arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۲ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

سناتورهای آمریکا به تصمیمات گوگل در چین واکنش نشان دادند / بازگشت غول فناوری به پکن پس از 8 سال چه تبعاتی دارد؟

برخی از سناتورهای آمریکا نسبت به روند تصمیمات گوگل در چین واکنش نشان دادند و ابراز نگرانی کردند. درواقع این سناتورها معتقدند اقدام به سانسور، رفتاری مخرب از سوی یک غول فناوری محسوب می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی از سناتورهای آمریکا نسبت به روند تصمیمات گوگل در چین واکنش نشان دادند و ابراز نگرانی کردند. درواقع این سناتورها معتقدند اقدام به سانسور، رفتاری مخرب از سوی یک غول فناوری محسوب می شود.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از گیزمودو، اخیرا گوگل اعلام کرده که با تقاضای چینی ها مبنی بر سانسور برخی از محتواها موافقت خواهد کر. همین موضوع جنجال هایی را بین اعضای ارشد کنگره و به ویژه دموکرات ها ایجاد کرده است.

در اوایل این هفته، گوگل  اعلام کرد که برای دور زدن تحریم های چین، موتور جستجوی سانسور شده ای را ایجاد  می کند که این شرکت را در محدوده فایروال بزرگ چین قرار می دهد. این شرکت حاضر به پاسخگویی به سوالات در مورد پروژه حاضر نشده است، اما ممکن است مجبور شود آن را باز کند، چرا که  یک گروه از قانون گذاران  ایالات متحده خواستار اطلاعاتی  بیشتر درباره آنچه که آنها "توسعه بسیار جدی" می نامند ، شده اند.

گوگل اغلب در بازار چین غایب بوده است، زیرا به طور داوطلبانه در سال 2010 از این  کشور خارج شد و پس از هک سیستم شرکتش و اختلاف نظر با دولت در مورد سانسور و نظارت بر شهروندانش این روند ادامه یافت. اما به نظر می رسد این مشکل پس از 8 سال در حال تغییر کردن است. چین  این روزها به کشوری ثروتمند و رقیبی جدی برای آمریکا تبدیل شده است. بر همین اساس نیز گوگل قصد دارد دوباره به این بازار پر رونق باز گردد.

در یک نامه که اخیرا بر همین اساس به ساندار پیچای؛مدیرعامل گوگل  توسط سناتور مارکو روبیو و پنج قانونگذار دیگر ارسال شده، اخلاق اساسی این شرکت مورد سوال قرار گرفته است.

در این نامه پس از تقدير از تصميم گوگل مبني بر اينكه خدمات جستجوي خود را از چين خارج كند، اين نامه استفاده از يك موتور جستجو جديد  سانسور شده را به عنوان "كودتا براي دولت چين" توصيف مي كند كه يك سابقه نگران کننده براي شركت هاي ديگر كه به دنبال كسب و كار در چين هستند، ایجاد می کند. درواقع این نامه بخشی از  نگرانی های امنیتی نسبت به شرکت آمریکایی است که در ارتباط با کسب و کار خود با شرکت های چینی کار می کنند که به طور غیر مستقیم به  دولت چین وابسته هستند.

این نامه سپس چندین سؤال در مورد این پروژه را ارائه می دهد: "آیا گوگل یک موتور جستجوگر یا سایتی دیگر برای چین را توسعه می دهد؟"

افزون بر این ها، این نامه  می پرسد چه چیزی در 8 سال گذشته تغییر کرده است تا این شرکت ظاهرا با همکاری با سانسور سیستماتیک راحت تر شود و اگر کارکنان خود را مجبور به آموزش در مورد ارزش اخبار خبری مارکسیستی کنند (همانگونه که دولت چین رفتار می کند)، پرسش این است که آیا گوگل درخواست های خود را برای تبدیل اطلاعات شخصی در مورد شهروندان چینی مطابقت خواهد داد؟

این وضعیت یادآور Project Maven گوگل است که موجب شورش کارکنان در شرکت در اوایل سال جاری شد و حتی استعفاهایی را به همراه داشت. گوگل در نهایت از برنامه های خود برای کمک به توسعه آی.پی پنتاگون حمایت کرد و گفت که در توسعه سلاح ها فعالیت نمی کند.

نظرات بینندگان