arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۰۷۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

خریداران سکه های ودیعه ای برای دریافت آن سه ماه فرصت دارند

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: کسانی که در بهمن ماه پارسال به صورت ودیعه ای سکه پیش خرید کرده اند، سه ماه فرصت دارند سکه خود را تحویل بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خریداران سکه های ودیعه ای برای دریافت آن سه ماه فرصت دارندبهمن ماه پارسال دور نخست پیش فروش سکه در بانک مرکزی آغاز شد؛ در آن زمان بابت هر قطعه مبلغ 10 میلیون ریال به‌عنوان ودیعه از مشتریان اخذ و مقرر شد هنگام تحویل، تخفیف چهار درصد برای پیش‌خرید شش‌ماهه و 9 درصد برای پیش‌خرید یک ساله لحاظ شود.
امروز موعد تحویل سکه ها با سررسید 6 ماه فرا رسید.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، مبنای محاسبه تخفیف و مابه‌التفاوت از پیش‌خریدکنندگان، نرخ سکه بازار در پایان روز قبل است. 
بر اساس دستورالعمل، مشتریان طرح ودیعه‌ای از زمان سررسید به مدت سه ماه فرصت دارند با اختیار و انتخاب خود به شعبه محل ثبت‌نام، مراجعه و سکه خود را تحویل گیرند.
از این رو با توجه به تاثیر کاهشی بسته ارزی بانک مرکزی بر قیمت ارز و سکه بهار آزادی و روند نزولی آن، پیش‌خریدکنندگان می‌توانند حسب شرایط بازار حداکثر تا سه ماه به شعبه های بانک ملی مراجعه کنند. 
بانک مرکزی در اطلاعیه خود تاکید کرد «قیمت روز سکه در زمان مراجعه به بانک ملی برای محاسبه مابه التفاوت مبلغ، ملاک عمل قرار خواهد گرفت».
با توجه به اینکه نرخ پایانی استخراج شده از بازار دیروز معادل 30 میلیون و 790 هزار ریال بود، بر این مبنا بانک ملی از مشتریانی که امروز برای دریافت سکه خود مراجعه کرده‌‌‌‌اند، ضمن لحاظ کردن تخفیف چهار درصد و کسر 10 میلیون ریال مبلغ ودیعه، 19 میلیون و 558 هزار و 400 ریال مابه‌التفاوت بابت هر قطعه سکه در روز کاری هفدهم مرداد 1397 دریافت کرده است.
طرح پیش‌فروش ودیعه‌ای از هفدهم بهمن ماه سال 1396 به مدت هشت روز به اجرا گذارده شد و در این مدت 36 هزار قطعه سکه پیش‌فروش شد که 26 هزار قطعه از آن با سررسید شش‌ماهه است.
دریافت مابه‌التفاوت از مشتریان به هنگام تحویل سکه، فقط مربوط به طرح پیش‌فروش ودیعه‌ای است، بنابراین برای تحویل سکه به مشتریانی که با قیمت‌های قطعی به پیش‌خرید سکه بهار آزادی اقدام کرده‌اند هیچگونه وجهی از آنان دریافت نمی شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان