arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۷

رقابت نزدیک نواز شریف و عمران خان در آستانه انتخابات فردای پاکستان

عمران خان، ستاره سابق کریکت پاکستان که حالا به یک سیاستمدار تبدیل شده، امیدوار است که پس از ۲۰ سال شکست در رای‌گیری‌ها، نخست وزیر پاکستان شود. او برای پیروزی در انتخابات پیش‌روی پاکستان باید حزب نواز شریف را شکست دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

عمران خان، ستاره سابق کریکت پاکستان که حالا به یک سیاستمدار تبدیل شده، امیدوار است که پس از ۲۰ سال شکست در رای‌گیری‌ها، نخست وزیر پاکستان شود. او برای پیروزی در انتخابات پیش‌روی پاکستان باید حزب نواز شریف را شکست دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بیش از یک دهه پس از دوران اخیر حاکمیت ارتش در پاکستان، انتخابات فردا، چهارشنبه صحنه رقابت عمران خان، ستاره سابق کریکت پاکستان از حزب "تحریک انصاف" و نواز شریف، نخست وزیر سابق و زندانی این کشور از حزب "مسلم لیگ شاخه نواز" است.

گفته می‌شود که حزب نواز شریف در تلاش است تا عمران خان را با چالش‌های رقابتی مواجه کند اما این حزب چنین اقاماتی را تکذیب می‌کند.

محکومیت شریف به اتهام فساد در ماه جاری میلادی، از محبوبیت او کاسته اما هواداران حزب او بر این باورند که کاهش حمایت‌ها از او و اتهامات مطرح شده در این انتخابات با انگیزه سیاسی صورت گرفته و از سوی ارتش مدیریت و مهندسی شده است. آنان همچنین معتقدند که این اقدام "تقدس این رای‌گیری" را زیر سوال برده است.

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که پاکستان با بحرانی اقتصادی مواجه است. ارزش روپیه پاکستان ۲۰ درصد کاهش یافته و همین امر تورم و کاهش ذخیره ارزی را به دنبال داشته است.

نظرسنجی‌های اخیر حاکی از یک رقابت نزدیک انتخاباتی میان حزب خان و حزب شریف هستند. حزب خان با داشتن ۳۰ درصد آرا و حزب مسلم لیگ (نواز) با داشتن ۲۷ درصد حمایت رای دهندگان از سایر رقبای خود پیشی گرفته‌اند. همچنین در نظرسنجی دیگری میزان حمایت‌ها از حزب نواز ۲۶ درصد و با برتری یک درصدی از حزب خان گزارش شده است.

حزب مردم پاکستان نیز به رهبری بیلاوال بوتو زرداری ۲۹ ساله، پسر بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر سابق این کشور در مقام سوم نظرسنجی‌ها قرار دارد و در صورتی که هیچ‌یک از احزاب از اکثریت آرا برخوردار نباشند، ائتلاف با حزب مردم می‌تواند پیروز این انتخابات را تعیین کند.

خان اما درخصوص حاکمیت ائتلافی رویکردی محتاطانه دارد و معتقد است که تشکیل ائتلاف با هر یک از این احزاب از ایجاد اصلاحات جلوگیری می‌کند و تشکیل دولت با این شرایط می‌تواند بی‌ارزش باشد.

حزب مردم پاکستان اخیرا به مسلم لیگ نواز پیوست تا "تقلب پیش از انتخابات" از سوی ارتش را با محدود کردن کمپین‌ها، لغو پوشش‌های رسانه‌ای و ارعاب نامزدها برای تغییر موضع به نفع خان رسوا کند.

ارتش اما مداخله در انتخابات و دست زدن به چنین اقداماتی را تکذیب می‌کند.

این شکاف‌ها میان کمپین‌های مختلف می‌تواند در صورت عدم کسب آرای کافی از سوی احزاب، مذاکرات ائتلافی پس از انتخابات را با چالش روبه‌رو کند.

هر یک از احزاب برای به دست آوردن اکثریت باید ۱۳۷ کرسی از ۲۷۲ کرسی مجلس ملی پاکستان را به دست آورند و ۷۰ کرسی دیگر که به زنان و اقلیت‌ها تعلق دارند، به تناسب آرا به هر حزب اعطا می‌شود.

خان برای پیروزی بر حمایت پنجاب که پرجمعیت‌ترین استان پاکستان است و ۱۴۱ کرسی رادر اختیار دارد، حساب کرده است. با این حال دستگیری شریف و دخترش در ۱۳ ژوئیه ممکن است عواطف دلسوزانه مردم را تحریک کرده و نتیجه آرا را به نفع حزب او تغییر دهد.

شریف در صدای ضبط شده خود که از زندان آن را منتشر کرد، از هوادارانش خواست که دولت را بار دیگر به حزب او بسپارند.

یکی از سناتورهای حزب مسلم لیگ نواز اظهار کرد، این حزب متعهد شده که کمبود برق در پاکستان را کاهش داده و زیرساخت‌های این کشور را بهبود بخشد.

شریف که سه بار به عنوان نخست وزیر پاکستان انتخاب شده، هیچ‌گاه نتوانسته دوره نخست‌وزیری خود را به پایان برساند.

او در سال ۱۹۹۳ به فرمان ریاست جمهوری، در سال ۱۹۹۹ در پی کودتا و سال گذشته از سوی دادگاه عالی پاکستان که به فساد او رای داد، برکنار شد.

نظرسنجی دیگری که بر پنجاب تمرکز داشته، حمایت از حزب شریف را ۵۱ درصد و محبوبیت حزب تحریک انصاف خان را ۳۰ درصد نشان می‌دهد و این نتیجه امیدواری مسلم لیگ نواز را برای پیروزی درانتخابات بیشتر کرده است.

نظرات بینندگان