arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
نتایج یک پژوهش علمی مشخص کرد :

انسان ها به ربات های سفید اعتماد بیشتری دارند / آیا تکنولوژی آینده قربانی نژادپرستی انسان ها می شود؟

نتایج یک پژوهش جدید و جالب نشان می دهد حتی ربات ها نیز قربانی نژادپرستی انسان ها می شوند. این موضوع تا حد زیادی به رنگ و طراحی ربات ها مرتبط است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج یک پژوهش جدید و جالب نشان می دهد حتی ربات ها نیز قربانی نژادپرستی انسان ها می شوند. این موضوع تا حد زیادی به رنگ و طراحی ربات ها مرتبط است. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از فست کمپانی، حتی ربات های سیاه و سفید نیز تحت تاثیر نژاد پرستی قرار دارند.یک مطالعه جدید نشان می دهد که احتمال دارد انسان ها برای انتخاب ربات نیز بر اساس عقاید نهادینه و تعصبی خود تصمیم بگیرند. 

درواقع نتایج این مطالعه نشان می دهد که اگر ربات ها دارای ویژگی های متضاد با ما مانند چشمی با رنگ خاص یا چهره ای متفاوت باشند، مردم اغلب به رنگ ربات تمرکز کرده و رباتی نزدیک به رنگ و چهره خود را ترجیح می دهند. 

نکته مهم این است که هنگامی که از کاربر خواسته می شود رباتی را که تهدید کننده تر به نظر می رسد انتخاب کنند، سریعتر به ربات های سیاه پوست واکنش نشان می دهند.محققان در جریان این پژوهش عکس های افرادی از نژادهای مختلف را جمع آوری کردند و رنگ پوست ربات ها را بر اساس پسوت این نژادها رنگ آمیزی کردند، سپس بر واژه تیراندازی تاکید کردند و به آزمودنی ها گفتند اگر هر یک از این ربات ها اسلحه داشته باشند، به نظرشان کدام ربات شلیک کننده و به عبارتی قاتل خواهد بود. سپس این آزمون با تصاویر انسان هایی از نژادهای مختلف تکرار شد. 

این تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان معتقدند یک انسان دورگه یا سیاهپوست و البته یک ربات تیره رنگ سریع تر شلیک خواهد کرد.

این نتایج پیامدهای ناگواری برای آینده دارد. بسیاری از ربات هایی که در جهان امروز وجود دارند، سفید هستند و این نشان می دهند حتی سازندگان ربات ها نیز با تعصب به ماجرا نگاه می کنند.  به زودی این ماشین ها به میزان قابل توجهی نقش خود را در جهان گسترش خواهند داد و با همکارانی انسانی شامل کارفرمایان کار خواهند کرد. داشتن ربات های عمدتا سفید در این مشاغل می تواند نژادپرستی را تقویت و تعصب را افزایش دهد.

محققان حوزه تکنولوژی می گویند: "اگر قرار است ربات ها به عنوان معلمان، دوستان و یا پرستاران وارد عمل کنیم پس نباید فراموش کنیم که ربات ها باید برابر باشند."

کریستوف بارتنک، نویسنده اصلی این پژوهش و استاد آزمایشگاه فناوری رابط انسانی در دانشگاه کانتربری در نیوزیلند، می گوید این نتایج بسیار مهم و تکان دهنده هستند و نباید به شکل سهل انگارانه مورد توجه قرار گیرند. 

نظر شما چیست؟ آیا ما انسان ها واقعا ربات ها را تحت نژادپرستی، طراحی و استفاده می کنیم.

نظرات بینندگان