arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۷

آمریکا روسیه را در ارتباط با حمله سالزبری تحریم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن به دلیل نقش روسیه در مسمومیت شیمیایی یک جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو وضع کرده است.سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش چهارم مارس بیهوش روی نیمکتی در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند. حال هر دو وخیم بود اما بعد از چندین هفته بستری بودن در بیمارستان کاملا بهبود یافتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، واشنگتن به دلیل نقش روسیه در مسمومیت شیمیایی یک جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس تحریم‌های تازه‌ای علیه مسکو وضع کرده است.

به گزارش ایسنا، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و دخترش چهارم مارس بیهوش روی نیمکتی در شهر سالزبری انگلیس پیدا شدند. حال هر دو وخیم بود اما بعد از چندین هفته بستری بودن در بیمارستان کاملا بهبود یافتند.

روسیه قویا هر گونه نقش داشتن در حمله به این دو را تکذیب کرده است.

دولت آمریکا اعلام کرد، به این نتیجه رسیده که روسیه علیه جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس از سم اعصاب استفاده کرده و از این رو، واشنگتن تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایالات متحده بر اساس قانون ۱۹۹۱ کنترل تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی نتیجه‌گیری کرده که دولت فدراسیون روسیه در نقض قوانین بین‌المللی، از سلاح‌های شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کرده یا علیه شهروندان خود از سلاح‌های مرگبار شیمیایی یا بیولوژیکی استفاده کرده است.

او افزود که تحریم‌های تازه از روز ۲۲ اوت اعمال خواهد شد.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت: این تحریم‌ها شامل کالاهای حساس امنیتی خواهد بود.

این مقام اضافه کرده است، البته معافیت‌هایی شامل فعالیت‌های مرتبط با پرواز فضایی و امنیت ایمنی مسافرت‌های هوایی داده خواهد شد و مورد به مورد نیز معافیت از این تحریم‌ها نیز امکان‌پذیر است.

وی تاکید کرد: بخش دوم این تحریم های جدید علیه روسیه سه ماه دیگر اجرا خواهد شد، مگر این که روسیه تضمین کافی ارائه دهد که دیگر در آینده از تسلیحات شیمیایی استفاده نخواهد کرد و با بازرسی‌های سازمان ملل از سایت‌های مشخص موافقت کند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرد، بخش دوم این تحریم شدیدتر از بخش اول خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دفتر نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به وضع تحریم‌های جدید از سوی آمریکا علیه روسیه، از این اقدام واشنگتن استقبال کرد.

در پی حادثه سالزبری، دولت انگلیس اعلام کرد که در آن از سم اعصاب نوویچوک با کیفیت نظامی استفاده شده است. در پی این رویداد، روابط میان روسیه و غرب به سطح تازه‌ای افت کرد. بیش از ۲۰ کشور دیپلمات‌های روس را در همبستگی با بریتانیا اخراج کردند؛ از جمله ۶۰ دیپلمات روس از آمریکا اخراج شدند و کنسولگری روسیه در سیاتل بسته شد.

نظرات بینندگان