arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

پکن: واشنگتن به اصل «یک چین» بی اعتناست / نباید اجازه سفر رهبر تایوان به آمریکا صادر شود

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا با بی اعتنایی به اصل یک چین، خود را برای استقبال از 'تسای اینگ ون' رهبر تایوان آماده می‌کند.خانم تسای که در بدو روی کار آمدن در سال ۲۰۱۶ میلادی تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفتگو کرد در مسیر سفر به آمریکای لاتین در دو شهر آمریکا توقف خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا با بی اعتنایی به اصل یک چین، خود را برای استقبال از 'تسای اینگ ون' رهبر تایوان آماده می‌کند.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه چین در این بیانیه که امروز چهارشنبه منتشر کرد، آورده است: این در حالی است که پکن با واشنگتن بیانیه‌های مشترکی دارد و بر اساس آن آمریکا باید به اصل یک چین پایبند باشد.
خانم تسای که در بدو روی کار آمدن در سال ۲۰۱۶ میلادی تلفنی با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا گفتگو کرد در مسیر سفر به آمریکای لاتین در دو شهر آمریکا توقف خواهد کرد.
از سوی دیگر چین بشدت با توقف وی در آمریکا مخالفت کرده و به واشنگتن هشدار داده است نباید اجازه این کار را بدهد.
آمریکا ظاهرا می‌گوید به این اصل پایبند است، اما عملا مقام هایش با مقام‌های تایوانی دیدار می‌کنند و در سه دهه گذشته بزرگترین فروشنده سلاح به این جزیره بوده است.
بر اساس برنامه اعلام شده روزنامه تایوانی 'تایپه تایمز'، قرار است سفر تسای به آمریکای لاتین از روز یکشنبه شروع شود.
او در مسیر رفت به پاراگوئه به عنوان یکی از کشور‌های دارای روابط رسمی با تایوان، در لس آنجلس توقف می‌کند و در مسیر برگشت از 'بلیز' نیز توقفی در هوستون خواهد داشت که در هر دو مورد چین بشدت مخالف است.
گزارش‌ها حاکی است که 'جان بولتون' مشاور امنیت رییس جمهوری آمریکا یکی از اصلی‌ترین مهره‌هایی است که خواستار تغییر سیاست آمریکا در قبال تایوان است و می‌خواهد طرفین روابط نزدیکتری داشته باشند.
پیشتر گزارش شده بود که بولتون حتی خود را برای سفر به تایوان در سال جاری میلادی آماده می‌کند، اما زمان آن اعلام نشده است.
توقف رهبر تایوان در آمریکا با توجه به جنگ تجاری چین و آمریکا می‌تواند ضربه بزرگ دیگری به روابط دو کشور وارد کند.
چین، منطقه تایوان را که در سال ۱۹۴۹ میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یک چین' بخشی از خاک خود می‌داند.
مقام‌های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.
بر اساس اصل 'یک چین' هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان روابط رسمی داشته باشد.
اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال ۹۴ شمسی به عنوان اولین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.
حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه‌های استقلال طلبانه است و بخش‌هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

نظرات بینندگان