arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۵۷۹
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۲۲ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷

پایان تصمیمات اشتباه ارزی؛ دلار فردا کاهشی می‌شود

با این تصمیم امروز هیات دولت،عرضه دلار در بازار دوم از فردا شتاب خواهد گرفت و همه ارزهای خارجی و سکه طلا را در مسیر نزولی قرار خواهد داد. اقتصاددانان ایرانی معتقدند که دلار با نرخ آزاد جز در ایران توجیه اقتصادی ندارد و این نرخ قاعدتا پس از گذشت چند روز حول و حوش ۸۰۰۰ تومان (بعلاوه یا منهای ۵۰۰ تومان) شکل خواهد گرفت. کارشناسان هشدار داده‌اند که باید نرخ جدید در یک روند طبیعی شکل بگیرد که ممکن است یک روز یا چند روز به طول انجامد و هرگونه دستکاری مکانیزم بازار ممکن است این روند را مختل کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پایان تصمیمات اشتباه ارزی؛دلار فردا کاهشی می‌شودسرانجام با گذشت چهار ماه از خطای ارزی، امروز تصمیمی کارشناسانه برای بازار ارز در هیأت دولت مصوب شد؛ تصمیمی که بیم آن می‌رفت در آخرین لحظات با ملاحظات غیرکارشناسی خراب شود اما خوشبختانه اینگونه نشد.

با این تصمیم، عرضه دلار در بازار دوم از فردا شتاب خواهد گرفت و همه ارزهای خارجی و سکه طلا را در مسیر نزولی قرار خواهد داد. اقتصاددانان ایرانی معتقدند که دلار با نرخ آزاد جز در ایران توجیه اقتصادی ندارد و این نرخ قاعدتا پس از گذشت چند روز حول و حوش ۸۰۰۰ تومان (بعلاوه یا منهای ۵۰۰ تومان) شکل خواهد گرفت. کارشناسان هشدار داده‌اند که باید نرخ جدید در یک روند طبیعی شکل بگیرد که ممکن است یک روز یا چند روز به طول انجامد و هرگونه دستکاری مکانیزم بازار ممکن است این روند را مختل کند.

مهمترین اختلاف در تدوین بسته ارزی این بود که آیا نرخ مشخصی باید برای بازار دوم ارز تعیین شود یا نرخ بر اساس عرضه و تقاضا در این بازار شکل بگیرد. کارشناسان هشدار داده بودند که تعیین نرخ پایین‌تر از نرخ بازار در چنین وضعیتی معمولا باعث می‌شود که نرخ بازار از نرخ مصوب فرار کند و سیاستگذار مدام با اصلاح نرخ، چرخه‌ای معیوب را ایجاد کند که ممکن است در نهایت باعث شکاف عمیق بین این دو نرخ شود که خوشبختانه دولت در این دام نیفتاد.

به اعتقاد کارشناسان، به رسمیت شناختن نرخ بازار باعث می‌شود که نرخ تعادل‌بخش به بازار در فرآیندی طبیعی شکل بگیرد که منافع عموم مردم در گرو شکل‌گیری این تعادل است و خبر خوب آنکه دولت با حمایت سران قوا سرانجام این مسیر را انتخاب کرد.

منبع: مجله اقتصاد

نظرات بینندگان