arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۷

حضور چشمگیر ربات ها در رستوران های شانگهای / افزایش کارایی و کاهش هزینه ها رقبای انسانی را شکست می دهد؟

مدتی است که ربات ها به گزینه ای مهم برای رشد تکنولوژی در چین تبدیل شده اند اما به نظر می رسد در سایه رشد حضور ربات ها در چین نگرانی هایی جدی در خصوص مشاغل خدماتی به وجود آمده است. 
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدتی است که ربات ها به گزینه ای مهم برای رشد تکنولوژی در چین تبدیل شده اند اما به نظر می رسد در سایه رشد حضور ربات ها در چین نگرانی هایی جدی در خصوص مشاغل خدماتی به وجود آمده است. 

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی نت، ربات ها جایگزین پیشخدمت ها در رستوران های چین شده اند. 
این روزها شانگهای به مهد و جولانگاه انواع ربات ها تبدیل شده است. ربات هایی که حضوری پررنگ در رستوران ها دارند و از نظافت تا پخت و تحویل غذا را در دست گرفته اند.

شاید اگر قرار باشد مفهوم رستوران های آینده را درک کنیم، بد نباشد نگاهی به ابتکار عمل رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی در چین داشته باشیم. آن ها برای مدرنیزه كردن سرویس های خود از روش  هایی منحصر به فرد استفاده می کنند.

اما چرا رستوران های چینی تا این حد به حضور ربات ها امیت می دهند؟ افزایش کارآیی و کاهش هزینه های کار را می توان مهم ترین دلیل خوش اقبالی ربات ها در چین در نظر گرفت. پیشخدمت های رباتیک به لحاظ ابعاد و انعطاف پذیری نیز از انسان ها جلوتر هستند. از کارکردهای متعدد ربات های رستوران گردان تا ربات های نظافتچی و تعمیرکار هواپیما را می توان نمونه هایی مهم از دلایل اهمیت حضور ربات ها در محیط کار دانست.

یکی از مدیرهای رستوران در شانگهای در این خصوص می گوید:"در شانگهای، هزینه استخدام یک پیشخدمت تا 10،000 یوان (1500 دلار) در هر ماه است. با این وجود وقتی از ربات ها به جای انسان ها استفاده می شود، هزینه ها حداقل می رسد.در ضمن ربات ها می توانند 48 ساعت خدمات ارائه دهند و نیازی به 2 شیفت استخدام و هزینه های 2 برابری ندارند."

در حال حاضر شرکت علی بابا 57 بازار اصلی  در 13 شهر چین دارد که همه آنها در نهایت از رستوران های رباتیک استفاده خواهند کرد.

اما تنها ربات ها نیستند که شهرهای چین را تسخیر کرده اند. هوش مصنوعی نیز رقابت سنگینی در حوزه مدیریت شهری با مسئولین انسانی دارد. در حال حاضر سیستم های پرداخت نیز در بسیاری از نقاط شهر به شکل الکترونیک تغییر کرده است.

اما آیا این حجم استفاده از ربات ها به آینده مشاغل ضربه می زند یا خیر؟ این سوالی است بی پاسخ . گرچه کارفرمایان معتقدند کاهش هزینه ها می توانند در بلند مدت مفید باشند و به کسب و کارهای خرده فروشان کمک کنند، اما باید دید نظر کارگران و اقشار ضعیف جامعه چیست.

طرفداران هوش مصنوعی در چین پیش بینی می کنند که استفاده از هوش مصنوعی می توان به افزایش استانداردهای زندگی و رفاه شهروندان کمک کند، در حالی که مخالفان معتقدند دولت در بلندمدت با مشکلاتی در حوزه اشتغالزایی رو به رو می شود. 

نظرات بینندگان