arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷
گزارش «القدس العربی» از اظهارات نخست وزیر عراق و واکنش‌ها به آن؛

آیا العبادی ایران را در صحرای کربلا تنها گذاشت؟ / نشانه ها می گوید ایران سفر العبادی را لغو کرده بود

عبادی اعلام کرده بود که تحریمها یک اشتباه استراتژیک بوده و وی مخالف آن است، اما بخاطر حمایت از منافع ملی به تحریمها پایبند می ماند. ظاهرا این موضع گیری عبادی در راستای تامین منافع ملت عراق و فراتر از هر اعتبار و محاسبه ای به نظر می رسد، اما نکته جالب توجه آن است که نخست وزیر عراق این تصمیم را بدون توجه به میدان سیاسی داخلی عراق که در حال و هوای دشواری های تشکیل دولت جدید است، اتخاذ نمی کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

القدس العربی در سرمقاله خود نوشت: نشانه های متعددی بر این نکته تاکید می کند که لغو سفر نخست وزیر عراق به تهران، که قرار بود پس از پایان سفرش به انکارا انجام شود، از طرف ایران صورت گرفته است و این اقدام نشان دهنده نارضایتی تهران از موضع عبادی در قبال تحریمهای آمریکاست.

به گزارش «انتخاب»، این روزنامه عرب زبان چاپ لندن ادامه داد: العبادی اعلام کرده بود که تحریمها یک اشتباه استراتژیک بوده و وی مخالف آن است، اما بخاطر حمایت از منافع ملی به تحریمها پایبند می ماند. ظاهرا این موضع گیری عبادی در راستای تامین منافع ملت عراق و فراتر از هر اعتبار و محاسبه ای به نظر می رسد، اما نکته جالب توجه آن است که نخست وزیر عراق این تصمیم را بدون توجه به میدان سیاسی داخلی عراق که در حال و هوای دشواری های تشکیل دولت جدید است، اتخاذ نمی کند.

عبادی می داند که شانس او برای برخورداری از حمایت واشنگتن برگ برنده مهمی است که نمی تواند سهم آن در کنترل تاثیر ایران از طریق احزاب و شبه نظامیان مرتبط با تهران را نادیده بگیرد؛ احزابی که در رأس انها ائتلاف فتح به رهبری هادی العامری و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی قرار دارند. علاوه بر اینکه عبادی بارها به دلیل صداهایی که در مخالفت با دخالت ایران در مسائل عراق می شنود، مورد سرزنش تظاهر کنندگان قرار گرفته است.

دشمنان عبادی در داخل عراق می دانند که این امر از مساله تحریمها فراتر است؛ از این رو به سرعت موضع نخست وزیر عراق را در چارچوب قدرناشناسی او از خدماتی که تهران در طول جنگ علیه داعش به عراق ارائه داده است، قرار داده اند.

گذشته از این، تهران در سطوح مختلف رسمی، مجلس و رسانه ای، انتقادات شدیدی علیه عبادی ایراد کرد و او را متهم به تخریب روابط استراتژیک بین دو کشور کرد. در این میان، برخی نخست وزیر عراق را به یاران امام حسین(ع) تشبیه کرد که او را در صحرای کربلا تنها گذاشتند.

نمایندگان مجلس ایران نیز در واکنش به موضعگیری عبادی بیکار ننشستند و در همین رابطه، محمود صادقی خواستار پرداخت 1.1میلیارد دلار از سوی عراق شد و ان را مبلغی بعنوان غرامت ضررهایی که در جریان دفاع ایران در مقابل حملات عراق متوجه تهران شده است، دانست. ضمن اینکه درخواست مذکور به شکل دیگری توسط معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور ایران نیز مطرح شد.

تمام این مسائل دلالت بر این مهم دارد که روابط عراق و ایران ابعاد دیگری دارد که از مساله تحریمها فراتر می رود.

نظرات بینندگان