arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۲۶۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۷

فیلم/ کمک به افراد قطع عضو با واقعیت مجازی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محققان "موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان"(EPFL) در سوئیس یک روش جدید توسعه داده‌اند تا توسط آن به افراد قطع عضو کمک کنند تا از اندام ساختگی‌شان استفاده کنند.

به گزارش مدگجت، محققان در این روش از واقعیت مجازی و تحریک عصبی استفاده می‌کنند تا اندام خیالی افراد قطع عضو با اندام ساختگی آنها سازگاری بیشتری پیدا کند تا استفاده از آن در نظر آنها راحت‌تر و طبیعی‌تر جلوه کند.

اندام خیالی به احساسی گفته می‌شود که اندام قطع شده یا جدا شده(یا حتی یک عضو مثل آپاندیس) همچنان به بدن متصل است و به شکل سابق قابل استفاده است. تقریبا ۶۰ تا ۸۰ درصد افرادی که دچار قطع عضو شده‌اند، اندام خیالی را حس می‌کنند و اکثریت آن‌ها این حس را دردناک می‌دانند. این حس حتی گاهی در اندام‌های غیر قابل حرکت یا دست کم غیر قابل حرکت به شکل ارادی مانند دندان و سینه نیز ایجاد می‌شود. حس اندام خیالی اغلب برای بازه زمانی کوتاهی رخ می‌دهد ولی در شرایط بدتر ممکن است به فشار روانی و اضطراب طولانی مدت نیز منجر شود.

برای حل کردن این مشکل، محققان سوئیسی تصمیم گرفتند که تصورات افراد قطع عضو از اندام ساختگی‌شان را تغییر دهند تا افراد حس کنند که این اندام ساختگی‌ همانند عضو واقعی بدن آنها است زیرا مغز به طور منظم از حواس خود برای ارزیابی آنچه که متعلق به بدن و آنچه خارج از بدن است، استفاده می‌کند.

"گیلیو روگنینی"(Giulio Rognini) یکی از محققان این مطالعه گفت: ما دریافتیم که چگونه ترکیب حس بینایی و لامسه می‌تواند مغز افراد قطع عضو را فریب دهد.

در این روش افراد قطع عضو می‌بایست یک هدست واقعیت مجازی را بپوشند تا توسط آن اندام ساختگی مجازی را مشاهده کنند. محققان با اعمال یک تحریک به ریشه عصب، این توهم را در فرد ایجاد می‌کنند که فرد یک اندام خیالی دارد.

این شبیه سازی باعث شد که کاربران احساس کنند که اندام خیالی آنها به یک اندام ساختگی طبیعی تبدیل شده است. به گفته محققان تاثیرات این شبیه سازی تا حدود ۱۰ دقیقه در فرد باقی می‌ماند. محققان امیدوارند که با توسعه این روش بتوانند درمانی را ایجاد کند که تاثیرات آن مدت زمان بیشتری در افراد احساس بماند.

نظرات بینندگان