arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

آمریکا: کانادا و عربستان اختلافاتشان را از طریق دیپلماسی حل کنند / ما نمی‌توانیم به جای آنها این کار را انجام دهیم

هیتر نائورت،‌ سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به اختلافات کانادا و عربستان بر سر بازداشت فعالان مدنی توسط سعودی‌ها، اعلام کرد که این دو کشور باید مناقشات به وجود آمده را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزارت امور خارجه آمریکا از کانادا و عربستان خواست که اختلافات خود را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هیتر نائورت،‌ سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا با اشاره به اختلافات کانادا و عربستان بر سر بازداشت فعالان مدنی توسط سعودی‌ها، اعلام کرد که این دو کشور باید مناقشات به وجود آمده را از طریق دیپلماسی حل و فصل کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه آمریکا این مساله را با سعودی‌ها در میان گذاشته است.

نائورت در ادامه گفت: هر دو طرف باید با استفاده از ابزارهای دیپلماتیک این موضوع را در کنار یکدیگر حل کنند. ما نمی‌توانیم به جای آنها این کار را انجام دهیم بلکه آنها باید خودشان این مساله را حل و فصل کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار کرد: ما دولت عربستان را تشویق می‌کنیم که اطلاعات مربوط به پرونده‌های حقوقی مورد مناقشه را علنی کند.

وزیر امور خارجه عربستان روز دوشنبه از درخواست کانادا برای آزاد کردن فعالان مدنی بازداشت‌ شده در کشورش انتقاد کرد.

در همین حال، شبکه خبری العربیه گزارش داد که عربستان برنامه‌های تبادل دانشجویی با کانادا را متوقف کرده است. بر اساس این گزارش، دانشجویان سعودی دارای بورسیه مشغول به تحصیل در کانادا قرار است به کشورهای دیگر منتقل شوند.

ریاض به تازگی اعلام کرد، به دنبال آن که اوتاوا خواستار آزادی فعالان حقوق مدنی در عربستان شده است، سعودی‌ها تجارت و سرمایه‌گذاری جدید در کانادا را به حال تعلیق در می‌آورند.

این اقدام سعودی‌ها پس از آن صورت گرفت که کانادا خواهان آزادی فوری فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان شد؛ خواسته‌ای که از سوی ریاض پیش‌تر نیز مداخله در امور داخلی قلمداد شده است.

در بیانیه وزارت امور خارجه عربستان آمده است، این کشور نسبت به خودداری از مداخله در مسائل داخلی سایر کشورها از جمله کانادا متعهد بوده و در عین حال مخالف هرگونه مداخله عوامل خارجی در امور داخلی عربستان است.

عربستان اعلام کرد: هر اقدام مضاعفی از سوی کانادا در راستای مداخله در امور داخلی عربستان به منزله اذعان به حق ما برای مداخله در امور داخلی کانادا خواهد بود.

دولت کانادا در نخستین واکنش‌ به اقدام عربستان درخصوص تعلیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری اعلام کرد که به دنبال رایزنی با ریاض است.

نظرات بینندگان