arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۶۴۹
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

وضعیت فوق العاده در ترکیه پس از دو سال پایان یافت

تلویزیون دولتی ترکیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد که وضعیت فوق العاده در این کشور که پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ وضع شده بود، سرانجام پس از دو سال پایان یافت. اعلام وضعیت فوق العاده این امکان را به دولت ترکیه داد که در ماه‌های بعد، بسیاری را به اتهام مشارکت در کودتا بازداشت و یا از کار اخراج کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تلویزیون دولتی ترکیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد که وضعیت فوق العاده در این کشور که پس از کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ وضع شده بود، سرانجام پس از دو سال پایان یافت.

به گزارش ایرنا، دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه پس از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ (۲۵ تیر ۱۳۹۵) وضعیت فوق العاده اعلام و این شرایط را در بازه‌های زمانی چند ماهه تمدید کرده بود.
به عقیده تحلیلگران، اعلام وضعیت فوق العاده این امکان را به دولت ترکیه داد که در ماه‌های بعد، بسیاری را به اتهام مشارکت در کودتا بازداشت و یا از کار اخراج کند.
با این حال بروز نارضایتی‌ها در سطح جامعه موجب شد تا سرانجام دولت این کشور تصمیم به توقف تمدید این وضعیت بگیرد.
با وجود به پایان رسیدن وضعیت فوق العاده در ترکیه، آنگونه که از مواضع مقام‌های حزب حاکم بر می‌آید، برخورد‌ها در این کشور به اتهام ارتباط با کودتاچیان همچنان ادامه خواهد داشت.
در همین رابطه، عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه چندی پیش گفته بود که «حالت فوق العاده به پایان می‌رسد، ولی مبارزه با تروریسم همچنان ادامه خواهد داشت».
آنکارا «فتح الله گولن» واعظ ترک مقیم آمریکا را پشت پرده کودتای نافرجام ۲۰۱۵ می‌داند.

نظرات بینندگان