arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

ادامه درگیری‌ها در غزنی افغانستان / دست کم ۲۵ نیروی پلیس کشته شدند

مقام‌های افغانستان اعلام کردند، به دنبال حمله گسترده شبه‌نظامیان طالبان به شهر غزنی درگیری‌ها در این شهر واقع در مرکز افغانستان روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و دست‌کم ۲۵ نیروی پلیس و یک خبرنگار در آن کشته شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های افغانستان اعلام کردند، به دنبال حمله گسترده شبه‌نظامیان طالبان به شهر غزنی درگیری‌ها در این شهر واقع در مرکز افغانستان روز شنبه نیز ادامه پیدا کرد و دست‌کم ۲۵ نیروی پلیس و یک خبرنگار در آن کشته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که گزارش شده تعداد زیادی از دکل‌های مخابراتی در غزنی در اثر درگیری‌های سنگین روز جمعه از بین رفته‌اند و ارتباط برقرار کردن با مردم در این شهر که با خودرو دو ساعت از کابل فاصله دارد بسیار سخت شده و روایت‌های متناقضی از سوی سخنگوهای طالبان و دولت افغانستان درباره وضعیت در این شهر ارائه شده است.

این در حالی است که شبه‌نظامیان طالبان از زمانی که در سال ۲۰۱۵ موقتا شهر قندوز در شمال افغانستان را تصرف کردند تاکنون نتوانستند هیچ یک از مراکز استان‌های این کشور را به کنترل درآورند.

مقام‌های وزارت دفاع افغانستان گفتند شهر غزنی تحت کنترل کامل نیروهای امنیتی قرار دارد اما همزمان گفتند که عملیات‌های پاکسازی در این شهر ادامه داشته و سربازان بیشتری برای تقویت قوای دفاعی در این شهر اعزام شده‌اند.

سرگرد محمد فاروق، سخنگوی گردان ۲۰۳ ارتش افغانستان گفت: نیروهای تقویتی ارتش ملی افغانستان روانه شهر غزنی شده‌اند تا به نیروهای پلیس در این شهر در عملیات تجسس و پاکسازی شبه‌نظامیانی که ممکن است همچنان در شهر پنهان باشند،‌ کمک کنند.

در مقابل ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: شبه‌نظامیان تعدادی مکان راهبردی را در این شهر در کنترل داشته و حجم قابل توجهی سلاح و تجهیزات را به دست آورده و بیش از ۱۰۰ نفر از میان نیروهای امنیتی به گروگان گرفته‌اند.

او در بیانیه‌ای گفت: ما در مناطق مختلف در حال گفت‌وگو با باقی مانده نیروهای دشمن هستیم تا آنها به جای به خطر انداختن جانشان تسلیم شوند.

یک مقام امنیتی که نامش را فاش نکرد، گفت: دو طرف در حال نبرد برای کنترل مراکز تجاری راه‌های مهم در اطراف شهر هستند.

اطلاعات دقیق درباره تلفات ارائه نشده اما نجیب دانش،‌ سخنگوی وزارت کشور افغانستان گفت: ۲۵ مامور پلیس به همراه یک خبرنگار افغان در درگیری‌های این شهر کشته شدند.

حمله ناگهانی روز جمعه طالبان به شهر غزنی یک اتفاق تعجب آور بود؛ چراکه امیدها برای آغاز احتمالی مذاکرات صلح با طالبان افزایش پیدا کرده بود.

در عین حال سرهنگ مارتین اودانول، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز در بیانیه‌ای گفت: این شهر شب گذشته نسبتا آرام بود و تحرک آزادانه مردم در خیابان‌ها صورت می‌گرفت. با این وجود عملیات‌های پاکسازی ادامه دارد و ما گزارش‌هایی درباره درگیری‌های پراکنده دریافت کرده‌ایم.

او مشخص نکرد که هواپیماهای آمریکایی که در ابتدای این حمله از نیروهای افغان پشتیبانی کردند مجددا حملاتی علیه طالبان انجام دادند یا خیر.

در عین حال ذبیح‌الله مجاهد نیز گفت که شبه‌نظامیان طالبان زندان اصلی غزنی را تصرف کرده و تعداد زیادی از زندانیان را آزاد کرده‌اند.

نظرات بینندگان