arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۱۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

پمپئو برای چهارمین بار در ۳ ماه گذشته به کره شمالی می‌رود

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کمتر از سه ماه گذشته برای چهارمین بار و به منظور قانع کردن 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی برای پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره، به پیونگ یانگ می‌رود. خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه گزارش داد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نامه‌ای که اخیرا برای رهبر کره شمالی ارسال کرده این موضوع را به اطلاع وی رسانده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در کمتر از سه ماه گذشته برای چهارمین بار و به منظور قانع کردن 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی برای پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره، به پیونگ یانگ می‌رود.

به گزارش ایرنا خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه گزارش داد دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نامه‌ای که اخیرا برای رهبر کره شمالی ارسال کرده این موضوع را به اطلاع وی رسانده است.
این نامه در ماه جاری میلادی در حاشیه اجلاس وزیران خارجه 'آ سه آن' در سنگاپور در اختیار وزیر خارجه کره شمالی قرار گرفت.
'جان بولتون' مشاور امنیت ملی آمریکا می‌گوید در این نامه درباره بازگشت دوباره وزیر خارجه این کشور به کره شمالی برای دیدار با رهبر کره شمالی و دیگر مقام‌های ارشد اطلاع رسانی شده است.
بولتون افزود که هم اکنون وزیر خارجه کره آمریکا آماده است تا با سفر به کره شمالی با رهبر آن کشور ملاقات کند.
خبرگزاری یونهاپ می‌نویسد پمپئو تا کنون سه بار به کره شمالی سفر و دو بار نیز با رهبر آن کشور گفتگو کرده است.
در سفر آخر وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی، او موفق به ملاقات با کیم جونگ اون نشد مقامات پیونگ یانگ در این سفر، رفتار او و مقام‌های آمریکا را گنگستری و زورگویانه توصیف کردند.
یونهاپ می‌افزاید: بولتون، مشاور تندرو آمریکایی بر خلع سلاح هسته‌ای تاکید کرده و افزوده است که تا آن زمان تحریم‌ها ادامه خواهد یافت.
وی اعتراف کرد که کره شمالی تاکنون برای خلع سلاح هسته‌ای هیچ گامی برنداشته و تلاش موثری نکرده است و برای همین تحریم‌ها با اقتدار ادامه خواهد یافت.
بولتون تمام اقدامات کره شمالی در روز‌های اخیر از جمله بازگرداندن بقایای سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ کره را نمادین توصیف کرد که اهمیت شایانی نداشته است.
این در شرایطی است که به گزارش تارنمای خبری 'وُکس' دولت ترامپ بازه زمانی به کره شمالی پیشنهاد داده تا این کشور بر مبنای آن ظرف مدت ۶ تا هشت ماه، بخش بزرگی از تسلیحات هسته‌ای خود را به آمریکا یا یک کشور ثالث انتقال دهد.
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا هم در دو ماه گذشته بار‌ها در خصوص این طرح با مقام‌های کره شمالی رایزنی کرده، اما هر بار با مخالفت آن‌ها مواجه شده است مشخص نیست که واشنگتن در قبال این پیشنهاد، چه امتیاز‌هایی را به طرف مقابل وعده داده است.
رسانه آمریکایی تاکید می‌کند که با وجود گذشت چند ماه از دیدار سران دو کشور، پیونگ یانگ هنوز حتی تعداد بمب‌های هسته‌ای خود را برای مقام‌های آمریکایی فاش نکرده است.
منابع خبری وُکس می‌گویند که اولویت دولت ترامپ در حال حاضر تنها اطلاع از ابعاد زرادخانه هسته‌ای کره شمالی است.
همین منابع خبر می‌دهند که به موجب پافشاری پمپئو بر طرح پیشنهادی، فضای مذاکرات میان دو کشور در هفته‌های گذشته رو به سردی رفته است این خلاف ادعا‌های وزیر امور خارجه آمریکا را ثابت می‌کند که بارها، روند مذاکرات با پیونگ یانگ را سازنده دانسته بود.

نظرات بینندگان