arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
گزارش «هیل» از تصمیم معنادار واشنگتن؛

چرا آمریکا ناگهان بحث «معافیت» کشورها از تحریم نفتی ایران را پیش کشید؟ / شاید قصد ترامپ، جبران یک «شرمساری دیپلماتیک» باشد / او بخواهد یا نخواهد، ناچار است به چین، هند و ترکیه معافیت بدهد

شاید دولت ترامپ به این واقعیت رسیده که بهتر است این شرمساری دیپلماتیک را با اقدام خیرخواهانه معافیت ها جبران کند. علی رغم تعهد اوپک به افزایش تولید نفت؛ دلیل دیگر اعطای تصمیم آمریکا در زمینه معافیت به برخی از کشورها و شرکت ها این است که اعضای اوپک به سادگی نمی توانند خلاء ایجاد شده ناشی از توقف فروش نفت ایران را برای تامین نفت جهانی پر کنند. پایین نگه داشتن قیمت نفت به وضوح برای دونالد ترامپ مهم است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چرا آمریکا ناگهان بحث «معافیت» کشورها از تحریم نفتی ایران را پیش کشید؟ / شاید قصد ترامپ، جبران یک «شرمساری دیپلماتیک» باشد / او بخواهد یا نخواهد، ناچار است به چین، هند و ترکیه معافیت بدهد

بسما مونی در نشریه هیل نوشت: بدون شک اسرائیلی ها درصدد افزایش فشار به دولت ترامپ هستند زیرا که آنها از «نرم تر» شدن رویکرد آمریکا در مقابل ایران هراس دارند. به طور خاص، پس از این که وزارت خزانه داری آمریکا از خواسته قبلی خود در مورد تحریم کامل بین الملی علیه ایران در ماه نوامبر عقب نشینی کرده است. دولت ترامپ به دلیل ناتوانی در اقناع سایر کشورها؛ اعلام کرده که ممکن است برای برخی از کشورها و شرکت ها در قبال خرید نفت از ایران معافیت هایی صادر کند. اعلام این معافیت ها به معنای این واقعیت است که برخی از کشورها با رویکرد به صفر رساندن واردات نفت موافقت نخواهند کرد، به طور خاص زمانی که آن ها وارد کننده نفت ایران هستند. بنابراین شاید دولت ترامپ به این واقعیت رسیده که بهتر است این شرمساری دیپلماتیک را با اقدام خیرخواهانه معافیت ها جبران کند. علی رغم تعهد اوپک به افزایش تولید نفت؛ دلیل دیگر اعطای تصمیم آمریکا در زمینه معافیت به برخی از کشورها و شرکت ها این است که اعضای اوپک به سادگی نمی توانند خلاء ایجاد شده ناشی از توقف فروش نفت ایران را برای تامین نفت جهانی پر کنند. پایین نگه داشتن قیمت نفت به وضوح برای دونالد ترامپ مهم است. در این راستا وی چندین بار در توئیتی از اوپک خواست تا با افزایش عرضه نفت، قیمت ها را پایین نگه دارند.

به گزارش «انتخاب»، هیل ادامه داد: در حالی که ترامپ ادعا می کند که سعودی ها به حفظ قیمت پایین از طریق افزایش عرضه موافقت کرده است؛ اما به دلیل کمبودهای ناشی از تولیدات نفت ونزوئلا و لیبی؛ اما گزارش های متناقضی وجود دارد که عربستان از توانایی لازم برای پر کردن خلا ناشی از کمبود عرضه ایران برخوردار باشد. با توجه به این که رشد اقتصاد جهانی در سال جاری نزدیک به 4 درصد می رسد؛ این منجر می شود که تقاضا برای نفت احتمالا افزایش پیدا کند. مگر این که پرزیدنت ترامپ  دستور افزایش تولیدات نفت آمریکا دهد تا خلاء ایجاد شده را جبران کند.  

مسئله قابل توجه این است که چرا وزیر خزانه داری آمریکا اخیرا مواضع سخنگوی خود را تکرار کرده است: به برخی از کشورها ممکن است در زمینه خرید نفت از ایران معافیت داده شود. کدام کشورها؟ آن کشورهایی که آمریکا در مقابل آن ها از اهرم نفوذ و قدرت برخوردار است یا کشورهایی که خواهان مقابله با آمریکا در قالب فضای عمومی هستند - آن ها مصرف کنندگان بزرگ نفت ایران شامل چین، هند و ترکیه می باشند.

چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت ایران بدون شک به خواسته های ترامپ تن نمی دهد. با تمام صحبت های مرتبط با جنگ تجاری بین چین و آمریکا، آن ها قطعا تمایل ندارند برای تامین خواسته ی آمریکا رشد اقتصادی خود را کاهش دهند. مطمئنا دستورالعمل های وزارت خزانه داری در زمینه تعرفه ها؛ روابط بین آمریکا و چین را به مراتب پیچیده تر خواهد کرد. از این رو بهتر است که وزارت خزانه داری آمریکا معافیت هایی به چین اعطا کند؛ زیرا که چینی ها به آمریکا پای بند نیستند و تحریم ها را دور می زنند. وزارت خزانه داری آمریکا اکنون از سوی جامعه تجاری آمریکا به دلیل خسارت های ناشی از جنگ تجاری با چین تحت فشار است.

هند و ترکیه دومین و سومین وارد کننده نفت ایران از سوی رهبران پوپولیستی اداره می شود که کمتر تمایل دارند در برابر خواسته های آمریکا تسلیم شوند. علاوه بر این هر دو کشور قبل از امضای برجام، تحریم های آمریکا را دور زده اند و آن ها از ایران نفت می خریدند. هیچ دلیلی وجود ندارد که مطمئن شویم که آن ها بار دیگر پس از برجام مبادرت به این کار نکنند. بنابراین وزارت خزانه داری بهتر است که به آن ها معافیت اعطا کند. دو کشور کره جنوبی و ژاپن از مشتریان بزرگ نفت ایران ؛ احتمالا با خواسته آمریکا موافقت می کنند و هر دو کشور آسیا همیشه خواستار خشنود کردن دولت آمریکا هستند. آن ها مطمئنا از خواسته وزارت خزانه داری تبعیت می کنند.

بنابراین در حالی که ما می بینیم دولت ترامپ همچنان تلاش می کند برای افزایش فشار علیه ایران تحریم های کامل علیه این کشور اجرا کند؛ اما مبتنی بر ارزیابی واقع بینانه؛ اعطای معافیت می تواند برای عرضه بازار نفت بسیار مفید باشد. دولت ترامپ باید متوجه باشد که جهان بیش از حد به یکدیگر وابسته است و همیشه نمی تواند به ان مسیری که خواهان آن است ادامه دهد.

نظرات بینندگان