arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۲۱ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۷

چین از تلاش ترکیه برای حفظ ثبات امنیتی و اقتصادی حمایت کرد

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین گفت که پکن از تلاش های ترکیه برای حفظ ثبات امنیتی و اقتصادی حمایت می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چین از تلاش ترکیه برای حفظ ثبات امنیتی و اقتصادی حمایت کردوزارت خارجه چین در بیانیه ای گفت که 'وانگ یی' در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه حمایت پکن از آنکارا را اعلام کرد.
بنابراین بیانیه، چاووش اوغلو در این تماس تلفنی درباره اوضاع جاری در ترکیه صحبت کرد و گفت که کشورش خواهان تقویت ارتباطات راهبردی با چین است.
وزیر امور خارجه چین اظهار داشت که به عقیده وی ترکیه بر «مشکلات موقتی» خود فایق خواهد آمد.
لیر ترکیه از اوایل سال جاری میلادی تاکنون نیمی از ارزش خود را در مقابل دلار امریکا از دست داده است. همچنین روابط ترکیه و آمریکا روبه وخامت گذاشته است. 
پس از ایجاد تنش میان روابط آنکارا و واشنگتن و آغاز فشارهای اقتصادی آمریکا، دولت ترکیه اقدامات گسترده ای را برای مقابله با تهدیدات کاخ سفید آغاز کرد که می توان از برنامه ریزی برای تجارت تهاتری با سایر کشورها، مذاکره با چین و روسیه و چندین کشور دیگر برای استفاده از پول ملی در مبادلات تجاری و همچنین افزایش تعرفه گمرکی واردات محصولات آمریکایی نام برد.
بحران اقتصادی و افزایش سرسام آور نرخ ارزهای خارجی از زمان بروز تنش بین آنکارا ـ واشنگتن بر سر حبس خانگی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی در شهر ازمیر ترکیه آغاز شده و همچنان ادامه دارد. 
برانسون به همکاری با کودتاگران ترکیه، همدستی با گروه های تروریستی، همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا به 35 سال زندان محکوم شده و از نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) در بازداشت موقت به سر می برد.
در پی حبس خانگی این کشیش، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت این کشیش، ترکیه را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.
واشنگتن به علت آزادنشدن برانسون، عبدالحمید گل وزیر دادگستری و سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه را که نقش محوری در بازداشت و محاکمه این کشیش داشتند، تحریم کرد.
دولت آنکارا نیز به طور متقابل وزرای کشور و دادگستری آمریکا را تحت تحریم قرار داد.

نظرات بینندگان