arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۲ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

همکاری افغانستان و آمریکا با طالبان، برای مقابله با داعش

حملات مرگبار انتحاری داعش به همراه گروگان‌گیری اخیر در افغانستان باعث شده که موجی از تلاش‌ها از سوی آمریکا و دولت کابل برای همکاری بیشتر با طالبان به وجود آید.ترامپ مکررا تردید خود را درباره تداوم حضور آمریکا در افغانستان ابراز داشته و گفته که نیروهایش را از این کشور کاملا خارج می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افغانستان و آمریکا برای مقابله با داعش به دنبال همکاری با طالبان هستند

حملات مرگبار انتحاری داعش به همراه گروگان‌گیری اخیر در افغانستان باعث شده که موجی از تلاش‌ها از سوی آمریکا و دولت کابل برای همکاری بیشتر با طالبان به وجود آید.

به نوشته روزنامه گاردین، حملات مرگبار داعش در افغانستان به نظر می‌رسد که نسبتا واکنشی به عملیات گسترده از سوی نیروهای ویژه آمریکایی و ارتش افغانستان برای ریشه‌کن کردن این گروه تروریستی در مناطق روستایی ولایت ننگرهار باشد.

اما می‌توان این حملات را نشانه‌ای برای پیشرفت تلاش‌های مجدد آمریکا و دولت افغانستان به منظور گفت‌وگو با طالبان نیز به حساب آورد که داعش آن را اقدامی علیه خود ارزیابی کرده است.

رقابت منطقه‌ای و سیاسی بین طالبان و داعش از سال 2014 در افغانستان شدت یافته است به طوری که تحلیلگران می‌گویند داعش افغانستان تمایل دارد تا روند صلح را منحرف کند.

همچنین اخیرا مشخص شده که مقام‌های‌ آمریکایی با رهبران طالبان در قطر دیداری داشته‌اند که تلاشی واضح و آشکار برای آغاز روند صلح محسوب می‌شود.

دولت‌های قبلی آمریکا همواره درخواست شبه‌نظامیان طالبان را برای مذاکرات رودررو رد کرده و تاکید داشتند که طالبان باید با دولت کابل توافق کند.

با توجه به ابهامات موجود در سیاست‌ جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال مساله افغانستان این تغییر ناگهانی در مذاکرات بین آمریکا، دولت کابل و طالبان را نباید غیرمعمول دانست.

ترامپ مکررا تردید خود را درباره تداوم حضور آمریکا در افغانستان ابراز داشته و گفته که نیروهایش را از این کشور کاملا خارج می‌کند.

تحلیلگران می‌گویند آمریکا نگران داعش است و چین نیز که نگران منافع اقتصادی خود در منطقه است، گفته که شاخه افغانستانی داعش، رهبری طالبان را ضعیف کرده و توانایی آن را برای به دست آوردن توافق صلحی بادوام کمتر کرده است.

با توجه به شرایط پیچیده کنونی در اوضاع افغانستان، دولت‌های واشنگتن و کابل به دنبال تکیه بر طالبان برای کمک به آنها به منظور از میان برداشتن دشمنان بزرگتر یعنی داعش و پایان دادن به جنگ چندین ساله در افغانستان هستند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان