arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا از دست ترامپ خارج می‌شود

براساس طرحی جنجالی که در کنگره آمریکا به بحث گذاشته شده، اداره ملی امنیت هسته‌ای (NNSA) که از زرادخانه هسته‌ای آمریکا نگهداری می‌کند، از کنترل مستقیم دولت خارج خواهد شد.‌ چنانچه این طرح به تصویب برسد، ضربه‌ای سنگین به جاه‌طلبی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد می‌شود که به گسترش تسلیحات هسته‌ای آمریکا وعده داده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

کاخ سفید در حال مقابله با طرحی تحریک‌آمیز است که در صورت تصویب به از دست رفتن نظارت مستقیم دولت آمریکا بر ذخایر بزرگ تسلیحات هسته‌ای این کشور منجر می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اکسپرس، براساس طرحی جنجالی که در کنگره آمریکا به بحث گذاشته شده، اداره ملی امنیت هسته‌ای (NNSA) که از زرادخانه هسته‌ای آمریکا نگهداری می‌کند، از کنترل مستقیم دولت خارج خواهد شد.‌ چنانچه این طرح به تصویب برسد، ضربه‌ای سنگین به جاه‌طلبی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا وارد می‌شود که به گسترش تسلیحات هسته‌ای آمریکا وعده داده بود.

سخنگوی وزیر انرژی آمریکا طرح مذکور را "گمراه‌کننده" توصیف کرده که به "تلاش‌های امنیت ملی" آسیب می‌زند. او گفت: این به نفع امنیت و ایمنی تمام آمریکایی‌هاست که این بند از لایحه مذکور حذف شود.

اگر این طرح به تصویب برسد، اداره مذکور از نظارت وزارت انرژی دولت ترامپ خارج می‌شود و به نهادی مستقل تبدیل می‌شود که در صورت بروز مشکل، مستقیما به کنگره گزارش دهد.

گرگ ملو از گروه مطالعاتی لس‌ آلاموس که بر برنامه تسلیحات هسته‌ای آمریکا نظارت می‌کند، با انتقاد از این طرح گفت این می‌تواند "آغاز فروپاشی کنترل غیرنظامی بر تشکیلات تسلیحات هسته‌ای باشد." او مدعی شد: این تغییرات منجر به از بین رفتن نظارت و کنترل خارجی می‌شود.

این پیشنهاد همچنین مورد انتقاد شدید رئیس کمیته انرژی و منابع طبیعی سنای آمریکا قرار گرفته است. به گفته او، سوالاتی جدی درباره تبعات بلندمدت این پیشنهاد وجود دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا فوریه با اشاره به برنامه تسلیحات هسته‌ای کشورش گفته بود ایالات متحده در حال ایجاد یک نیروی هسته‌ای جدید است. او تاکید کرد: قرار است ما در زمینه هسته‌ای از دیگران جلوتر باشیم؛ طوری که پیشتر هرگز مشاهده نشده باشد.

این در حالی است که ترامپ ماه ژانویه به استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی تهدید کرده و در توئیتی نوشته بود: "من هم دکمه هسته‌ای دارم اما بسیار بزرگتر و قدرتمندتر از مال شماست و دکمه من فعال هم هست." یک بازنگری که فوریه از سوی دولت ترامپ منتشر شده، می‌گوید آمریکا می‌تواند در واکنش به حملات سایبری اساسی علیه زیرساخت‌های حساس کشور از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.

نظرات بینندگان