arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
وال استریت ژورنال:

زنگ خطر برای شبکه های اجتماعی به صدا در آمد / تغییر در مدل های کسب و کار / حرکت به سوی بازارهای بین الملل و کاهش وابستگی به ایالات متحده

وال استریت ژورنال در مقاله ای به تحولات اخیر ارزش سهام توییتر و فیسبوک پرداخته و این تغییرات و افت سهام را نشانه هایی جدی برای آینده سرمایه گذاری در پلتفرم شبکه های اجتماعی دانسته است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وال استریت ژورنال در مقاله ای به تحولات اخیر ارزش سهام توییتر و فیسبوک پرداخته و این تغییرات و افت سهام را نشانه هایی جدی برای آینده سرمایه گذاری در پلتفرم شبکه های اجتماعی دانسته است. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب در بخش ابتدایی این مقدمه ضمن اشاره به برخی از آمارهای سهام شبکه های اجتماعی می خوانیم:
سهام توییترپس از فیس بوک به شدت کاهش می یابد، این موضوع تا حد زیادی ناشی از تغییر رفتارها در قبال کاربران است. ارزش هر یک سهم توییتر طی  روز جمعه به شدت کاهش یافت و این شرکت نیز رسما اعلام کرد این افت ارزش ناشی از کاهش تعداد کاربران ماهانه این شرکت طی سه ماهه دوم سال جاری است.

بر اساس این تغییرات هر یک سهم توییتر تا  -20.54٪ و فیس بوک -0.78٪ افت را تجربه کرده است. هفته جاری به یک شوک شگفت انگیز برای اهالی دنیای مجازی منتهی شد، چرا که سرمایه گذاران انتظار چنین افتی را نداشتند.

با همه این ها توییتر روز جمعه اعلام کرد نه تنها شمار کاربران ماهانه این شرکت طی  سه ماهه دوم سال کاهش یافته است، بلکه می تواند همچنان کاهش یابد زیرا حساب های جعلی کاربران این شبکه اجتماعی همچنان پاک می شود. از سوی دیگر فیسبوک نیز با وجود افت سهام انتظار دارد رشد خود را در عرصه تقاضاهای عمومی کاربران تا پایان سال همچنان ادامه دهد.

هر 2 شرکت به شکل آشکاری شاهد کاهش قیمت سهام خود بودند. کاهش ارزش سهام فیسبوک با بیش از 19٪ در روز پنج شنبه، به بیش از 119 میلیارد دلار از ارزش بازار مرتبط می شود . ارزشی که بزرگ ترین افت در بازار روزانه سهام ایالات متحده است. توییتر نیز در این میان تقریبا 7 میلیارد دلار را از دست داد.

برنت تیل، تحلیلگر بازار سهام گفت: "ما شاهد کاهش چشمگیر ارزش شبکه های اجتماعی در بازار فناوری بودیم و باید اعتراف کنیم که این هفته، هفته خوبی برای بازار سهام شبکه های اجتماعی نبود."

اما به نظر می رسد این 2 شرکت سرشناس تنها قربانیان حوزه فناوری طی هفته اخیر نبودند، برای مثال شرکت S & P  نیز  طی 2  روز گذشته به شدت کاهش یافته و گزارش های درآمد ناامید کننده ای در بخش تکنولوژی بازار سهام با فشار زیادی در این ماه مشاهده شده است. کمپانی Nasdaq نیز که در حوزه تولید کامپوزیت با تکنولوژی سنگین  فعالیت می کند ، با  2.5٪ کاهش سهام رو به رو شد.

کسب و کار غول های فناوری در خطر است؟ 

در بخشی دیگر از این مقاله به مدل های کسب و کار غول های فناوری و مخاطرات پیش روی آن ها پرداخته می شود و  می خوانیم: فیس بوک و توییتر مدل های مختلف کسب و کاری دارند، اما هرکدام به جذب و نگهداری افراد توجه می کنند و سپس به آنها تبلیغ ارائه می کنند. این نکته حائز اهمیت است که همین مدل کسب و کاری فیسبوک باعث جنجال های اخیر این شرکت و ماجرای کمبریج آنالیتیکا شده است. در حال حاضر فیسبوک در تلاش است تا به یک تعادل بهتربرسد. 

افزون بر این ها هر 2 شرکت سیستم عامل خود را پاکسازی می کنند، تا از کانون توجهات به عنوان شرکت هایی که  مرکز حوادث اطلاعاتی روسیه در حوزه انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال 2016 بودند ، فاصله بگیرند. 

تبلیغ کنندگان در سال های اخیر به  سمت تبلیغ در سیستم عامل ها و پلتفرم های اجتماعی سرازیر شده اند اما ممکن است پس از حوادث اخیر گزینه های دیگری را دنبال کنند، به ویژه اگر مشارکت کاربران به صورت معنی داری ارزیابی شود و  یا اگر سایت ها با محتواهای زشت روبرو شوند. نگرانی های مربوط به حفظ حریم خصوصی نیز بر رفتار کاربران در مورد رسانه های اجتماعی، به ویژه فیس بوک تاثیر می گذارد.

کالین سباستین، تحلیلگر  شرکت های مختلف فناوری در این خصوص می گوید: "نتایج این هفته نشان می دهد که رسانه های اجتماعی "ضربه دکمه مکث" را پس از سال ها درک می کنند. ترکیب قانون جدید حفظ حریم خصوصی اروپا،  و سرمایه گذاری هایی که فیس بوک و توییتر برای ایجاد حاشیه امن اعمال می کنند، اکنون به مواردی عجیب و فرسایشی منتهی شده است."

او ادامه داد: "این موضوع به احتمال زیاد به عنوان یک تغییر ساختاری  به شدت پرسرعت در حوزه مصرف رسانه های آنلاین در اینترنت تعبیر می شود."

پیش از گزارش های درآمد اخیر، سهام فیس بوک و توییتر از ابتدای سال، به ترتیب 23 و 79 درصد افزایش داشت، اما اتفاقات اخیر ارزش سهام این شرکت ها را به شدت تحت تاثیر قرار داد و به مرحله سقوط رساند.

اما فراموش نکنیم این زنگ خطری نیست که تنها توییتر و فیسبوک را تهدید کند. بلکه می تواند شرکت های حاضر در حاشیه امن مثل آلفابت و آمازون را که  هر دو درآمدی قوی را در سه ماهه دوم سال تولید کرده اند،تهدید کند. درواقع سقوط رسانه های اجتماعی به عنوان یک نشانه هشدار برای هر فردی محسوب می شود  که به نوعی با غول های بزرگ تکنولوژی قرارداد دارد.

اسکات ون، مدیر عامل، استراتژیست و سهامدار ارشد جهانی در موسسه سرمایه گذاری Wells Fargo گفت: "این نرخ رشد بالا برای شبکه های اجتماعی نمی توانست برای همیشه ادامه یابد.بنابراین مردم باید با توجه به این که نرخ رشد شرکت های مذکور پایین تر از حد انتظار شده است، گزینه هایی جدید را برای خود تنظیم کنند."

تحلیلگران بازار نیز پیش بینی می کنند که در سایه محیط جدید سرمایه گذاری، غول های رسانه های اجتماعی تحت فشار بیشتری قرار خواهند گرفت تا منابع تازه ای از رشد فراتر از سیستم عامل های اصلی و بازار ایالات متحده را پیدا کنند.

در حال حاضر روند رشد کاربران فیس بوک در مناطقی مانند آسیا در مقایسه با ایالات متحده قوی تر است و گسترش بازار بیشتر در سطح بین المللی با جدیت از سوی مدیران این شرکت دنبال می شود. 

توییتر نیز اعلام کرد که سه ماهه دوم امسال اولین باری بود که درآمد حاصل از تبلیغات بین المللی این شرکت بیش از تبلیغات داخلی توییتر در ایالات متحده بود.

رویا پاک سرشت

نظرات بینندگان