arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۵۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۰
در گفت و گو با "انتخاب"؛

هوشنگ امیراحمدی: نگفتم جمهوری اسلامی، دیکتاتوری است/ مشایی در سفر به آمریکا، آهسته آمد و آهسته رفت که گربه شاخش نزند

کاش VOA پارازیت داشت و مردم حرف های مرا نمی شنیدند/ من در آن مصاحبه داشتم از یک فرهنگ سیاسی دیکتاتورساز حرف میزدم .... فرهنگ سیاسی مامستبد و دیکتاتور پرور است. ایرانی دمکرات بسیار نادر است و دولت ها هم از ملت ها حاصل میشوند. ...ضمن اینکه، حکومت جمهوری اسلامی، از همه حکومتهای قبلی، جز در چند مورد، دمکراتیک تر بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پروفسور هوشنگ امیراحمدی استاد دانشگاه راتگرز و رییس شورای ایرانیان آمریکا و از حامیان روابط ایران و آمریکا، در گفت و گو با خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی "انتخاب" ، در پاسخ به سئوالی در مورد مصاحبه ی اخیرش با صدای آمریکا و متهم کردن جمهوری اسلامی به دیکتاتوری ، گفت: من در آن مصاحبه داشتم از یک فرهنگ سیاسی دیکتاتورساز حرف میزدم .... فرهنگ سیاسی مامستبد و دیکتاتور پرور است. ایرانی دمکرات بسیار نادر است و دولت ها هم از ملت ها حاصل میشوند. ...ضمن اینکه، حکومت جمهوری اسلامی، از همه حکومتهای قبلی، جز در چند مورد، دمکراتیک تر بوده است.

وی همچنین در این گفت و گو، تحلیل خود در مورد سفر اخیر رییس جمهور به نیویورک را بیان می کند و البته دیدارش با مقامات ایرانی در آمریکا را شدیداً تکذیب می کند.

بخش نخست گفت و گوی "انتخاب" با امیراحمدی در پی می آید:

انتخاب:نظر شما در مورد سفر اخیر آقای احمدی نژاد و تیم همراهشان به نیویورک چیست؟ به نظر شما این سفر چه نتایجی داشت؟

امیراحمدی: سفر پر حرف و کم سودی بود. مشکل خاصی از ایران و جهان را حل نکرد. دست آورد خاصی هم برای مردم ایران نداشت چون مسائل ملموس انها مطرح نشد، مثل تحریم های غیر انسانی علیه ملت ایران.

اصلا معلوم نبود این سفر و حرفها و ملاقات ها چه ربطی به منافع مردم ایران و منافع سرزمین ایران داشت. همچون در گذشته، دولت مردانی آمدند و برای دولت و خودشان بازارگرمی کردند و برگشتند.

یک جنبه این سفرهای پرهزینه مقامات ارشد ایرانی به امریکا  که جدا باعث تاسف است، دیدار انها با افراد عموما سطح  پائین امریکائی است.  این امر باعث پائین آمدن ارزش مقامات ایرانی میشود. در واقع این یک تاکتیک ابرقدرت ها است که مقامات بالای کشورهای درحال توسعه را به سطح مقامات دست سه و چهار خودشان تقلیل میدهند و از این طریق تسلط خود را تضمین میکنند. 


جنبه منفی دیگر این دیدارها این است که مقامات رسمی ایران معمولا با مقامات غیر رسمی و یا سابق غیر مهم امریکا به گفتگو می نشینند و توجیه آنها هم این است که جواز گفتگو با مقامات رسمی و یا حتی مقامات سابق سطح بالا را ندارند. خوب اگر اینطور است چه لزومی دارد که با نشستن با مقامات کوچک امریکائی خودشان را کوچک کنند و باعث سرشکستگی ایران شوند؟

متاسفانه برخی از این افرادی که با مقامات ایرانی ملاقات میکنند از دشمنان قسم خورده ایران و ایرانی هستند و قصدشان از ملاقات با مقامات ایرانی این است که برای خودشان وحرف خودشان اعتبار کسب کنند تا در دشمنی با ایران حتی موثر تر باشند. بعضا این مقامات ایرانی در سازمانهائی سخنرانی میکنند که یا بی اهمیت اند ویا طرفدار تحریم ها و حتی براندازی و جنگ هستند. ...

چرا این مقامات مرتکب چنین خطائی میشوند؟ بخاطر تبلیغ برای خودشان است؟  از ترس دشمنان امریکا در ایران است؟ دلایل فرهنگی دارد؟ ریشه این خطا حتما یک دلیل فرهنگی دارد: ما ایرانیان معمولا هم ضد خارجی و هم عاشق خارجی هستیم! اصلا خارجی را به خودی ترجیح میدهیم. اما بنظر من علت اصلی این خطا را باید در جای دیگری جستجو کرد: در مرگ تدریجی ملی گرائی حتی از نوع سرزمینی ما.  واقعیت این است که در ایران امروز ملیگرائی حتی ازنوع سرزمینی آن هم از بین رفته است و پایبندی به بومی گرائی اسلامی هم دیگر وجود موثری ندارد.

بی دلیل نیست که وزرا، سفرا و آقازاده های فراری اکثرا راهی غرب، مخصوصا امریکا، میشوند و در اینجا هر کاری را میکنند که مقبولیت رسمی پیدا کنند.  در غیاب ملی گرائی ایرانی و بومی گرائی اسلامی عده ای سعی کرده اند که وطن پرستی میراثی ما را زنده کنند ولی این گذشته گرائی هرگز نخواهد توانست در دنیای مدرن جانشینی برای ملت گرائی باشد. از این دیدگاه است که من متقاعد شده ام که باید ملت گرائی بمعنی محقق کردن منافع مردم و سرزمین هرچه سریع تر در ایران شکل بگیرد چه در غیر اینصورت ما آینده خوبی در پیش نخواهیم داشت.

انتخاب:به نظر شما، سخنان اخیر احمدی نژاد در سازمان ملل، چگونه بود و چه تاثیری بر افکار عمومی جهان و رسانه های دنیا خواهد داشت؟

امیراحمدی:آقای احمدی نژاد همیشه پشت درهای بسته و برای یک عده محدود معمولا حرف های دقیق تر و مهمتری میزند تا در مجمع عمومی سازمان ملل با یک شنونده چندین ملیونی و جهانی. البته همانطور که ایشان در سخنرانی خود اشاره کردند، نظم موجود جهانی  دارای  بی عدالتی فراوان است. این نقص حتی  از سوی منتقدین غربی هم مرتب گوش زد میشود. اما سخنرانی آقای رئیس جمهورمتاسفانه کلی گوئی و بلند پروازی متداول ایرانی را هم به نمایش گذاشت. ... رئیس جمهور خاتمی "گفتگوی تمدنها" را مطرح کرد و میخواست از این طریق به نزدیک کردن و گفتگو میان ملتهای جهان کمک کند در حالیکه ملت ایران درون خودش فاقد گفتگو بود و بیگانه با آشتی ملی، و حالا هم رئیس جمهور احمدی نژاد میخواهد "مدیریت جهانی" را اصلاح کند در حالیکه ما حتی در سطح روستاهای خودمان هم مشکل مدیریتی داریم. البته حرفم این نیست که در رابطه با مسائل جهان نباید حرف بزنیم. ما البته این حق را داریم ولی درست این است که در حد خودمان مسائل را مطرح کنیم و در مورد حل آنها هم کمی واقع بین تر باشیم.

انتخاب:آیا در سفر اخیر دولتی ها به نیویورک، دیداری هم با مقامات ایرانی داشتید؟ مثلاً با آقای احمدی نژاد یا مشایی، بقایی یا صالحی دیداری داشتید؟ البته برخی منابع از دیدار آقای مشایی با حضرتعالی در نیویرک خبر داده اند؟

امیراحمدی: من با هیچ یک از این مقامات محترمی که اسم بردید ملاقات نداشتم. خبر ملاقات من با آقای مشائی هم کذب محض است. تصادفا من در یک مصاحبه قبل از اینکه آقای مشائی به امریکا برسد، گفته بودم که بهتر است ایشان آهسته بیایند و آهسته بروند که گربه شاخشان نزند. ایشان هم انصافا همین کار را کردند و جز در مهمانی ایرانیان در جائی ظاهر نشدند. من در آن مهمانی هم نبودم.

انتخاب:جناب آقای امیر احمدی، به نظر شما تفکراتی که این روزها از سوی دولت و شخص آقای رییس جمهور بیان می شود، نظرات ایشان است یا نظرات آقای مشایی؟

امیراحمدی: من در این باره اطلاع دقیق و یا موثق ندارم. فرض من این است که این دو رفیق و همکار سالها و حالا که وصلت خانوادگی هم دارند حتما در باره عقایدشان با هم حرف میزنند و مشورت میکنند. این را هم اضافه کنم که آقای مشائی بنظر میرسد که دوست دارد نظریه پردازی کند و حرفهای جدید و یا بحث انگیز بزند. تصادفا آقای احمدی نژاد هم چنین تمایلی دارد. ضمنا آقای احمدی نژاد به هیچ وجه از آقای مشائی در حرف و نظر کمتر نیست. ما بارها و بارها دیدهایم که آقای احمدی نژاد فی البداهه نظراتی را مطرح کرده اند که با نظرات آقای مشائی گاه مغایرت های بنیادی دارند مثل برخورد این دو با اسرائیل و امریکا. یعنی این دو شخصیت ضمن اینکه با هم به گفتگو مینشنند و از هم مشورت میگیرند و ازهم حتما تاثیر میپذیرند ولی در عین حال هم هر یک نظرات خودشان را دارند.

.....

انتخاب:در آخرین مصاحبه ای که از شما از تلویزیون  آمریکا پخش شد، شما به صراحت از جمهوری اسلامی با عنوان دیکتاتوری یاد کردید؟ لطفاً توضیح دهید چگونه به این نتیجه رسیدید؟ آیا صرف عدم مصالحه با آمریکا از سوی جمهوری اسلامی، از نظر شما "دیکتاتوری" معنا می شود؟

امیراحمدی: من امیدوار بودم که صدای امریکا در ایران دچار پارازیت باشد و کسی نتواند این حرف را بشنود (شوخی).

انتخاب : یعنی می فرمایید ، مردم داخل ایران نامحرم هستند یا به اشتباه خود در این تعبیر اعتراف می کنید ؟

هیچ یک از این دو. بحث رابطه با امریکا اصلا در میان نبود و مورد نظر من هم نبود.  واقعیت این است که من داشتم از یک فرهنگ سیاسی دیکتاتورساز حرف میزدم .... فرهنگ سیاسی مامستبد و دیکتاتور پرور است. ایرانی دمکرات بسیار نادر است و دولت ها هم از ملت ها حاصل میشوند.

این را هم توجه بدهم که من از حکومت ها حرف زدم و نه از نظامها. و ضمن اینکه، حکومت جمهوری اسلامی، از همه حکومتهای قبلی، جز در چند مورد، دمکراتیک تر بوده است .....

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
k-1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
53
10
امثال ایشون به چه امیدی مرتب با این و اون مصاحبه می کنند؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
به این امید که بعضی ها باور کنند مصاحبه به خودی خود لولو خورخوره نیست ، بلکه انتشار نظر و عقیده است ، چه درست یا نادرست با تبادل عقیده ها میتوان به یک نگرش واحد رسید .
نه مثل همون بعضی ها که میگن حرف فقط حرف خودمان است و دیگری حق صحبت و اندیشه ندارد !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
شما به چه امیدی سر تو تو هر سوراخی میکنی و نظر میدی ؟؟!!!!
قابل توجه k-1
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
بابا ترو به خدا یکم با تحقیق و مطالعه جواب بده و اگر نظر ندهی نمی گویند ...
شكيبا
|
Malaysia
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
13
39
از خودم مي پرسم چه عاملي باعث شده كه از وجود چنين متفكراني در ايران محروم باشيم.
 
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
4
47
با اینکه اصلا از این اقا دلخوشی ندارم ولی پر بیراه نمیگه . کلا ملت ما مشکلات فرهنگی بسیاری دارد از رانندگی گرفته الی .............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۳۰
3
58
اینکه فرهنگ سیاسی ما دیکتاتورپرور است سخن بسیار به جا و درستی است
نظرات بینندگان