arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷

ترامپ: در دیدار با پوتین چیزی واگذار نکردم

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه با اعلام اینکه در جریان نشست محرمانه خود با همتای روسی اش در هلسینکی فنلاند، هیچ امتیازی نداده است، از اعلام جزئیات مذاکراتش با ولادیمیر پوتین طفره رفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ترامپ: در دیدار با پوتین چیزی واگذار نکردمجمهوریخواهان آمریکا و دیگر منتقدان ترامپ، مساله انعقاد توافقی بالقوه در جریان دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه را مطرح کرده اند. 
در پی نشست سران دو کشور آمریکا و روسیه در هلسینکی فنلاند، ترامپ از گفت و گو در مورد موضوعات مختلف همچون تمهیداتی در جهت عاری سازی کره شمالی از سلاح هسته ای، فرآیند سازش خاورمیانه و حملات سایبری خبر داد، اما به جزئیاتی در این زمینه اشاره ای نکرد.
مقام های روسیه گفته اند که پوتین در جریان دیدار رو در رو با ترامپ، پیشنهادهایی در مورد بحران اوکراین مطرح کرده است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دو طرف در خصوص مساله سوریه با هم تبادل نظر کرده اند.
این در حالی است که مقام های ارشد اطلاعاتی آمریکا و اعضای کنگره در مورد محور مذاکرات پوتین و ترامپ اظهار بی اطلاعی کرده اند.
ترامپ روز دوشنبه در توییتی نوشت که هیچ امتیازی به پوتین نداده است و طرفین صرفا در مورد مزایای آتی برای دو کشور مذاکره کرده اند. 
از سویی به رغم انتقادهای گسترده از ترامپ به دلیل جانبداری از روسیه، وی از پوتین برای سفر به واشنگتن به منظور انجام مذاکراتی بیشتر در فصل پاییز، دعوت به عمل آورد.
ترامپ به دلیل نحوه رفتارش در کنفرانس خبری هفته گذشته با پوتین، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. وی در جریان آن نشست، خودداری روسیه از پذیرش دخالت در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا را مورد تائید قرار داد و گفت که ایالات متحده نیز در روابط متشنج بین واشنگتن و مسکو مقصر است.
رئیس جمهوری آمریکا و کارکنان وی سپس درصدد عقب نشینی از این موضع برآمدند و تلاش کردند مقصود سخنان ترامپ را توضیح دهند.
منتقدان دمکرات و جمهوریخواه آمریکا، ترامپ را پس از نشست هلسینکی به شکست در به چالش کشیدن پوتین در زمینه مداخله ادعایی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و تضعیف اعتبار مقام های اطلاعاتی واشنگتن، متهم کردند. 
ترامپ همچنین امروز در توییت دیگری به مساله کره شمالی پرداخت و نوشت: در 9 ماه گذشته یک موشک از کره شمالی پرتاب نشده و هیچ گونه آزمایش هسته ای انجام نگرفته است. ژاپن و همه آسیا خوشحال هستند. اما اخبار جعلی می گوید من خشمگین هستم، زیرا سرعت امور به اندازه کافی نیست.
این توییت در حالی منتشر شد که فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره با اشاره به پابرجا بودن توان هسته‌ای کره ‌شمالی، گفته که آمریکا هنوز نتوانسته است توقف کامل تولید مواد هسته ای کره شمالی را تائید کند. 
وی با اشاره به تداوم مذاکرات آمریکا و کره شمالی تاکید کرد یکی از مشکلات اصلی دو کشور در مرحله فعلی، نبود اعتماد متقابل است.
ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی پس از اولین دیدار دو طرف در روز 22 خرداد ماه در سنگاپور، بیانیه ای امضا کردند، اما در این بیانیه جزئیاتی درج نشده است.
ترامپ در این بیانیه قول داده، امنیت کره شمالی را تضمین کند و رهبر پیونگ یانگ نیز بار دیگر تعهد خود برای غیر هسته ای شدن را اعلام کرده است.

نظرات بینندگان