arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

آخرین اخبار از زلزله کرمانشاه/ روند پس‌لرزه‌ها کند شد؛ وقوع ۱۶۵ زلزله از روز گذشته

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با اشاره به زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری روز گذشته (۳۱ تیر) که حوالی تازه‌آباد را لرزاند، گفت: از روز گذشته تا ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح امروز (اول مرداد) ۱۶۵ پس‌لرزه داشتیم که دو مورد آن با بزرگی ۴.۵ و ۴.۲ ریشتر بوده است.شدت لرزه‌ها نسبت به لحظات اولیه پس از زلزله کمتر شده است.در ابتدا هر چند ثانیه یک پس‌لرزه داشتیم که اکنون به هر هفت، هشت دقیقه یک پس‌لرزه رسیده، اما همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

روز گذشته (یکشنبه) زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر روستا‌های استان کرمانشاه را لرزاند. روستا‌هایی که سال گذشته نیز به دلیل بروز زلزله‌ای بزرگ به شدت تخریب شده بودند.

تخریب واحد بازسازی شده نداشته‌ایم

صادق خدادادی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری روز گذشته (۳۱ تیر) در شهرستان ثلاث باباجانی، اظهار کرد: مرکز این زلزله در دشت لیل و منطقه میرآباد بود.

وی با تاکید براینکه این زلزله خوشبختانه تلفات جانی نداشته، ادامه داد: در زلزله امروز ۱۵۶ نفر مصدوم داشتیم که غالبا سرپایی مداوا و ترخیص شدند.

‌وی از تخریب ۸۴ واحد روستایی در پی این زلزله خبر داد و خاطرنشان کرد: تعدادی واحد در روستا و شهر دچار خسارت و ترک خوردگی جزئی شده‌اند.

خدادادی تاکید کرد: ۲۰ اکیپ ستاد بازسازی بنیاد مسکن در روستا‌ها و پنج اکیپ نیز در شهر مشغول ارزیابی خسارات هستند.

وی اضافه کرد: ارتش و سپاه بلافاصله پس از زلزله با نیرو، تجهیزات و امکانات لازم در منطقه مستقر شدند تا درصورت لزوم امدادرسانی کنند.

وی از کدر شدن آب تعدادی از روستا‌ها خبرداد و گفت: طبق دستور استاندار هلال احمر موظف به توزیع آب معدنی در میان زلزله زدگان شده و آب و فاضلاب روستایی را نیز مکلف نمود تا ظرف ۲۴ ساعت مشکل کدورت آب این روستا‌ها را برطرف کند.

خدادادی در پایان متذکر شد: هیچ کدام از واحد‌های بازسازی شده پس از زلزله بزرگ سال گذشته، در زلزله روز گذشته تخریب نشده‌اند.

روند پس‌لرزه‌ها کند شده است/ وقوع ۱۶۵ زلزله از روز گذشته

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه از روند کاهشی زلزله‌ها در استان خبر داد و گفت: بعد از زلزله ۵.۹ ریشتری روز گذشته (یکشنبه) تازه آباد، تاکنون ۱۶۵ پس‌لرزه در استان داشته‌ایم.

فرهاد فروزی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری روز گذشته (۳۱ تیر) که حوالی تازه‌آباد را لرزاند، اظهار کرد: از روز گذشته تا ساعت شش و ۳۰ دقیقه صبح امروز (اول مرداد) ۱۶۵ پس‌لرزه داشتیم که دو مورد آن با بزرگی ۴.۵ و ۴.۲ ریشتر بوده است.

وی با بیان اینکه شدت لرزه‌ها نسبت به لحظات اولیه پس از زلزله کمتر شده است، افزود: در ابتدا هر چند ثانیه یک پس‌لرزه داشتیم که اکنون به هر هفت، هشت دقیقه یک پس‌لرزه رسیده، اما همچنان ادامه دارد.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه تمامی این فعالیت‌های لرزه‌ای را مربوط به پس‌لرزه‌های زلزله ۷.۳ ریشتری آبان سال گذشته دانست که کم و بیش ادامه دارد و اظهار کرد: از آبان سال گذشته تاکنون ۳۶۴۹ لرزه در گستره استان کرمانشاه به ثبت رسیده است.

فروزی خاطرنشان کرد: در این مدت گاهی تا ۱۰ روز هم فعالیت لرزه‌ای چندانی نداشته ایم، اما گاهی هم در مدت کوتاه آمار پس لرزه‌ها بالا رفته است.

فروزی از تداوم پس‌لرزه‌ها خبر داد و عنوان کرد: زلزله بزرگ سال گذشته زون محدوده تازه‌آباد را تحت تاثیر قرار داده و باعث خرد شدن لبه‌های این زون شده که هر حرکت آن می‌تواند باعث تخلیه انرژی و زلزله متعدد شود که در این مدت شاهد آن بوده ایم.

واحد‌های "تازه‌ساز" امتحان زلزله را خوب پس دادند

رییس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه از مقاومت واحد‌های تازه‌ساز در زلزله روز گذشته تازه‌آباد خبر داد و افزود: این واحد‌ها کوچکترین آسیبی ندیدند.

رضا خواجه‌ای در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به زلزله ۵.۹ ریشتری روز گذشته (یکشنبه) تازه‌آباد، گفت: بلافاصله بعد از وقوع زلزله ۲۵ تیم ارزیاب به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.

وی افزود: بعد از ارزیابی صورت گرفته مشخص شد ۱۰۱ واحد مسکونی فرسوده که همگی در مناطق روستایی قرار داشتند دچار آسیب شدند.

خواجه‌ای تصریح کرد: با شناسایی صورت گرفته، این واحد‌ها نیز در کنار سایر واحد‌های آسیب دیده قبلی، از تسهیلات و کمک بلاعوض برای ساخت برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از واحد‌های در حال ساخت در زلزله روز گذشته دچار آسیب نشدند، گفت: تمام واحد‌های احداثی نوع یک که درحال ساخت هستند در این زلزله کوچکترین آسیبی ندیدند.

خواجه‌ای تصریح کرد: کار ساخت واحد‌های احداثی نوع دو در کنار نوع یک هم شروع شده و این واحد‌ها هم خوشبختانه دچار آسیب نشدند.

وی افزود: این امر نشان می‌دهد اگر واحد‌های مسکونی مقاوم سازی شوند می‌توانند در برابر زلزله‌های با قدرت بالا مقاومت خوبی داشته باشند و توصیه می‌شود تمام روستاییان که واحد فرسوده دارند برای مقاوم سازی واحد‌های خود با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن اقدام کنند.

خواجه‌ای تصریح کرد: خوشخبتانه در این زلزله واحد‌های تازه‌ساز عملا امتحان خود را پس دادند و این نشان می‌دهد امر بازسازی به خوبی صورت گرفته است.

خسارت زلزله به ساختمان دانشگاه پیام نور "ثلاث‌باباجانی"

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه گفت: براساس ارزیابی‌هایی که کارشناسان از ساختمان دانشگاه پیام نور ثلاث‌باباجانی داشته‌اند، سازه این ساختمان خسارت ندیده و قابل بازسازی است.

بهمن سعیدی پور در گفتگو با ایسنا، با اشاره به وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری ظهر روز گذشته (۳۱ تیر) در تازه آباد، اظهارکرد: در این زلزله بخش‌هایی از ساختمان دانشگاه پیام نور مرکز ثلاث باباجانی دچار آسیب و خسارت شد.

وی ادامه داد: در زلزله سال گذشته هم قسمت‌هایی از دیوار‌های این دانشگاه دچار ترک خوردگی شده بود که در زلزله دیروز (یکشنبه) این آسیب‌ها تشدید شد.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه با تاکید براینکه این ساختمان تخریب نشده، اعلام کرد: براساس ارزیابی که کارشناسان از ساختمان انجام دادند، نمای ساختمان، دیوار‌های جانبی و سقف کاذب و غیرسازه‌ای آن آسیب دیده و ساختمان قابل بازسازی است.

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم برای بازسازی این ساختمان حدود ۸۰۰ تا یک میلیارد تومان اعتبار لازم باشد، اما برآورد نهایی این میزان اعتبار باید توسط کارشناسان بصورت دقیق انجام گیرد.

سعیدی پور با اشاره به اینکه ساختمان این دانشگاه در سال ۸۹ ساخته شده، عنوان کرد: تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا این ساختمان ظرف دوماه آینده و برای شروع سال تحصیلی جدید دانشجویان بازسازی شود.

وی در ادامه به تخریب ساختمان دانشگاه پیام نور سرپلذهاب در زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته اشاره کرد و گفت: در این زلزله همچنین ساختمان مراکز قصرشیرین، گیلانغرب، اسلام آباد غرب و تازه آباد نیز دچار خسارت شدند.

رئیس دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه با بیان اینکه برای بازسازی و مرمت این دانشگاه‌ها بیش از دو میلیارد تومان در سال گذشته اعتبار مشخص کردیم، اعلام کرد: متاسفانه این اعتبار هنوز تامین نشده هرچند که این میزان اعتبار در شرایط فعلی دیگر پاسخگو نیست و باید دوبرابر شود.

وی اضافه کرد: برای سال تحصیلی جدید امکان راه اندازی ساختمان دانشگاه مرکز سرپلذهاب وجود ندارد و در این راستا تعدادی کانکس را مهیا کرده ایم تا دانشجویان در آن مستقر شوند.

به گفته این مسئول ساختمان سایر مراکز آسیب دیده تا مهر امسال آماده شروع سال تحصیلی خواهند شد.

نظرات بینندگان