arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۲۱ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

ظریف: اتفاق نظر برای منع حضور نظامیان بیگانه در دریای خزر وجود دارد

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در اجلاس وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقستان از اتفاق نظر برای ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه در این دریا خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف:اتفاق نظر برای منع حضور نظامیان بیگانه در دریای خزر وجود داردظریف گفت: در سایه اراده مثبت رهبران کشورهای ساحلی و فضای دوستانه و سازنده حاکم بر این نشست ها، در آستانه امضای کنوانسیون رژیم حقوقی و 6 موافقتنامه و پروتکل دیگر و همچنین صدور بیانیه اجلاس سران هستیم.
وی ادامه داد: 21 روز قبل هم، پروتکل اثرات فرامرزی زیست محیطی ( EIA) امضا شد. این رویدادها مجموعا نوید بخش آینده بسیار روشن برای ملت ها و دولت های ما به شمار می رود.
ظریف افزود: امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی گام بسیار مهم و حائز اهمیتی است که برداشته می‌شود و به مذاکرات 21 ساله در این‌خصوص خاتمه می بخشد. 
وزیر امور خارجه تاکید کرد: امضای این کنوانسیون پایان همه مذاکرات و اقدامات در خزر نیست و در واقع نقطه عطف و آغازین برای اجرای تفاهمات، نظارت بر اجرا و همچنین شروع مذاکرات برای امضای موافقتنامه‌های جدید و ضروری بشمار می رود.
ظریف افزود: نظر به اینکه در این کنوانسیون تحدید حدود بستر و زیر بستر و همچنین تعیین خطوط مبدا و شیوه‌های آن انجام نشده و به موافقتنامه‌های جداگانه در آینده موکول شده است؛ امیدوارم کشورهای ساحلی در آینده نزدیک این امور را نیز نهایی کند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: جای خرسندی است که در کنوانسیون، بر انحصار حضور و دریانوردی هرگونه شناور صرفا با پرچم یکی از کشورهای ساحلی و همچنین ممنوعیت حضور و عبور نیروهای نظامی بیگانه و غیر ساحلی اتفاق نظر دارند.

نظرات بینندگان