arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

دیدار سعد حریری با نبیه بری / حریری: گره تشکیل دولت، دخالت‌های خارجی نیست؛ مشکل داخلی است / جز با مشارکت همه از این وضعیت خارج نمی‌شویم؛ اگر لازم باشد از فشار حضور مردم در خیابان‌ها استفاده می‌کنم

در حالی که همچنان راه تشکیل سومین دولت الحریری پس از یازده هفته، پر فراز و نشیب طی می شود، پنجشنبه گذشته دور جدیدی از رایزنی های وی با رهبران نیروهای سیاسی لبنان آغاز شد.الحریری ابتدا با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت و گو کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دور جدیدی از تلاش های «سعد الحریری» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان برای به نتیجه رساندن ماموریت خود، از پنجشنبه گذشته آغاز شد و برخی محافل سیاسی و رسانه ای از افزایش امیدها برای بازشدن گره تشکیل کابینه می گویند.

به گزارش ایرنا، در حالی که همچنان راه تشکیل سومین دولت الحریری پس از یازده هفته، پر فراز و نشیب طی می شود، پنجشنبه گذشته دور جدیدی از رایزنی های وی با رهبران نیروهای سیاسی لبنان آغاز شد.
الحریری ابتدا با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت و گو کرد.
وی فضای این دیدار را مثبت توصیف کرد و گفت: بری آماده کمک به فرآیند تشکیل دولت است و من از او خواستم که در این راه کمک کند تا امور آسانتر شود.
نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان با تاکید بر اینکه گره تشکیل دولت دخالت های خارجی نیست، مشکل را داخلی و مرتبط با سهم بندی های کابینه معرفی کرد و خواستار همکاری و هم افزایی همه طرف ها شد.
الحریری افزود: کشور، جز با مشارکت همه از این وضعیت خارج نمی شود و با اینکه در این راه بسیار تلاش کردم، اما اگر لازم باشد از فشار حضور مردم در خیابان ها برای این هدف استفاده می کنم.
دیدار الحریری با رئیس پارلمان و رهبر «جنبش امل»، فقط چند روز پس از آن بود که «جبران باسیل» رئیس حزب «جریان ملی آزاد» نزد بری رفته بود و این دیدار نخستین دیدارشان پس از تنش زمستان سال گذشته به شمار می رفت. تنشی که به خاطر حرف های باسیل که بری را در یکی از سخنرانی هایش «قلدر» نامیده بود، به وجود آمد.
این دیدار نیز در فضایی دوستانه و برای تحرک بخشی به روند تشکیل کابینه، هفته گذشته برگزار شد.
الحریری همچنین پنجشنبه گذشته در «بیت الوسط» مقر خود با باسیل دیدار کرد. این دیدار هم پس از آن صورت گرفت که طی هفته های گذشته، برخی آن را ضروری می دانستند، چرا که باسیل با سهم خواهی احزاب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیر جعجع» و «سوسیالیست ترقی خواه» به رهبری «ولید جنبلاط» مخالفت می کرد و این مهم ترین عامل تاخیر در تشکیل کابینه بود.
شبکه تلویزیونی «ال.بی.سی» لبنان گزارش داد که در این دیدار رهبران جریان المستقبل و جریان ملی آزاد دو حزب بزرگ سنی و مسیحی، پیش نویس کابینه ای با 30 کرسی وزارتی را بررسی کردند که سهم ها به طور متوازن میان نیروهای سیاسی لبنانی توزیع شده است.
همچنین شبکه تلویزیونی «ام.تی.وی» لبنان نیز به نقل از منابع خود اعلام کرد که سرانجام باسیل با دریافت 4 سهم از سوی حزب دیگر مسیحی یعنی نیروهای لبنانی موافقت کرد.
باسیل همواره مخالف بود که حزب جعجع 4 یا 5 وزارت داشته باشد و به درخواست آنها مبنی بر اینکه یکی از چهار وزراتخانه کلیدی یعنی «خارجه»، «کشور»، «دفاع» و «دارایی» به حزب جعجع اختصاص یابد، نه می گفت. این شبکه تلویزیونی خبر داد که سرانجام یکی از این 4 وزارت با موافقت باسیل و پیش از آن رئیس جمهوری، به نیروهای لبنانی داده خواهد شد.
روز جمعه نیز «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان و عضو ارشد جنبش امل با الحریری دیدار کرد و پس از این دیدار تصریح کرد: حرکتی جدید در زمینه تشکیل دولت آغاز شده و امیدواریم که کارها به این جهت پیش برود.
دیروز (شنبه) «ملحم الریاشی» وزیر اطلاع رسانی و از اعضای ارشد حزب نیروهای لبنانی پس از دیدار با الحریری گفت: دیدار مثبتی داشتیم و من در خلال این دیدار پیام جعجع را به الحریری رساندم و پیامی از سوی او برای جعجع می برم.

** تشکیل دولت، دور یا نزدیک
در حالی برخی معتقدند که این حرکت های جدید ممکن است باعث شود تا پیش از عید قربان، لبنان شاهد تشکیل کابینه باشد، برخی دیگر معتقدند با توجه به وجود گره مسیحی و دروزی همچنان این مهم صورت نخواهد پذیرفت.
لبنان از سه روز دیگر وارد تعطیلات دو هفته ای می شود. به گفته ناظران سیاسی، الحریری خود میانجی گری میان دو جریان مسیحی را به عهده گرفته و باز کردن گره دروزی را به نبیه بری سپرده است.
روزنامه «الجمهوریه» نوشت که دیدارهای اخیر الحریری برای گشودن گره مسیحی بوده و باسیل اندکی کوتاه آمده و قبول کرده که سهم حزبش با سهم رئیس جمهوری 10 تا باشد (یعنی یک کرسی کمتر از توقع).
روزنامه «النهار» هم نوشت که باسیل سخن رسانه هایی که گفته اند، وی با دادن یکی از وزارت های کلیدی به نیروهای لبنانی رضایت داده، رد کرد.
روزنامه لبنانی «الاخبار» هم این نکته را ذکر کرد که الحریری به سمت تشکیل دولت «امر واقع» پیش می رود. این روزنامه با بیان اینکه پس از دیدارهای اخیر الحریری، با اینکه فضا به گونه ای است که گفته می شود دولت بزودی تشکیل خواهد شد، اما نادیده گرفتن خواسته های «نیروهای لبنانی» جعجع که از سوی آمریکا و عربستان حمایت می شود، آیا امکان پذیر است.
روزنامه منطقه ای «الحیات» هم خبرداد که برخی منابع از طرحی گفته اند که برای گشودن گره دروزی قرار است وزیر سوم از این طایفه، یک وزیر میانه با توافق «میشل عون» رئیس جمهوری و الحریری و نبیه بری انتخاب شود و موافقت جنبلاط گرفته شود.
ولید جنبلاط همواره اصرار دارد تا با توجه به نتایج انتخابات و کسب اکثریت نمایندگان طایفه دروزی توسط حزبش، هر سه وزیر این طایفه در دولت از حزب او باشند.
به نوشته الحیات، منابع نزدیک به جنبلاط گفته اند که هنوز چنین پیشنهادی به آنها نشده و به محض مطرح شدن آن، موضوع را بررسی می کنیم. البته این منابع بر خواسته اصلی شان همواره اصرار دارند.

نظرات بینندگان