arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

مصباحی مقدم: مخالف انتشار اسامی مخالفان هستم / مقصود چیست ؟ می‌خواهند برای مخالفان دردسر ایجاد کنند؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست برای روشن شدن فضای مخالفت‌ها یا موافقت‌ها اسامی چه در مجلس و چه در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شود، توضیح داد: مقصود از انتشار اسامی چیست ؟ می‌خواهند برای مخالفان دردسر ایجاد کنند؟ شفافیت امری مقبول است اما نه این که چه کسی چه نظری دارد. چرا که در فضای سیاسی هیجان‌زده هیچ فایده ای ندارد و نوعی ضرر اجتماعی هم مترتب است. موافقان و مخالفان بلافاصله نسبت به نظر کسانی که در این سه نهاد مخالفت کرده یا موافقت داشته‌اند، واکنش نشان می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید که نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام به معنی پایان روند قانونی برای پالرمو نیست.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که نامه‌ای که به تازگی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان نوشته‌ شده‌است به معنی «کان‌ لم یکن» شدن لایحه پالرمو نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت و گو با خبرانلاین توضیح داد: بر اساس دستورالعملی که مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد، این نهاد می‌تواند زمانی که بحث یک لایحه در مجلس در جریان است بر بحث‌های مجلس نظارت داشته‌باشد. همچنین مجمع می‌توند همزمان با تصویب در کمیسیون‌ها یا صحن مجلس حتی قبل از اینکه لایحه به شورای نگهبان ارجاع شود، می‌تواند دیدگاه این نهاد را به نمایندگان یا رییس مجلس منتقل کند.

او ادامه داد: در واقع مجمع می‌تواند دیدگاه خود را در چارچوب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری منتقل کند تا اگر در جریان تصویب نیاز به اصلاحاتی وجود داشت، این اصلاحات اعمال شود.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آيا نامه به شورای نگهبان به معنای متوقف شدن روند قانونی برای این لایحه و پایان پالرمو است، توضیح داد: آن چه که مجمع اعلام کرد به معنی «کان لم یکن» شدن جریانی قانونی نیست. بلکه به معنای این است که مجلس اگر می‌خواهد این لایحه را تصویب کند باید ملاحظاتی داشته و این ملاحظات را رعایت کند. البته که این ملاحظات هم ناشی از سیاست‌های ابلاغی است که مجمع بر روی آنها اصرار دارد.

او افزود: اگر این ملاحظات اعمال شد که کار در مجلس تمام می‌شود اما اگر این ملاحظات اعمال نشود و بعد به شورای نگهبان فرستاده شود چون شورای نگهبان قبلا از مصوبه مجلس باخبر بوده، می‌تواند ایرادات مجمع تشخیص را تحت عنوان اصل ۱۱۰ قانون اساسی به مجلس منتقل کند و از مجلس مطالبه کند که این ایرادات را برطرف کند. اگر مجلس این ایرادات را برطرف کردند که نتیجه خوبی در پی خواهد داشت، اما اگر مشکلات را برطرف نکنند به این معنا است که مجلس بر موضع خود اصرار دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در صورت اصرار مجلس زاویه دید زاویه رعایت سیاست‌های ابلاغی نخواهد بود بلکه زاویه دید مصلحت نظام جمهوری اسلامی است.

مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا نامه مجمع تشخیص که آيت‌الله شاهرودی نوشته و محسن رضایی آن را امضا کرده‌است را می‌توان تنها یک پیشنهاد دانست، توضیح داد: پیشنهاد به معنای یک امر داوطلبانه نبوده است. پیشنهادی است که اگر رعایت نشود شورای نگهبان ایراد خواهد گرفت و مجمع هم از زاویه مصلحت نظام جمهوری اسلامی ورود می‌‌کند.

مخالفت با انتشار اسامی موافقان و مخالفان

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نیست برای روشن شدن فضای مخالفت‌ها یا موافقت‌ها اسامی چه در مجلس و چه در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر شود، توضیح داد: مقصود از انتشار اسامی چیست ؟ می‌خواهند برای مخالفان دردسر ایجاد کنند؟ شفافیت امری مقبول است اما نه این که چه کسی چه نظری دارد. چرا که در فضای سیاسی هیجان‌زده هیچ فایده ای ندارد و نوعی ضرر اجتماعی هم مترتب است. موافقان و مخالفان بلافاصله نسبت به نظر کسانی که در این سه نهاد مخالفت کرده یا موافقت داشته‌اند، واکنش نشان می‌دهند.

مصباحی مقدم همچنین افزود:کسانی که مخالفت یا موافقت می‌کنند حتما دیدگاه‌شان مصالح و منافع ملی است اما قبول کنید هیچ مساله ای این طور نیست که صد در صد مثبت یا صد در صد منفی باشد. ما در مقابل مساله پیچیده‌ای هستیم که جهات مثبت و منفی دارد . اگر غلبه با جهات مثبت باشد و بتوان از جهات منفی پیشگیری کرد موافقت می‌کنیم اما اگر غلبه با آثار منفی باشد یا راهکارهای جایگزین وجود داشته باشد زیر بار نمی رویم.

او ادامه داد: به نظر من دلایل مهم است نه اشخاص. متاسفانه فضای اجتماعی ما فضای سیاست‌زده و دچار آفت‌های جناحی است. مساله پیوستن به پالرمو یا اف ای تی اف مساله‌ای ملی است و نگاه‌ها باید ملی باشد که می‌توان کسر و انکسار کرد و نتیجه اش این باشد که قبول کنیم یا رد کنیم یا راهکار سومی را انتخاب کنیم.

مصباحی‌مقدم در مورد راهکار سوم توضیح داد: راهکار سوم این است که قانون گذاری‌های داخلی خودمان یعنی آنچه را که برای ما معین و روشن است و شبهه‌ای در مورد آن نداریم بپذیریم نه این که به چیزی بپیوندیم که آثارش برای مشخص نیست.

گفتنی است معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در این خصوص به خبرآنلاین گفته بود: لوایح چهارگانه برای ایران بسیار مهم و حیاتی است، قطعا اگر تصویب و تأیید نشوند خسارت‌های غیرقابل جبرانی به کشور وارد می‌شود.(اینجا بخوانید)

نظرات بینندگان