخیره شده در این انبار که آلوده به رادیو اکتیو است، خطرناک و سلامت محیط زیست و ۵۰۰۰ نفر از ساکنان منطقه را تهدید می‌کند.
آنان اعلام کردند که تجزیه پسماند‌ها بیش از ۳۰۰ سال طول می‌کشد.
این انبار در دهه ۸۰ میلادی با وعده ایجاد اشتغال برای اهالی شروع به فعالیت کرده، اما اکنون علاوه بر تشعشات هسته‌ای، موجب افزایش بیکاری شده است.
بسیاری از اهالی این منطقه و مناطق اطراف، به خاطر این انبار خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند.
به گفته فعالان محیط زیست، نیروگاه‌های هسته‌ای اسپانیا در شمال و مرکز کشور واقع هستند و پسماند‌ها با کامیون‌ها و از راه زمینی بدون رعایت قوانین امنیتی حمل و نقل به این انبار که در جنوب و در فاصله بسیار دوری نسبت به نیروگاه‌ها قرار دارد، حمل می‌شوند.

نظرات بینندگان