arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

آمریکا: هواپیماربا از کارکنان فرودگاه سیاتل بود و مجوزهای لازم را داشت / او با عذرخواهی گفته بود «فقط یک مرد شکست خورده‌ام»

مقام‌های آمریکایی می‌گویند مردی که روز گذشته یک هواپیمای مسافربری خالی را در فرودگاه شهر سیاتل ربود و کمی بعد با آن در نزدیکی فردوگاه سقوط کرد و کشته شد، تمام مجوزهای لازم برای دسترسی به هوایپما را داشته و سه سالی تحت عنوان تکنسین در این فرودگاه کار می‌کرده است. متن گفتگوهای او با برج پرواز نشان می‌دهد که او قصد آسیب رساندن به کسی را نداشته و در نهایت هم با عذرخواهی از عزیزانش می‌گوید "او فقط یک مرد شکست خورده است."
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام‌های آمریکایی می‌گویند مردی که روز گذشته یک هواپیمای مسافربری خالی را در فرودگاه شهر سیاتل ربود و کمی بعد با آن در نزدیکی فردوگاه سقوط کرد و کشته شد، تمام مجوزهای لازم برای دسترسی به هوایپما را داشته و سه سالی تحت عنوان تکنسین در این فرودگاه کار می‌کرده است.

این مرد ۲۹ ساله که هنوز هویت او فاش نشده تکنسین شرکت هوایی هورایزن بوده و در زمینه جابجایی و پارک کردن هواپیما و تخلیه و بارگیری چمدان‌ها مشغول به کار بوده اما هنوز کسی نمی‌داند او چگونه مهارت به پرواز درآوردن چنین هواپیمای پیشرفته‌ای را پیدا کرده چرا که در سوابقش پروانه خلبانی دیده نمی‌شود.

این مرد که در جریان سقوط هواپیما در دم کشته شد روز جمعه با ربودن یک هوایپمایی مسافربری که ظرفیت ۸۰ مسافر را دارد، برای ساعتی فرودگاه بین‌المللی سیاتل را به تعطیلی کشاند و مقام‌های نظامی را واداشت که دو فروند جنگنده اف ۱۵ را برای مهار او به آسمان بفرستند.

او دقایقی پس از پرواز در آسمان حوالی فرودگاه و در حالی که یک بار با یک مانور حیرت‌انگیز توانست هواپیما را از سقوط در آب نجات دهد و دوباره به اوج ببرد، در جزیره‌ای که نزدیک فرودگاه قرار دارد سقوط کرد.

متن گفتگوهای او با برج پرواز نشان می‌دهد که او قصد آسیب رساندن به کسی را نداشته و در نهایت هم با عذرخواهی از عزیزانش می‌گوید "او فقط یک مرد شکست خورده است."

در بخشی از این گفتگو مامور برج مراقبت تلاش می‌کند او را راضی کند که برای فرود هواپیما همکاری کند اما این مرد می‌گوید: "حبس ابد در انتطارمه نه؟!"

مقام‌های شرکت هوایی هورایزن (مالک هوایپما) و فرودگاه سیاتل-تاکوما امروز (شنبه ۱۱ اوت) در یک کنفرانس خبری درباره جزئیات این واقعه سخن گفتند اما از فاش کردن هویت هواپیماربا امتناع کردند.

مایک اهل، مدیر بخش عملیاتی فرودگاه سیاتل گفت "این مرد مجوز قانونی برای دسترسی به هواپیماها داشته و بدین لحاظ هیج رخنه امنیتی صورت نگرفته است".

برد تیلدن، مدیر خطوط هوایی آلاسکا هم گفت سوابق این مرد بررسی و او دارای عدم سوءپیشینه بود.

مقام‌ها می‌گویند او روز جمعه در شیفت کاری خود بوده و احتمالا یونیفرم هم بر تن داشته است.

آقای تیلدن از آلاسکا ایرلاینز تصریح کرده که هواپیماها در و سوییچ ندارند بلکه برای حفاظت از آنها تدابیر امنیتی دیگری وجود دارد.

گری بک، مدیرعامل شرکت هوایی هورایزن هم گفته: "تا آنجا که ما می‌دانیم او مدرک خلبانی نداشته اما نمی‌توانیم حدس بزنیم که او چگونه توانسته چنین هوایپمای پیچیده‌ای را از زمین بلند و بعد کنترل کند."

آن طور که گزارش شده او تنها سرنشین هوایپما بوده اما پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) هنوز در حال تحقیقات در این باره است.

ماجرا این چنین روی داد که حدود ساعت هفت و نیم عصر به وقت غرب آمریکا یک هوایپمای دو موتوره از نوع کیو۷۶-۴۰۰ ساخت شرکت بمباردیر از روی باند فرودگاه سیاتل بدون این که مجوز پرواز داشته باشد به هوا برخاست.

مقام‌ها می‌گویند مرد رباینده ابتدا با یدک‌کش ویژه حمل هواپیما آن را از بخش تعمیرات و سرویس عقب کشیده و در مسیر باند قرار داده است و سپس سوار آن شده و با وجود دستور برج مراقبت برای توقف، از روی باند به هوا برخاسته است.

هواپیما دقایقی بعد در حالی که شیب تقریبا عمودی به خود گرفته بود به سوی آب‌های اطراف فرودگاه رفت اما تنها چند متر مانده به آب دوباره اوج گرفت و به آسمان بازگشت.

با اعلام وضعیت فوق‌العاده و بسته‌شدن فرودگاه سیاتل، به سرعت دو جنگنده اف ۱۵ از فرودگاه نظامی پرتلند (سه ساعتی جنوب سیاتل) به هوا برخاستند و مسئولیت اسکورت این هواپیما را بر عهده گرفتند.

این دو جنگنده قصد هدایت هواپیما به سوی آب‌های اقیانوس آرام را داشتند و همزمان برج مراقبت قصد راضی کردن رباینده را داشت تا با راهنمایی بتواند به سلامت فرود بیاید.

اما دقایقی بعد هوایپما در یک جزیره در ۴۵ کیلومتری فرودگاه به زمین برخورد کرد و منفجر شد.

دو هواپیمای جنگنده به سوی این هوایپما شلیک نکردند.

مقام‌های برج مراقبت تقریبا یک ساعت بعد از به هوا برخاستن این هواپیما تایید کردند که ارتباط‌شان با خلبان قطع شده است.

منبع: بی بی سی

نظرات بینندگان