arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۱۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
بازار همچنان بدون نظارت به كار خود ادامه مي دهد

تخم مرغ با كمي اضافه وزن، شانه اي 13 هزار تومان

واردات تخم مرغ از كشورهاي تركيه، هند، روسيه، آلمان، بلژيك و اسپانيا نيز كارساز نشد و بازار تخم مرغ همچنان روزهاي پرالتهاب را پشت سر مي گذارد و در برخي از مناطق تهران يك شانه تخم مرغ فقط به واسطه كمي درشت تر بودن به 13 هزار تومان هم به فروش مي رسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
واردات تخم مرغ از كشورهاي تركيه، هند، روسيه، آلمان، بلژيك و اسپانيا نيز كارساز نشد و بازار تخم مرغ همچنان روزهاي پرالتهاب را پشت سر مي گذارد و در برخي از مناطق تهران يك شانه تخم مرغ فقط به واسطه كمي درشت تر بودن به 13 هزار تومان هم به فروش مي رسد.

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، بازار تخم مرغ كه پس از آنفلوانزاي پرندگان و كاهش توليد با كمبود مواجه شده بود، نه تنها توليدكنندگان را متضرر كرد، بلكه مصرف كنندگان را نيز با شوك مواجه كرد.

در اين بين نبايد از بي تفاوتي وزارت جهاد كشاورزي غافل شد، چراكه اين وزارتخانه متولي اصلي توليد و تنظيم بازار تخم مرغ است و با توجه به در اختيار داشتن آمار ميزان توليد و مصرف اين محصول در كشور مي توانست از مدت ها پيش با برنامه ريزي هاي لازم نسبت به واردات و تنظيم به موقع بازار اقدام كند. اما بي تفاوتي اين مسوولان و متوليان امر در نهايت نه تنها توليد را زمينگير كرد، بلكه مصرف كنندگان را دچار سردرگمي كرد و امروز پس از گذشت بيش از 10روز از آغاز واردات شتابزده تخم مرغ از كشورهاي مختلف دنيا نه تنها قيمت ها با كاهش مواجه نشده است، بلكه شاهد قيمت هاي متفاوت و چندگانه در بازار هستيم.

به نظر مي رسد آشفتگي ايجادشده در بازار تخم مرغ و بي تفاوتي وزارتخانه جهاد كشاورزي به اين موضوع تنها يك برنده به نام واردكننده داشته باشد و در اين بين مردم و توليد كنندگان بايد تاوان بي تدبيري مسوولان را بدهند. در حال حاضر تخم مرغ در ميادين ميوه و تره بار به قيمت مصوب عرضه مي شد، اما بعد از سقوط قيمت هشت هزار و200 توماني هر شانه تخم مرغ در ميادين به شانه اي شش الي شش هزار و 500 تومان همچنان خرده فروشان در كاهش قيمت مقاومت نشان مي دهند.

زماني كه قيمت تخم مرغ ميادين در نقطه اوج بود، خرده فروشان هر شانه تخم مرغ را به قيمت 9هزار تومان هم فروختند اما حالاكه قيمت كاهش دو هزار توماني دارد، خرده فروشان حاضر به كاهش متناسب قيمت نيستند. براساس قيمت حاضر تخم مرغ در ميادين و با احتساب سود منطقي با توجه به نوع برندهاي موجود تخم مرغ نبايد بالاتر از شش هزار و300 الي هفت هزار تومان فروخته شود. اين قيمت براساس محاسبه قيمت غالب تخم مرغ در ميدان است در حالي كه عرضه شانه اي پنج هزار و 100 تومان نيز از سوي وزارت بازرگاني صورت مي گيرد كه طبعا در فرونشاندن افزايش قيمت بايد تاثير گذار باشد. اين در حالي است كه براساس مشاهدات خرده فروشي هاي پايتخت خيلي تمايل به كاهش قيمت ندارند و هر شانه را بالاتر از هفت هزار و 500 تومان تا هشت هزار تومان به فروش مي رسانند.

 در برخي از نقاط شمال شهر نيز تخم مرغ كماكان به قيمت هر عدد 300 تومان به فروش مي رسد و تخم مرغ هاي درشت تر تا شانه اي 13 هزار تومان هم فروخته مي شود. حال اين سوال هميشگي مطرح است كه نظارت جايگاهش كجاست، چرا هيچ نظارتي بر گرانفروشي هاي بازار نمي شود و چرا تاوان گران شدن، گرانفروشي و هر نوساني را كه در بازار مي افتد بايد مصرف كننده بپردازد.

 توليد كننده نيز همچون مصرف كننده حال و روز خوبي ندارد و پس از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها با افزايش قيمت نهاده ها روبه رو بوده است.افزايش قيمت تمام شده در تمامي بخش هاي توليدي در حالي رخ داده است كه دولت با تعيين دستوري قيمت ها كماكان قيمت ها را مديريت مي كند و وعده ارايه بسته هاي حمايتي و سياستي را مي دهد.

بخش دام و طيور نيز همچون ساير بخش ها با قيمت هاي دستوري و وعده حمايت مواجه شده است؛ وعده هايي كه با گذشت 10 ماه از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها كماكان در هاله اي از ابهام قرار دارد و به رغم بالارفتن قيمت تمام شده محصولات خبري از وعده هاي داده شده نيست و به نظر مي رسد توليد كنندگان خود بايد با تعديل نيرو و كاهش ظرفيت توليد در پي جبران هزينه ها باشند.
   
    
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
شكيبا
|
MALAYSIA
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
1
7
باوركردنش خيلي سخته! آخرين بار كه تخم مرغ خريدم سه ماه پيش بود شانه اي حدودا ٤٠٠٠ هزارتومن !!!
پاسخ ها
شکیبا
| MALAYSIA |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
تصحیح می کنم . 4 هزار تومن.
ناشناس
| CANADA |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
کم کم خیلی چیزها رو باید باور کنیم !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
0
5
دولت از كنترل قيمت يك كالا اينچنين عاجز است چگونه ادعاي مديريت جهاني مي كند؟!!!
نظرات بینندگان