arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

رشد ۱۴ درصدی صادرات غیر نفتی در سال جاری

بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در چهار ماه امسال ۱۴.۷ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است، همچنین در این مدت صادرات میعانات گازی کاهش داشته و بخش صنعت، معدن و کشاورزی با رشد ۳۵درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه رشد داشته‌است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون وزیر صنعت گفت: بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در 4 ماه امسال 14.7 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری این سازمان، اظهار کرد: بر اساس آمار گمرک، صادرات غیرنفتی در چهار ماه امسال ۱۴.۷ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است، همچنین در این مدت صادرات میعانات گازی کاهش داشته و بخش صنعت، معدن و کشاورزی با رشد ۳۵درصد از نظر ارزشی نسبت به مدت مشابه رشد داشته‌است.

رئیس سازمان توسعه تجارت دلیل اصلی کاهش رشد صادرات لوازم خانگی را افزایش تقاضای داخلی دانست و گفت: افزایش تعرفه وارداتی کشور عراق در کاهش صادرات لوازم خانگی ایرانی بی‌تأثیر نبوده است.

وی تصریح کرد: صادرات بخش کشاورزی حدود ۱.۹ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۲۱ درصدی رانشان می‌دهد.

خسروتاج تأکید کرد: ۲۰کشور ۹۱ درصد بازار صادراتی ما را از آن خود کرده‌اند و برخلاف ادعاهای برخی از افراد رشد ۱۴ درصدی در صادرات به عراق داشته‌ایم.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دلیل اصلی کاهش صادرات به کره و ژاپن، تحریم‌های آمریکا است.

وی افزود: در ۴ ماه نخست امسال، ۱۳.۷ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم که ۲.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خسروتاج با اشاره به افزایش ۳۴ درصدی رشد صادرات به کشورهای همسایه گفت: استراتژی اصلی ما، گسترش تبادلات تجاری با کشورهای همسایه است.
صادرات غیر نفتی امسال به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد

در ادامه این نشست محمدرضا مودودی معاون سازمان توسعه تجارت گفت: علی‌رغم اینکه به افق صادراتی ۱۴۰۴ نرسیده‌ایم اما رشد ۱۰هزار درصدی را در ۴۰ سال پس از انقلاب در صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

معاون سازمان توسعه تجارت، تأکید کرد: بر این اساس صادرات غیرنفتی از 500 میلیون دلار سال 57 به مرز 50 میلیارد دلار در سال 97 خواهد رسید.

وی با اشاره به آیین روز صادرات گفت: ثبت نام از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و تا پایان این هفته ادامه دارد.

مودودی تصریح کرد: تا به امروز حدود ۵۸۰ شرکت در سایت ثبت نام کرده‌اند و اعضای کارگروه که متشکل از سازمان‌های ذی‌ربط هستند به بررسی شاخص های صادرکننده نمونه می‌پردازند.

نظرات بینندگان