arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

حجتی:11 هزار میلیارد تومان خسارت به باغداران برای میوه‌های سردرختی وارد شده / بخشی از کمبود میوه مربوط به این موضوع است

درباره گوشت مرغ و نهاده های مورد نیاز آن مثل ذرت، کنجاله سویا و درباره دامپروری،​ جو وارد می کنیم و ارز این نهاده ها به موقع تخصیص داده شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 وزیر جهاد کشاورزی گفت: خسارت سنگینی به باغداران برای میوه های سردرختی وارد شده است که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمود حجتی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود:پس بخشی از کمبود میوه،​ مربوط به خسارت های میوه سر درختی است.

وی گفت: آنچه که دولت پیگیری می کند تامین کالاهای اساسی و غذایی مردم است و اصرار بر این است که ارز به موقع در اختیار قرار بگیرد تا اگر نهاده ای قرار است وارد شود قیمت هم توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان بازرسی پیگیری و کنترل شود تا قیمت محصولات باغی در بازار به صورت قابل قبول عرضه شود .

حجتی درباره قیمت خرید گندم نیز گفت: خرید گندم از مرز پارسال گذشته و نزدیک به ۹ میلیون تن تاکنون گندم خریدیم و پیش بینی می کنیم تا اواخر شهریور به حدود ۱۰ میلیون تن برسد.

وی گفت: خوشبختانه دولت درباره تامین منابعی که در ردیف ها بود مقداری از آن را پرداخت کرد و مقداری دیگر را قرار است بانکها تسهیلات بدهند که در حال پیگیری هستیم و بخش دیگر هم از طریق اوراق قرضه و اسناد خزانه در دستور کار است.

حجتی افزود: در ۵۰ درصد خرید اول گندم،​به هنگام هستیم و ۵۰ درصد دوم را یک یا دو ماه عقبیم که این روزها رقم خوبی تخصیص پیدا کرده که بتوانیم مشکل کشاورزان را حل کنیم.

وی درباره نوسان قیمت مرغ و گوشت در بازار نیز گفت: درباره گوشت مرغ و نهاده های مورد نیاز آن مثل ذرت، کنجاله سویا و درباره دامپروری،​ جو وارد می کنیم و ارز این نهاده ها به موقع تخصیص داده شده است.

حجتی اضافه کرد: هم تجار و هم شرکت های مباشر دولتی مثل پشتیبانی امور دام و شرکت بازرگانی دولتی هم وضع ذخایرشان خوب است و هم به موقع این نهاده ها وارد شده و انبارهای کشور این نهاده ها را در اختیار دارند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی گفت:بخشی از افزایش قیمت مرغ و گوشت طبیعی است چون قیمت های جهانی ذرت افزایش یافته اما با بخش دیگر باید کنترل شود.

حجتی افزود : پارسال در چنین روزهایی ارزی که در اختیار خرید ذرت قرار می گرفت ۳۲۵۰ تومان بود و امروز تقریبا هزار تومان گران تر است بنابراین طبیعی است هزینه تمام شده مرغ افزایش می یابد و قیمت مرغ نیز گران تر می شود.

وی گفت : فکر می کنم مشکلی درباره تامین کالاهای اساسی در کشور نداریم.

حجتی در پاسخ به این سوال که آیا می توان قیمتی برای مرغ و گوشت با محاسبه ارز ۴۲۰۰ تومانی اعلام کرد؟ افزود : سازمان حمایت وظیفه دارد با توجه به قیمت تمام شده که عمده آن مواد اولیه است و قیمت برق و آب و گاز، قیمت نهایی را اعلام کند و سازمان بررسی نیز بر آن قیمت کنترل کند.

نظرات بینندگان