arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۷

عمق دریاچه ارومیه افزایش یافت به وضعیت سال ۹۲ بازگشت

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به رصد فضایی عمق دریاچه ارومیه، گفت: عمق نگین آبی آذربایجان افزایش یافته و به وضعیت مشابه سال ۱۳۹۲ شمسی بازگشته است. وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از آب دریاچه ارومیه تنها ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبریز بسته است که در فصل گرما بیش از ۸۰ سانتی متر از تراز آن کاهش می‌یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به رصد فضایی عمق دریاچه ارومیه، گفت: عمق نگین آبی آذربایجان افزایش یافته و به وضعیت مشابه سال ۱۳۹۲ شمسی بازگشته است.

مسعود تجریشی روز یکشنبه در گفتگو با ایرنا بیان کرد: ورود آب به دریاچه ارومیه باعث شده است تا نمک‌های رسوبی کف آن حل شده و عمق آن افزایش یابد.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد از آب دریاچه ارومیه تنها ۶۰ سانتی متر ارتفاع دارد، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبریز بسته است که در فصل گرما بیش از ۸۰ سانتی متر از تراز آن کاهش می‌یابد.
رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه کاهش تراز دریاچه ارومیه در اثر تبخیر را طبیعی خواند و افزود: در بدترین شرایط نیز تا پایان فصل تابستان بیش از ۴۰ درصد آن حفظ می‌شود.
تجریشی ادامه داد: بهره برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده، میزان تبخیر در این دریاچه را جبران کرده و از کاهش وسعت آن جلوگیری می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه ستاد احیا به دنبال مقابله با ریزگرد‌ها در مناطق خشک دریاچه ارومیه است، گفت: اگر تراز دریاچه ارومیه یک متر افزایش یابد، ۹۵ درصد از مناطق مساعد برای ایجاد ریزگرد‌ها کنترل می‌شود.
تجریشی با اشاره به پیشرفت فیزیکی طرح انتقال آب از پیرانشهر به نگین آبی آذربایجان، بیان کرد: بهره برداری از طرح‌هایی نظیر این پروژه در گذشته بیش از ۲۰ سال به طول انجامیده است، اما این طرح در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شد و تا پایان سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: احیای دریاچه ارومیه همدلی و همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مردمی را طلب می‌کند.
به گزارش ایرنا رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه روز گذشته همراه با رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای بازدید از طرح‌های در حال اجرای این ستاد به آذربایجان غربی سفر کرده است.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این سفر با اشاره به حساسیت دولت نسبت به تحقق وعده‌های خود از جمله احیای دریاچه ارومیه، گفته است که دولت دوازدهم با وجود مشکلات اقتصادی به تزریق اعتبار جهت تکمیل طرح‌های ستاد احیا ادامه می‌دهد.
ستاد احیای دریاچه ارومیه نقش هماهنگی برای اجرای طرح‌های احیا را بر عهده دارد و اعتبار اختصاص یافته به این ستاد برای تکمیل طرح‌ها در اختیار دستگاه‌های مرتبط از جمله شرکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، اداره کل محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی قرار می‌گیرد.
ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیای این دریاچه آغاز کرد و در سریع‌ترین زمان ممکن طرح‌های ۴۴ گانه نهایی برای احیای این دریاچه در دستور کار قرار گرفت.
نگین آبی آذربایجان در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.
دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آب راهه ها، ۲۱ رودخانه دائمی و ۳۹ رودخانه دوره‌ای سیراب می‌شود.

نظرات بینندگان