arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۹۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۸ - ۳۱ تير ۱۳۹۷

ساندی تلگراف: تونی بلر با یک توافق ۹ میلیون پوندی به دولت سعودی مشاوره می‌دهد

نشریه «ساندی تلگراف» روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد که «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس در چارچوب توافقی به ارزش ۹ میلیون پوند به دولت عربستان سعودی مشاوره می‌دهد. این توافق میان موسسه تونی بلر به نام 'مرکز تغییرات جهانی' و ریاض در جهت حمایت از طرح اصلاحات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، اوایل سال جاری میلادی منعقد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نشریه «ساندی تلگراف» روز یکشنبه در گزارشی فاش کرد که «تونی بلر» نخست‌وزیر اسبق انگلیس در چارچوب توافقی به ارزش ۹ میلیون پوند به دولت عربستان سعودی مشاوره می‌دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از ساندی تلگراف، این توافق میان موسسه تونی بلر به نام 'مرکز تغییرات جهانی' و ریاض در جهت حمایت از طرح اصلاحات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، اوایل سال جاری میلادی منعقد شد.
موسسه یادشده در ژانویه گذشته مبلغ ۱۰ میلیون دلار از شرکتی به نام «مدیا اینوستمنت» دریافت کرده است. این شرکت، زیر نظر یک موسسه انتشاراتی بزرگ به نام گروه تحقیقات و تبلیغات سعودی، فعالیت می‌کند که رئیس آن تا چندی پیش بدر بن عبدالله بن محمد الفرحان بوده است. او اکنون وزیر فرهنگ عربستان سعودی است.
دیلی تلگراف در ادامه گزارش خود به نقل از منابع آگاه آورده است که تاکنون ۱۲ میلیون دلار به موسسه بلر پرداخت‌شده است. هرچند در تارنمای 'مرکز تغییرات جهانی' از طرح اصلاحات بن سلمان استقبال شده، اما اشاره‌ای به این معامله صورت نگرفته است.
یک سخنگوی بلر می‌گوید که این موسسه وظیفه ندارد جزئیات 'کمک‌های' مالی خود را افشا کند. وی همچنین اظهارنظری درباره همکاری نخست‌وزیر اسبق انگلیس با مقام‌های سلطنتی سعودی نکرد.
این سخنگو اظهار داشت، این موسسه 'کمک' مالی برای انجام فعالیت غیرانتفاعی از سوی مدیا اینوستمنت دریافت کرده است. به ادعای وی، این هزینه در جهت حمایت از برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه و منطبق با اهداف این موسسه دریافت شده است.
بلر پس از کناره‌گیری از نمایندگی کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه، انجمن تونی بلر را به ثبت رساند و خدمات مشاوره‌ای متعددی را به دولت‌های خارجی ارائه داد. وی پس از روبه‌رو شدن با انتقاد از سوی سیاستمداران انگلیسی، خیریه 'مرکز تغییرات جهانی' را در سال ۲۰۱۶ میلادی به ثبت رساند و مدعی شد که قصد انجام معاملات تجاری در این موسسه را ندارد.
دیلی تلگراف دراین‌باره نوشت: این اولین معامله سنگین فاش شده پس از ثبت موسسه جدید بلر به شمار می‌رود.

نظرات بینندگان