arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۱۴۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۳ - ۳۱ تير ۱۳۹۷

ادعای رویترز: خوابی که آمریکایی‌ها برای ایران دیده‌اند/ راه‌اندازی کارزاری تبلیغاتی علیه ایران برای ایجاد ناآرامی و اعمال فشار بر تهران

رویترز به نقل از مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا نوشت که مایک پومپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید حمایت این برنامه را بر عهده دارند و طی آن یک رشته سخنرانی‌های تخریبی و کارزارها در شبکه‌های اجتماعی ترتیب داده شده که هدف آنها هم راستا با تصمیم دونالد ترامپ برای ایجاد تنگناهای اقتصادی برای ایران از طریق تشدید تحریم‌های این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

خبرگزاری رویترز به نقل از شماری از مقام‌های آمریکا گزارش داده دولت دونالد ترامپ کارزاری تبلیغاتی علیه حکومت ایران به راه انداخته که هدف آن ایجاد ناآرامی در این کشور و اعمال فشار بر تهران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و برخی فعالیت‌های منطقه‎‌ای این کشور است.

در این گزارش اختصاصی که بی بی سی به نقل از، وب سایت خبرگزاری انگلیسی رویترز روز شنبه (۲۱ ژوئیه - ۳۰ تیر) منتشر کرده به نقل از مقام‌های فعلی و سابق دولت آمریکا آمده که مایک پومپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید حمایت این برنامه را بر عهده دارند و طی آن یک رشته سخنرانی‌های تخریبی و کارزارها در شبکه‌های اجتماعی ترتیب داده شده که هدف آنها هم راستا با تصمیم دونالد ترامپ برای ایجاد تنگناهای اقتصادی برای ایران از طریق تشدید تحریم‌های این کشور است.

در این گزارش مفصل رویترز مدعی است که علاوه بر گفتگو با چند مقام فعلی و سابق دولت آمریکا با یک مقام ایرانی که نخواسته نامش فاش شود هم گفتگو کرده اما نه کاخ‌سفید و نه وزارت خارجه به درخواست این خبرگزاری برای واکنش درباره جزئیات این گزارش پاسخ نداده‌اند.

هر چند یک مقام وزارت خارجه که نخواسته نامش فاش شود در پاسخ به رویترز گفته: "بگذارید تصریح کنم که ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم بلکه به دنبال تغییر رفتار رژیم ایران هستیم."

"ما آگاهیم که حکومت ایران را در حال سوق دادن به نقطه‌ای هستیم که ناچار به انتخاب‌های حیاتی خواهد بود. درنهایت آنها یا تغییر را انتخاب خواهند کرد و یا ادامه رفتارهای تخریبی برایشان بسیار دشوار خواهد شد. ضمنا ما آشکارا از تصویر روشنی از دستاوردهایی که می‌توانیم با هم به دست آوریم و مردم ایران از آن برخوردار شوند، سخن گفته‌ایم."

رویترز این اظهارات را در تناقض با گفته‌های رابرت اشلی، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی ارزیابی کرده که ماه مارس گذشته گفته بود هزینه‌‌های اجتماعی و اقتصادی الویت دولت ایران است هر چند در کنار آن حکومت برای برنامه‌های امنیتی خود هم هزینه کرده است.

رویترز نوشته بررسی حساب فارسی وزارت خارجه آمریکا در توییتر و سایت اینترنتی "شِیرآمریکا" نشان می‌دهد که طی یک ماه گذشته نوشته‌های مختلفی با این هدف انتشار یافته است.

به گفته این خبرگزاری، در شبکه‌های اجتماعی هم حساب‌های کاربری وزارت خارجه آمریکا مکررا با مخاطب قراردادن "مردم ایران"، "جامعه ایرانیان خارج از کشور" و مشابه آن تاکید می‌کنند که "مردم ایران سزاوار برخورداری از حقوق بشرند."

چند هفته پیش هم حضور جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید و رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ در گردهمایی سازمان مجاهدین خلق در پاریس با واکنش‌های فراوانی روبرو شد.

قرار است مایک پومپئو، وزیر خارجه، این کشور روز یکشنبه (۲۲ ژوئیه - ۳۱ تیر) هم در کتابخانه رونالد ریگان واقع در لس‌آنجلس در همایشی تحت عنوان "صدای ایرانیان" سخنرانی و با جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا گفتگو کند.

حضور پومپئو در این همایش هم در رسانه‌های آمریکا با واکنش‌هایی روبرو شده و برخی از آن به تلاش آمریکا برای همسو کردن جامعه ایرانیان خارج از این کشور با سیاست‌های تهاجمی آقای ترامپ علیه ایران یاد کرده‌اند و می‌گویند تلاش برای "هم‌صدایی" با ایرانیان مهاجر در تضاد با فرمان مهاجرتی آقای ترامپ است که ورود شهروندان ایران به خاک آمریکا را بسیار محدود کرده است.

در همین باره خبرگزاری مهر نیز گزارش داد: واشنگتن جنگی روانی برای ناآرام کردن ایران تدارک دیده است

همزمان با کارزار اعمال فشار اقتصادی بر ایران، واشنگتن با تکیه بر تبلیغات آنلاین، جنگی روانی را علیه ایران راه انداخته که هدف نهایی آن ایجاد اغتشاش در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه می‌گویند دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا کارزاری متمرکز بر حملات لفظی و آنلاین را آغاز کرده که هدف آن ایجاد ناآرامی و اعمال فشار بر ایران است.

گفتنی است دهها نفر از مقامات سابق و فعلی آمریکا می‌گویند این کارزار که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور و جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید حمایت می‌شود در هماهنگی کامل با راهبرد اعمال فشار اقتصادی ترامپ مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های ضد ایرانی است.

انگیزه توسل به این کارزار از تاریخ ۸ ماه میلادی می که ترامپ در اقدامی یکجانبه از برجام خارج شد، قوت گرفته است.

به گفته منابع آگاه، واشنگتن در اعمال راهبرد فشار حداکثری بر ایران، تصویر تاریکی از مسئولین ایرانی نشان می‌دهد و از اغراق کردن درباره مسائلی که به آنها نسبت می‌دهند نیز هیچ ابایی ندارد.

گفتنی است کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درباره این کارزار تبلیغاتی و نقشی که پمپئو در آن ایفا می‌کند، امتناع کردند.

جالب آنکه وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز یکشنبه با حضور در کتابخانه «رونالد ریگان» ایالت کالیفرنیا، اظهاراتی را علیه جمهوری اسلامی ایران ایراد کند که به آن عنوان «حمایت از صدای ایرانی» داده است و در راستای سیاست ایجاد اغتشاش و براندازی بیان می‌شود.

این درحالی است که ترامپ در یکی از تازه‌ترین اظهارات خود آشکارا از بروز ناآرامی در ایران استقبال و از جریان‌های مخالف حمایت کرد!

نظرات بینندگان