arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

ایران در خرداد‌ماه ۱۱۳۰ بار لرزید/ کرمان رکورددار قوی‌ترین زمین لرزه

بنابر آمار مرکز لرزه نگاری ایران، روز گذشته سه استان کرمانشاه، کرمان و هرمزگان از ساعت ۲۲ شب گذشته تا ۹ صبح امروز، ۴۱ بار لرزیده‌اند که نشان از تمرکز زمین لرزه‌ها در این سه استان است. تمرکز زمین لرزه‌ها نشان دهنده کانونی بودن زلزله در این استان‌ها است و باید مسؤولان امر در خصوص مدیریت بحران این استان‌ها در خصوص وقوع زمین لرزه‌های قوی‌تر برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند تا سردرگمی و هرج مرج امداد رسانی که در زمین لرزه سال گذشته کرمانشاه شاهد آن بودیم، تکرار نشود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایران خرداد‌ماه ۱۱۳۰ بار لرزید/ کرمان رکورددار قوی‌ترین زمین لرزه

بر اساس آمار ماهیانه‌ای که مرکز لرزه نگاری ایران منتشر می کند، در خردادماه، ایران مجموعاً 1130 بار به لرزه در آمده که قوی ترین زمین لرزه خرداد نیز با قدرت 5.0 ریشتر مربوط به استان کرمان و حوالی «راور» است.

به گزارش فارس، روز گذشته دو زلزله با قدرت 5.9 ریشتر استان‌های هرمزگان و کرمانشاه را متاثر از خود کرد و در این بین کرمانشاه با بیش از 50 پس لرزه که 9 بار آن قدرتی بیش از 3 ریشتر داشته‌اند، رکورددار بوده است.

بنابر آمار مرکز لرزه نگاری ایران، روز گذشته سه استان کرمانشاه، کرمان و هرمزگان از ساعت 22 شب گذشته تا 9 صبح امروز، 41 بار لرزیده‌اند که نشان از تمرکز زمین لرزه‌ها در این سه استان است. تمرکز زمین لرزه‌ها نشان دهنده کانونی بودن زلزله در این استان‌ها است و باید مسؤولان امر در خصوص مدیریت بحران این استان‌ها در خصوص وقوع زمین لرزه‌های قوی‌تر برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند تا سردرگمی و هرج مرج امداد رسانی که در زمین لرزه سال گذشته کرمانشاه شاهد آن بودیم، تکرار نشود.

بر اساس آمار ماهیانه‌ای که مرکز لرزه نگاری ایران منتشر می کند، در خردادماه، ایران مجموعاً 1130 بار به لرزه در آمده که قوی‌ترین زمین‌لرزه ماه پیش نیز با قدرت 5.0 ریشتر مربوط به استان کرمان و حوالی «راور» است.

بنابر این گزارش شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری در خرداد‌ماه 1397، تعداد نزدیک به 1130 زمین‌لرزه رخ داده در ایران و نواحی مرزی را ثبت و تعیین محل کرده‌اند. نمودار فراوانی زمین‌لرزه‌ها براساس بزرگی و «رو‌مرکز» زمین‌لرزه‌های ثبت شده در شکل‌های زیر نمایش داده شده‌است.

در این ماه تعداد 17 زمین‌لرزه با بزرگی بیش از 4.0 در داخل کشور توسط مرکز لرزه‌نگاری کشوری به ثبت رسیده است. بزرگ‌ترین زمین‌لرزه در داخل کشور در تاریخ 1397/03/23 با بزرگی5.0 حوالی راور واقع در استان کرمان، رخ داده است.

ایران خرداد‌ماه ۱۱۳۰ بار لرزید/ کرمان رکورددار قوی‌ترین زمین لرزه

فراوانی زمین‌لرزه‌های ایران و نواحی مجاور بر اساس بزرگی در خردادماه 1397

بنابر گزارش این مرکز، پراکندگی زمین لرزه‌های ایران نیز طبق نقشه رومرکز بدین شکل است. طبق اطلاعات منتشره، بیشترین زمین لرزه‌هایی که در ایران به وقوع پیوسته است، قدرتی بین 4.0 تا 5.0 ریشتر داشته‌اند که در نقشه زیر با دایره‌های آبی رنگ مشخص شده‌اند.

ایران خرداد‌ماه ۱۱۳۰ بار لرزید/ کرمان رکورددار قوی‌ترین زمین لرزه

نقشه رومرکز زمین‌لرزه‌های ایران و نواحی مجاور در خرداد‌ماه 1397

نظرات بینندگان