arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۲۸۵
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۷

بحران انسانی در لومبوک اندونزی / وقوع ۳ زلزله و ۳۱۹ قربانی

سه زمین لرزه شدید زمین در مدت یک هفته اخیر به طور پیاپی در جزیره لومبوک در شرق اندونزی به وقوع پیوست و آمار قربانیان در این منطقه که متراکم از جمعیت و مالامال از گردشگران خارجی را به ۳۱۹ نفر افزایش داد تا یک بحران انسانی ایجاد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سه زمین لرزه شدید زمین در مدت یک هفته اخیر به طور پیاپی در جزیره لومبوک در شرق اندونزی به وقوع پیوست و آمار قربانیان در این منطقه که متراکم از جمعیت و مالامال از گردشگران خارجی را به ۳۱۹ نفر افزایش داد تا یک بحران انسانی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا از رسانه‌های اندونزیایی، درحالیکه اقدامات امداد رسانی در این جزیره که همسایه بالی است هنوز برای دو زمین لرزه پیشین کافی نبود مرکز زمین‌شناسی این کشور روز پنجشنبه از وقوع زمین لرزه شدید دیگری به قدرت ۵.۹ ریشتر خبر داد که سبب شد برای چندمین بار در عرض هفت روز بسیاری از ساختمان‌ها را دراین منطقه بر سر مردم آن فرو ریزد.
لومبوک از یکشنبه هفته گذشته تاکنون شاهد ۳۵۵ پس لرزه بوده و همین امر سبب شده تا این منطقه روی آرامش در این مدت به خود نبیند.
اگرچه منابع دولتی در اندونزی آمار قربانیان زمین لرزۀ ۶.۹ ریشتری یکشنبه گذشته و دو زلزله پس از آن را در این جزیره ۳۱۹ اعلام کرده، اما برخی منابع محلی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از کشته‌شدگان ۳۴۷ نفر را اعلام می‌کنند.
باوجودیکه نگرانی‌ها در مورد بروز امواج سونامی در سواحل جزایر بالی ولومبوک در شرق اندونزی پس از این زلزله‌ها و پس لرزه‌های شدید آن قوت یافته، اما کارشناسان مرکز زمین شناسی اندونزی می‌گویند این لرزش‌ها در مناطق خشکی است و بنابراین احتمال بروز سونامی را رد کرده اند.
علاوه براین، این جزیره که یکی از مقاصد اصلی سفرگردشگران خارجی در اندونزی است، هزاران گردشگر سرگردان و هراسان از زلزله‌های پیاپی را غافلگیر کرده است.
درپی این فاجعه مهم زیست محیطی در اندونزی کاربران اندونزیایی در شبکه‌های اجتماعی با راه انداختن هشتگ ' سلامت “selamat” آرزوی آرامش برای این جزیره و درخواست کمک برای مردم و گردشگران آن کردند.
در یک هفته گذشته بسیاری از روستا‌های این جزیره وسیع در خاموشی کامل به سر می‌برد و بیش از دو هزار گردشگر خارجی هراسان از این محل توریستی تخلیه شدند.
مسئولان جزیره لومبوک اعلام کردند آمار قربانیان با توجه به اینکه عملیات امداد و نجات ادامه دارد، احتمالا افزایش خواهد یافت.
شبکه تلویزیونی مترو اندونزی گزارش داد تا روز گذشته مسئولان محلی از بی خانمان شدن افزون بر ۱۵۶ هزار نفر خبر دادند، اما وقوع زمین لرزه شدید سوم این اوضاع را بدتر خواهد کرد.
طبق این گزارش ۲۷۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه یا به طور کلی فروریخته و یا بخش‌هایی از آن تخریب شده و تاکنون یک هزار نفر مجروح به چادر‌های امداد و نجات و یا مراکز درمانی منتقل شده اند.
عملیات امداد رسانی و ارائه موادغذایی و کمک‌های فوری برای زلزله زدگان این منطقه با کمک بخش‌هایی از ارتش اندونزی در حال انجام است.
لومبوک روز (۲۹ جولای) هفتم مرداد با اولین زلزله پرقدرت ۶.۴ ریشتری لرزید که ۱۷ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.
زمین لرزه دوم نیز با قدرت ۶.۹ ریشتر در عمق ۳۱ کیلومتری در همین منطقه در روز یکشنبه هفته جاری به وقوع پیوست که اعلام شد پس از آن آمار قربانیان به ۱۳۰ نفر افزایش یافت و زمین لرزه روز پنجشنبه با ۵.۹ ریشتر نیز برای سومین بار بر این فاجعه زیست محیطی دامن زد تا تعداد قربانیان ۳۱۹ نفر گزارش شود.
اندونزی با بیش از ۲۶۰ میلیون نفر جمعیت در خط کمربند آتش اقیانوس آرام قرار گرفته و همواره شاهد شدیدترین حوادث طبیعی در دریا و خشکی از جمله زلزله‌های مهیب است. 'سونامی' رخ داده در اقیانوس هند پس از زلزله‌ای مهیب در سال ۲۰۰۴ جان حدود ۲۲۶ هزار نفر را در ۱۳ کشور گرفت که ۱۲۰ هزار نفر از آنان در اندونزی کشته شدند.

نظرات بینندگان