arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۱۶۲
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۷

قرارداد میلیونی تونی‌بلر با بن‌سلمان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا نوشت: یک نشریه انگلیسی گزارش داد، تونی بلر، نخست وزیر اسبق این کشور براساس یک توافق ۹ میلیون پوندی در حال کمک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به منظور پیشبرد برنامه مدرنیزه سازی کشورش است.

نشریه ساندی تلگراف انگلیس گزارش کرد: تونلی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس از "موسسه تغییر جهانی" متعلق به خود استفاده می‌کند تا به شکلی بی ‌سروصدا به عربستان درخصوص پیشبرد برنامه مدرنیزه سازی این کشور طبق یک قرارداد چند میلیون پوندی مشاوره دهد.

این نخست وزیر اسبق انگلیس این قرارداد را به ارزش ۹ میلیون پوند و بر پایه "بدون نفع" منعقد کرده است.

این نشریه گزارش کرد که در ماه ژانویه گذشته ۷.۶ میلیون پوند به این موسسه به منظور فعالیت در خاورمیانه پول پرداخت شده اما تاکنون آنها بیش از ۹ میلیون پوند برای این فعالیت دریافت کرده‌اند.

وب‌سایت تونی بلر این قرارداد را ذکر نکرد اما حاوی مقاله‌ای در تحسین و ستایش از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است.

در این مقاله با اشاره به سفر این شاهزاده عربستانی به بریتانیا نوشته شده است: ولیعهد عربستان در راستای برنامه‌های فراگیر، گسترده و بلندپروازانه برای اجرای انقلابی به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و مذهبی در عربستان سطحی عالی از اعتقاد، شفافیت و انسجام را در شناسایی و درک ماهیت افراط گرایی نشان داده و سیاست‌گذاران غربی باید از او درس یاد بگیرند.

در این مطلب تصریح شده است: بریتانیا باید از عربستان سعودی و نحوه تعهد صریح این کشور به مقابله با سیاسی سازی اسلام درس گرفته تا یک سیاست گذاری آگاهانه بدون هیچ‌گونه ابهامی در جدا دانستن مذهب اسلام از افراط گرایی در پیش بگیرد.

این مطلب ادعا می‌کند: ولیعهد عربستان به طور مداوم عزم خود را برای بازگرداندن عربستان به "اسلام میانه‌رو" نشان داده و به سراغ جامعه بین‌المللی رفته تا حمایت آنها از تلاش‌هایش برای تغییر دادن عربستان و تبدیل کردنش به یک جامعه باز را جلب کند. بریتانیا به عنوان هم‌پیمان نزدیک عربستان می‌تواند در این زمینه پیشنهادهای زیادی ارائه دهد و باید تمایلش را برای ایفای نقشی کلیدی در عملی کردن این اصلاحات انقلابی اعلام کند.

چنین قراردادی اولین قرارداد در این ابعاد وسیع است که با موسسه تونی بلر که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد،‌ منعقد می‌شود.

دفتر تونی بلر از اظهارنظر درباره مباحثاتی که ممکن است با خاندان سلطنتی عربستان صورت گرفته باشد، امتناع کرده و آنها اجباری برای افشای اهدا کنندگان مالی به خود ندارند.

آنها صرفا گفته‌اند که پول‌های اهدایی برای فعالیت در عربستان دریافت کرده‌اند اما موسسه تونی بلر یک سازمان غیرانتفاعی است که خود تونی بلر از آن هیچ پولی دریافت نمی‌کند.

نظرات بینندگان