arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۱ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

ترامپ لایحه بودجه نظامی ۷۱۷ میلیارد دلاری آمریکا را امضا کرد

رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای لایحه بودجه نظامی ۲۰۱۹ این کشور به ارزش ۷۱۷ میلیارد دلار، آن را به قانون تبدیل کرد. طی چهار دهه گذشته این اولین بار است که لایحه یک ساله بودجه ایقدر زود به قانون تبدیل می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای لایحه بودجه نظامی ۲۰۱۹ این کشور به ارزش ۷۱۷ میلیارد دلار، آن را به قانون تبدیل کرد. طی چهار دهه گذشته این اولین بار است که لایحه یک ساله بودجه ایقدر زود به قانون تبدیل می‌شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از امضای این لایحه گفت: قانون "اختیار دفاع ملی" مهمترین سرمایه‌گذاری در ارتش ما و جنگجویان ما در تاریخ مدرن است و من مفتخرم که سهم عمده‌ای در آن داشتم. خیلی سخت نبود. می‌دانید، به کنگره رفتم، گفتم این کار انجام شود و این کار را کردیم. قرار است ما طوری که هرگز هرگز نبوده است، ارتشمان را قدرتمند کنیم و این کاری است که کردیم.

ترامپ در جریان بازدید از پایگاه نظامی فورت درام در نیویورک که با مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و پاتریک شاناهان، معاون وزیر دفاع آمریکا و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا همراهی می‌شد، این لایحه را به امضا رساند. تعدادی از اعضای کنگره هم حاضر بودند.

قانون بودجه نظامی امسال حدود ۶۳۹ میلیارد دلار برای بودجه پایه برنامه‌های پنتاگون و برنامه‌های دفاعی وزارت انرژی اختصاص می‌دهد. این قانون همچنین اجازه می‌دهد تا ۶۹ میلیارد دیگر برای اعتبارات جنگی که به عملیات‌های محتمل خارجی شناخته می‌شود، اختصاص داده شود.

این قانون چندین مورد از اولویت‌های دولت آمریکا برای توسعه و ارتقای ارتش از جمله افزایش ۱۵ هزار و ۶۰۰ نیرو در تمام سطوح ارتش، نیروی دریایی‌، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی را پوشش می‌دهد و همچنین از درخواست دولت آمریکا برای تامین ۷۷ جنگنده اف-۳۵ حمایت کرده و برای کشتی‌های مورد نیاز نیروی دریایی حتی فراتر از درخواست دولت رفته و مجوز خرید ۱۳ کشتی جدید را داده است.

ترامپ گفت: ما تانک‌های فرسوده، هواپیماهای فرسوده و کشتی‌ها را با فناوری‌های فوق پیشرفته و کشنده جایگزین می‌کنیم و خوشبختانه به حدی قدرتمند می‌شویم که هیچ وقت مجبور به استفاده از آنها نخواهیم شد.

این قانون همچنین حقوق نیروها را ۲.۶ درصد افزایش می‌دهد که بالاترین میزان طی ۹ سال است. قانون اختیار دفاع ملی (NDAA) امسال به نام جان مک‌کین، رئیس کمیته سرویس های مسلح سنای آمریکا شد که به دلیل درمان بیماری سرطان نتوانست این لایحه را در کنگره پیگیری کند.

لایحه‌ای که دوشنبه به امضا رسید، که حاصل مذاکرات سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بود، کنگره از درگیری احتمالی با ترامپ بر سر یک بند مربوط به غول ارتباطات مخابراتی چین موسوم به زدتی‌ای (ZTE) حذر کرد. نسخه اصلی این لایحه که سنا به تصویب رساند، شامل بندی می‌شد که به ترامپ اجازه نمی‌داد این شرکت را حفظ کند و همچنین این شرکت اجازه نمی‌یافت که فناوری‌ آمریکا را بخرد چون پیشتر به نقض تحریم‌های ایران و کره‌شمالی اذعان کرده بود.

همچنین با مذاکرات دو حزبی بندی مربوط به حذف یک میلیارد دلار از لایحه دفاعی که هزینه‌های اجباری مانند بیمه سلامت نیروها یا مزایای بازنشستگی را حذف می‌کرد، برداشته شد. لایحه‌ای که در نهایت به قانون تبدیل شد، شبیه نسخه‌ای است که مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدا تصویب کرده بود. یکی دیگر از مواردی که در قانون نهایی حذف شده است، درخواست وزیر دفاع آمریکا برای لغو تحریم‌ها علیه آن دسته از کشورهای شریکی است که در گذشته تسلیحات روسی می‌خریدند اما اکنون خواستار خرید تسلیحات آمریکایی هستند. جیمز ماتیس تاکید داشت این بند برای نزدیکی با هند، ویتنام و اندونزی ضروری است اما دموکرات‌ها نگران بودند که این مورد به کاهش تحریم‌ها علیه روسیه بینجامد.

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا همچنین موظف می‌شود تا طرحی را به کنگره تقدیم کند که مانع از دستیابی ترکیه به جنگنده‌های اف-۳۵ شود و این در صورتی است که آنها سامانه دفاع هوایی اس‌-۴۰۰ روسیه را خریداری کنند. انتقال جنگنده‌های مذکور هم به تکمیل ارزیابی پنتاگون از روابط آمریکا – ترکیه منوط شده است.

اکنون با امضای قانون اختیار دفاع ملی آمریکا، کنگره باید لایحه هزینه‌ دفاعی را به شکل جزء به جزء به تصویب برساند تا ارقامی که در آن قانون ذکر شده است، به واقعیت بدل شود. مجلس نمایندگان آمریکا یک لایحه هزینه‌ای پنتاگون را ماه ژوئن به تصویب رساند و انتظار می‌رود سنا رایزنی‌ها را به زودی آغاز کند.

نظرات بینندگان