arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

دستور دادستانی ترکیه برای برخورد با اخلالگران بازار ارز و منتشرکنندگان اخبار جعلی

دادستانی ترکیه و دیگر مراجع قضایی این کشور دستور دادند که هرچه سریعتر با اخلالگران بازار ارز و کسانی که با انتشار اخبار جعلی اقتصاد ترکیه را دستخوش تنش می‌کنند برخورد شود. تا کنون ۴ نفر به دلیل اخلال در بازار ارز ترکیه و انتشار قیمت‌های نادرست درباره کاهش ارزش لیر در برابر دلار، بازداشت شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

دادستانی ترکیه و دیگر مراجع قضایی این کشور دستور دادند که هرچه سریعتر با اخلالگران بازار ارز و کسانی که با انتشار اخبار جعلی اقتصاد ترکیه را دستخوش تنش می‌کنند برخورد شود.

به گزارش فارس، دادستانی کل استانبول امروز (دوشنبه) دستور داد که با اخلال‌گران بازار ارز و عاملان کاهش ارزش غیرعادی واحد پول ترکیه در برابر دلار، به شدت برخورد شود.

به نوشته روزنامه «حریّت» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» دادستانی استانبول و هیأت نظارت مالی ترکیه به صورت جداگانه تحقیقات برای برخورد با «تهدیدکنندگان امنیت اقتصادی» را آغاز کردند.

در بیانیه دفتر دادستانی آمده است: «اجرای این تحقیقات طبق قانون جزایی، قانون بانکداری، مقررات انجمن بازار سرمایه و دیگر قوانین مرتبط است که افرادی را که اقداماتی علیه امنیت اقتصادی انجام داده‌اند را هدف می‌گیرد».

دادستانی کل استانبول، این افراد را به انتشار اخبار کذب درباره کاهش بی‌سابقه ارزش لیر، حمله به اقتصاد ترکیه، برهم زدن آرامش و وحدت جامعه متهم کرده است.

خبرگزاری «اسکای نیوز» نیز گزارش داد که تا کنون 4 نفر به دلیل اخلال در بازار ارز ترکیه و انتشار قیمت‌های نادرست درباره کاهش ارزش لیر در برابر دلار، بازداشت شده‌اند.

طی هفته های اخیر ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا دستخوش کاهش نسبی شده است تا جاییکه رئیس جمهور این کشور از مردم خواسته دلار، یورو و طلاهای خود را به لیره ترکیه تبدیل کنند تا دست دولت برای مقابله با بحران بازتر باشد.

کاهش ارزش پول ترکیه همچنین در میانه تنشها میان این کشور با آمریکا رخ داده است.

روابط ترکیه با آمریکا طی سال‌های اخیر به خاطر مسائلی مانند حمایت نظامی واشنگتن از شبه‌نظامیان کُرد سوری، عدم استرداد «فتح‌الله گولن» (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین و متهم به نقش داشتن در کودتای نافرجام 2016)، تهدید به تحریم به خاطر خرید سامانه‌های پدافند موشکی S-۴۰۰ از روسیه و همچنین بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه، متشنج شده است.

کاخ سفید چهارشنبه 10 مرداد اعلام کرده بود که «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری و «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه به بهانه نقش‌آفرینی در بازداشت «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی تحریم شدند. (+) درپی این اختلافات و تحریم‌های آمریکا بود که ارزش واحد پول ترکیه در برابر دلار آمریکا در سرازیری قرار گرفته است.

برانسون در اکتبر سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با سازمان گولن و عاملین کودتای نافرجام ۱۵ جولای همان سال، توسط نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت شد. بعد از توافق ترامپ با اردوغان اما برانسون روز گذشته، پس از ۲۱ ماه بازداشت، به حبس خانگی منتقل شد.

ترامپ همچنین روز جمعه ۱۹ تیر با دو برابر کردن تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه، گفت روابط واشنگتن و آنکارا در حال حاضر اصلا خوب نیست.

نظرات بینندگان